Analisis Kemampuan Menulis Teks Deskripsi Siswa Kelas V SD Negeri Kemuning

Authors

  • Iroh Rojatu Tadzkiroh SD Negeri Kemuning
  • Muryani Muryani SD Negeri Kemuning

DOI:

https://doi.org/10.55606/khatulistiwa.v3i2.1473

Keywords:

descriptive text writing, performance test, thematic learning

Abstract

Writing descriptive essays is one of the basic competencies of the 2013 Curriculum implemented in class V of SD Negeri Kemuning. The goal to be achieved in this study is to describe the ability to write descriptive essays for fifth grade students of SD Negeri Kemuning based on the results of performance tests. This research uses descriptive qualitative research through a case study approach. In the differentiated learning activities carried out by the teacher in the classroom, the source of the data in this study was a document in the form of a student's description essay. The ability to write essay descriptions of students is included in the sufficient category with a score range of 60-70. Students' ability to write descriptive essays is influenced by students' difficulties in writing, namely difficulties in expressing ideas, developing sentences, determining good and correct spelling, and concentrating.

References

Afriani, R., & Rama, R. F. (2021). Deskripsi Tokoh Dalam Cerpen Requiem Kunang-Kunang. Jurnal Kata (Bahasa, Sastra, dan Pembelajarannya), 9(2 Sep), 140-145.

Anna, H. (2016). Pembelajaran bahasa Indonesia dalam konteks multibudaya. Al-TA'DIB: Jurnal Kajian Ilmu Kependidikan, 9(2), 74-91. http://dx.doi.org/10.31332/atdb.v9i2.514

Arifin, Y. (2018). Pemikiran-Pemikiran Emas Para Tokoh Pendidikan Islam. IRCiSoD.

Enung, E., & Usman, M. (2019). Penggunaan Model Pembelajaran Field Trip dalam Meningkatkan Keterampilan Menulis Karangan Deskripsi Bahasa Jerman Siswa. Eralingua: Jurnal Pendidikan Bahasa Asing Dan Sastra, 3(1), 41-45.

Fadhillah, D., Fitroh, A., Nur Sania, L., & Damayanti, D. (2022). Materi Ajar Pembelajaran Bahasa Indonesia Kelas Tinggi. CV Jejak (Jejak Publisher).

Farhurohman, O. (2017). Implementasi Pembelajaran Bahasa Indonesia di SD/MI. Primary: Jurnal Keilmuan dan Kependidikan Dasar, 9(1), 23-34. https://jurnal.uinbanten.ac.id/index.php/primary/article/view/412

Ginanjar, E. G., Darmawan, B., & Sriyono, S. (2019). Faktor-faktor yang mempengaruhi rendahnya partisipasi belajar peserta didik smk. Journal of Mechanical Engineering Education, 6(2), 206-219. https://doi.org/10.17509/jmee.v6i2.21797

Hamlan, K., & Karim, A. (2018). Analisis Kesalahan Penulisan Kata pada Karangan Deskripsi Siswa Kelas VIII SMP Negeri 1 Banawa Kabupaten Donggala Sulawesi Tengah. Bahasa dan Sastra, 3(3). http://jurnal.untad.ac.id/jurnal/index.php/BDS/article/view/10053

Hermaditoyo, S. (2018). Teks deskriptif dalam pembelajaran bahasa Indonesia kurikulum 2013. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan Missio, 10(2), 267-273. http://jurnal.unikastpaulus.ac.id/index.php/jpkm/article/view/178

Hidayah, N. (2015). Penanaman nilai-nilai karakter dalam pembelajaran bahasa Indonesia di Sekolah Dasar. TERAMPIL: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Dasar, 2(2), 190-204. https://doi.org/10.24042/terampil.v2i2.1291

Imawati, E. (2017). Pengaruh Pembelajaran Berbasis Teks Terhadap Kemampuan Menulis Teks Deskriptif. Literasi: Jurnal Bahasa dan Sastra Indonesia serta Pembelajarannya, 1(1), 53-63. http://dx.doi.org/10.25157/literasi.v1i1.85

Izzati, L., & Yulsyofriend, Y. (2020). Pengaruh metode bercerita dengan boneka tangan terhadap perkembangan kognitif anak usia dini. Jurnal Pendidikan Tambusai, 4(1), 472-481. https://jptam.org/index.php/jptam/article/view/486

Khotimah, H., & Suryandari, K. C. (2016, August). Analisis Kesulitan Menulis Karangan Pada Siswa Kelas IV SDN 2 Panjer. In Prosiding Seminar Nasional Inovasi Pendidikan. https://jurnal.fkip.uns.ac.id/index.php/snip/article/viewFile/8969/6529

Musfiqon, H. M., & Arifin, M. B. U. B. (2016). Menjadi Penulis Hebat. Nizamia Learning Center.

