Pengaruh Model Pembelajaran Project Based Learning terhadap Keterampilan Menulis Teks Berita Siswa Kelas VII SMP Negeri 2 Pariaman

Authors

  • Agung Maulana Irsyad Universitas Negeri Padang
  • Dewi Anggraini Universitas Negeri Padang

DOI:

https://doi.org/10.55606/jpbb.v2i2.1508

Keywords:

effect, news letter, project based learning method, writing

Abstract

In Merdeka Curriculum on junior high school education for class VII, one of the writing skills that students must master is news writing. The study is set back by a researcher's curiosity about the influence the model of learning project based learning on the ability to write a low student news text. The purpose of this study is to know how the application of project based learning models has affected students' ability to write news texts. This type of research is quantitative with experimental methods. The population in this study is the entire class vii for the state junior year 2022/2023 which numbered 212 students represented by the sample as many as 32 students selected using purposive sampling. Data on this research is the score of text messages test before and after using the learning model project based learning. The study has shown that the use of project based learning models is supported by an increased average of students' grades from a staggering 75 with more than enough qualifications (Ldc) to an 85.02 with good qualifications (B).

 

 

References

Anggraini, D., & Manaf, N. A. (2019). Kontribusi Pengetahuan Jurnalistik terhadap Keterampilan Menulis Berita Mahasiswa Program Studi Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia Fakultas Bahasa dan Seni Universitas Negeri Padang. Komposisi: Jurnal Pendidikan Bahasa, Sastra, dan Seni, 20(1), 56-67.

Chaer, A. (2010). Bahasa Jurnalistik. Jakarta: Rineka Cipta.

Ermanto. (2009). Menjadi Wartawan Andal dan Profesional: Panduan Praktis dan Teoritis. Padang: UNP Press.

Hendri, B. F. (2021). Pengaruh Model Berbasis PjBL Berbantuan Media Audio Visual Terhadap Keterampilan Memproduksi Teks Eksplanasi. Jurnal Kepemimpinan dan Pengurusan Sekolah, 6(2), 174-180.

Karimi, A. F. (2019). Jurnalistik Asyik. Semarang: Esensi, Erlangga Group.

Kemdikbud. (2022). Keputusan Kepala Badan Standar, Kurikulum, dan Asesmen Pendidikan Kementrian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi Nomor 033/H/KR/2022 tentang Capaian Pembelajaran pada Pendidikan Anak Usia Dini, Jenjang Pendidikan Dasar, dan Jenjang Pendidikan Menengah pada Kurikulum Merdeka.

Kemdikbud. (2023). “Latar Belakang Kurikulum Merdeka”. (Online) (https://pusatinformasi.guru.kemdikbud.go.id/, diunduh pada 12 Februari 2023.

Kosasih, E. 2014. Bahasa Indonesia Kelas VIII. Jakarta: Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan.

Kusumaningrat, H., dan Purnama K. (2007). Jurnalistik: Teori dan Praktik. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Kurikulum Merdeka. (2022). “Capaian Pembelajaran Bahasa Indonesia pada Kurikulum Merdeka”. (Online) (https://kurikulummerdeka.com/capaian-pembelajaran-bahasa-indonesia-pada-kurikulum-merdeka/, diunduh pada 7 Maret 2023).

Tarigan, H. G. (2008). Menulis Sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. Bandung: Angkasa.

Suhandang, K. (2010). Pengantar Jurnalistik: Seputar Organisasi, Produk, dan Kode Etik. Bandung: Nuansa.

Sudrajat, A., dan Eneng H. (2020). Modul Model-Model Pembelajaran. Jakarta: Pusdiklat Tenaga Teknis Pendidikan dan Keagamaan Kementrian Agama RI.

Sukirman, S. (2020). Tes Kemampuan Keterampilan Menulis dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia di Sekolah. Jurnal Konsepsi , 9 (2), 72-81.

Sunarsih, E. (2016). Penerapan Model Pembelajaran Project Based Learning (Pjbl) Untuk Meningkatkan Keterampilan Menulis Teks Berita Pada Siswa Kelas VIII SMP Negeri 16 Singkawang. JP-BSI (Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia), 1(2), 65-67.

Wulandari, E., & Asri, Y. (2020). Pengaruh Model Project Based Learning Berbantuan Media Gambar Berseri terhadap Keterampilan Menulis Teks Prosedur Siswa Kelas VII SMP Negeri 20 Padang. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 9(1), 59-67.

Yunus, M. (2014). Hakikat menulis. Keterampilan Menulis, 1-45.

Downloads

Published

2023-05-23

How to Cite

Agung Maulana Irsyad, & Dewi Anggraini. (2023). Pengaruh Model Pembelajaran Project Based Learning terhadap Keterampilan Menulis Teks Berita Siswa Kelas VII SMP Negeri 2 Pariaman. Jurnal Pendidikan, Bahasa Dan Budaya, 2(2), 114–121. https://doi.org/10.55606/jpbb.v2i2.1508