Supervisi Kepala Sekolah Kepada Guru Dan Tenaga Kependidikan Melalui Gaya Komunikasi Yang Baik Di Madrasah

Authors

  • Su'udin Aziz Universitas Nahdlatul Ulama Sunan Giri
  • Farida Isroani Universitas Nahdlatul Ulama Sunan Giri

DOI:

https://doi.org/10.55606/khatulistiwa.v2i4.1317

Keywords:

Communication style, supervision of the head of the Madrasah

Abstract

Supervision is an important instrument insupporting theachievementof educational goals.  Supervision or supervision carried out at the madrasah level is the responsibility of a madrasah head.  The communication style of the head of the madrasah when supervising education personnel has an impact on improving the performance of education staff.  This article discusses the communication style of the head of the madrasah in supervising education personnel. Supervise the head of the madrasah how his efforts are in optimizing the potential of existing educators. This discussion is the result of research conducted. Qualitative research with results showing that the supervision model carried out by the head of the madrasah when supervising teachers with interpersonal communication style carried out by the head of the madrasah is able to motivate teachers and education staff to develop their capacity.   Where the head of the madrasah observes directly the ongoing learning process in the supervised classroom while approaching it with an interpersonal communication style. This is done so that the head of the madrasah knows the readiness and preparation of teachers in the learning process.  From here the head of the madrasah will follow up as needed to optimize the potential of teachers and education staff respectively.

References

Abdul Aziz, Komunikasi Pendidik Dan Peserta Didik Dalam Pendidikan Islam, Mediakita Vol. 1 No. 2 Juli 2017, 173-184

Abidin, AA, Communication Patterns Toward Children: Study of the Communication Model of Parents and Teachers in School-Age Children Based on the Qur'an Teachings, Journal of Islamic Education Research 3 (2), 171-182

Badruzaman, A. Etika Berkomunikasi: Kajian Tematik Term Qaul Dalam Al-Qur’an. Jurnal Epistemé.Volume 9.Nomor 1. 2014

Dja’far Siddik (2006), Konsep Dasar Ilmu Pendidikan Islam, Bandung: Cipta Pustaka Media

E. Mulysa, (2005). Menjadi Kepala Sekolah profesional: dalam Konteks Menyukseskan MBS dan KBK. Bandung: Remaja Rsdakarya.

E. Mulysa, (2005). Menjadi Kepala Sekolah profesional: dalam Konteks Menyukseskan MBS dan KBK. Bandung: Remaja Rsdakarya

Imam Subqi, POLA KOMUNIKASI KEAGAMAAN DALAM MEMBENTUK KEPRIBADIAN ANAK, Interdisciplinary Journal of Communication, Vol. 1, No. 2, Desember 2016:165-180

Islami, D. I. “Konsep Komunikasi IslamDalam Sudut Pandang Formula Komunikasi Efektif”. Wacana Volume XII No.1, Februari,2013

Lantip Diat Prasojo dan Sudiyono, (2011), Supervisi Pendidikan, Yogyakarta: Gava Media

M. Ngalim Purwanto, (2002), Administrasi Pendidikan dan Supervisi Pendidikan, Bandung: Remaja Rosda Karya

Made Pidarta, (2009), Supervisi Pendidikan Konstektual, Jakarta: Rineka Cipta

Mudlofir, A. (2011). Pendidikan Karakter Melalui PenanamanEtikaBerkomunikasi dalam Al-Qur’an, ISLAMICA. Vol. 5, No. 2

Mulyasa, (2012), Manajemen dan Kepemimpinan Kepala Sekolah, Jakarta: Bumi Aksara

Pathil Abror, KONSEP POLA ASUH ORANG TUA DALAM AL-QUR’AN (Studi Analisis Ayat-Ayat Komunikasi Orang Tua dan Anak),Jurnal Syamil, Volume 4 (1), 2016, 65-91

Piet A. Sahertian. (2000). Konsep Dasar dan Teknik Supervisi Pendidikan. Jakarta: Rineka Cipta

Sagala, Syaiful. 2011. Kemampuan Profesional Guru dan Tenaga Kependidikan. Bandung: Alfabeta.

Salim, Syahrum. 2011. Metode Penelitian Kualitatif. Bandung: Citapustaka Media.

Salmah Fa’atin, Pola Komunikasi Qur’ani:Refleksi Terhadap Kesantunan Komunikasi Antara Mahasiswa Dan Dosen Di Perguruantinggi Islam,Jurnal QUALITY Volume 5, Nomor2, 2017:354-374

Sam M Chaniagoan Tuti Tarwiyah, (2008), Analisi SWOT Kebijakan Pendidikan Era Otonomi Daerah, Jakarta:Raja Grafindo Persada

Samsinar, POLA KOMUNIKASI KELUARGA DALAM PERSPEKTIF ISLAM, Al Din; Jurnal Dakwah dan Sosial Keagamaan, Vol 5, No 1, 2020, 17-30

Siahaan, Amiruddin. 2010. Ilmu Pendidikan dan Masyarakat Belajar. Bandung: Citapustaka Media Perintis.

Suharsimi, Arikunto, (2004), Dasar-dasar Supervisi, Jakarta:Pt Rineka Cipta

Susmaini, Muhammad. 2007. Teori Manajemen. Bandung: Citapustaka Media.

Syafaruddin dan Asrul, (2014), Manajemen Kepengawasan Pendidikan, Bandung: Citapustaka Media,

T. Hani Handoko, (1998), Manajemen Edisi 2, Yogyakarta: BPFE

Yusak, Burhanuddin. (2005). Administrasi Pendidikan. Bandung: Pustaka Setia.

Zeni Murtafiati Mizani, Komunikasi Orang Tua dan Anak dalam Islam (Tinjauan Pedagogis Komunikasi Nabi Ibrahim dengan Nabi Isma’il dalam Al-Qur’an) | Ibriez Jurnal Pendidikan Dasar Berbasis Sains, Vol 2 No 1 Tahun 2017, 95-106,

Downloads

Published

2022-12-30

How to Cite

Su’udin Aziz, & Farida Isroani. (2022). Supervisi Kepala Sekolah Kepada Guru Dan Tenaga Kependidikan Melalui Gaya Komunikasi Yang Baik Di Madrasah . Khatulistiwa: Jurnal Pendidikan Dan Sosial Humaniora, 2(4), 190–204. https://doi.org/10.55606/khatulistiwa.v2i4.1317