Nisa, K., & Nursaid, N. (2020). Kontribusi Keterampilan Membaca Pemahaman Terhadap Keterampilan Menulis Teks Deskripsi Siswa Kelas VII SMP Negeri 7 Padang. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 8(3), 210-216. https://doi.org/10.24036/108202-019883

Normuliati, S., & Istiqamah, I. (2020). Pelatihan Keterampilan Menulis Fiksi Bagi Siswa Smkn 2 Marabahan. Jurnal Pengabdian UntukMu NegeRI, 4(1), 111-114. https://doi.org/10.37859/jpumri.v4i1.1904

Noveria, E., & Neli, E. S. (2021). Analisis Struktur, Isi, dan Diksi Teks Deskripsi Siswa Kelas VII SMP Negeri 1 Enam Lingkung. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 10(4), 23-31. http://ejournal.unp.ac.id/index.php/pbs/article/view/119480

Pratiwi, N. K. (2017). Pengaruh tingkat pendidikan, perhatian orang tua, dan minat belajar siswa terhadap prestasi belajar bahasa indonesia siswa smk kesehatan di kota tangerang. Pujangga: Jurnal Bahasa dan Sastra, 1(2), 31. http://dx.doi.org/10.47313/pujangga.v1i2.320

Purbania, B., Rohmadi, M., & Setiawan, B. (2020). Kemampuan Menulis Teks Deskripsi Siswa Sekolah Menengah Kejuruan. Basastra, Jurnal Bahasa, Sastra, dan Pengajarannya, 8(1), 63-73.

Puspitarini, A., & Marlena, D. (2022). Deskripsi Tokoh Dalam Trilogi Requiem Kunang-Kunang. Jurnal Kata (Bahasa, Sastra, dan Pembelajarannya), 10(2 Sep), 185-190. http://jurnal.fkip.unila.ac.id/index.php/BINDO1/article/viewFile/26705/16548

Rohimat, S. (2021). Pemanfaatan Laboratorium Maya dalam Pembelajaran Kompetensi Keterampilan Kimia pada Materi Sifat Koligatif Larutan. Jurnal Guru Indonesia, 1(1), 1-7. https://doi.org/10.24127/jgi.v1i1.625

Rohimat, S. (2022). Pemanfaatan Macromedia Flash Untuk Media Pembelajaran Kimia Secara Daring. Jurnal Pendidikan Sultan Agung, 2(2), 160-171. http://dx.doi.org/10.30659/jp-sa.v2i2.20429

Rohimat, S., Wulandari, D. R., & Wardani, I. T. (2023). Efektivitas Pembelajaran Kimia dengan Pendekatan Diferensiasi Konten dan Produk. Madani: Jurnal Ilmiah Multidisiplin, 1(3). https://doi.org/10.29103/majim.v1i3.34

Santika, I. G. N., & Sudiana, I. N. (2021). Insersi Pendidikan Karakter Melalui Pembelajaran Bahasa Indonesia Ditinjau dari Perspektif Teoretis. Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia Undiksha, 11(4), 464-472. https://doi.org/10.23887/jjpbs.v11i4.42052

Supatmi, S. (2020). Pemanfaatan Model Pembelajaran Learning Community Dalam Meningkatkan Kemampuan Mengarang Siswa Kelas VI A SDN 05 Madiun Lor Kecamatan Manguharjo Kota Madiun. Wahana Kreatifitas Pendidik (WKP), 3(3), 16-25. https://ejurnalkotamadiun.org/index.php/WKP/article/view/568

Wahyuningsih, E. T., Santa, S., & Suchyadi, Y. (2021). Pengaruh Penguasaan Kosakata Terhadap Keterampilan Menulis Karangan Deskripsi. Jurnal Pendidikan dan Pengajaran Guru Sekolah Dasar (JPPGuseda), 4(3), 238-244. https://doi.org/10.55215/jppguseda.v4i3.4760

Downloads

Published

2023-05-22

How to Cite

Iroh Rojatu Tadzkiroh, & Muryani Muryani. (2023). Analisis Kemampuan Menulis Teks Deskripsi Siswa Kelas V SD Negeri Kemuning. Khatulistiwa: Jurnal Pendidikan Dan Sosial Humaniora, 3(2), 144–151. https://doi.org/10.55606/khatulistiwa.v3i2.1473