Meningkatkan Aktivitas, Keterampilan Berpikir Kritis, Dan Hasil Belajar Muatan PPKn Kelas IV A Menggunakan Model Pesat Di SDN Manarap Lama 1

Authors

  • Nabilla Azahra Universitas Lambung Mangkurat
  • Fathul Jannah Universitas Lambung Mangkurat

DOI:

https://doi.org/10.55606/khatulistiwa.v3i4.2470

Keywords:

Activity, Critical Thinking Skills, Learning Outcomes, PESAT Model

Abstract

The research aims to address the issue of low activity, critical thinking skills, and learning outcomes in students. To overcome this problem, the PESAT model is introduced in the learning process. The study focuses on teacher activities, student activities, critical thinking skills, and student learning outcomes. The research employs Classroom Action Research (PTK) and is conducted at three meetings. The subjects are students from Class IV A of SDN Manarap Lama 1 in the second semester of the 2022/2023 academic year, with a total of 22 students. The research uses a combination of qualitative and quantitative approaches. Data analysis involves descriptive techniques, with results presented in tables, graphs, and percentages. The findings indicate that educators' activities receive a score of 32 based on the "Very Good" criterion. Student activity increases by 91% using the "Almost All Students Are Very Active" criterion. Critical thinking skills improve by 100% using the "All Students Very High" criterion. Learning outcomes also increase by 100% using the "Very Good" criterion. In conclusion, the use of the PESAT model leads to increased activity, critical thinking skills, and learning outcomes. These results can serve as a reference for future research and the implementation of the PESAT model in educational settings..

References

Agus Agusta, A. R., & Cholis Sa’dijah. (2021). Kesiapan Guru Melaksanakan Pembelajaran Berbasis HOTS Ditinjau dari Pengetahuan dan Kemampuan Mengemas Perangkat Pembelajaran. PADARINGAN (Jurnal Pendidikan Sosiologi Antropologi), 3(2), 402. https://doi.org/10.20527/padaringan.v3i2.3422

Ananda, A. P., & Hudaidah. (2021). Perkembangan Kurikulum Pendidikan Indonesia dari Masa Ke Masa. Jurnal Pendidikan Sejarah Dan Kajian Sejarah.

Aslamiah, & Pratiwi, D. A. (2016). Meningkatkan Hasil Belajar Pkn Materi Keputusan Bersama Melalui Model Pembelajaran Kooperatif Group Investigation (GI) Variasi dengan Model Snowball Throwing dan Media Audio Visual pada Siswa Kelas V SDN Sungai Miai 2 Banjarmasin. Paradigma, 8(1), 15–19.

Fajri, L., Herianto, E., & Sawaludin. (2022). Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning Berbasis Media Komik Terhadap Hasil Belajar Siswa Dalam Mata Pelajaran PPKn Kelas VIII Di SMP Negeri 2 Lingsar. Jurnal Manajemen Dan Ilmu Pendidikan, 371–382.

Gufron, M. . (2018). Revolusi Industri: 4.0: Tantangan, Peluang dan Solusi bagi Dunia Pendidikan. Seminar Nasional Dan Diskusi Panel Multidisiplin Hasil Penelitian & Pengabdian Kepada Masyarakat.

Hasanah, Z., & Himami, A. S. (2021). Model Pembelajaran Kooperatif dalam Menumbuhkan Keaktifan Belajar Siswa. Jurnal Studi Kemahasiswaan, 1.

Hidayat, A., Jannah, F., & Udzmah, N. (2021). Implementasi Model Bahimat Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar Muatan PPKn. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan, Volume 11.

Jannah, Fathul; Fahlevi, R. (2019). Implementasi Model Pembelajaran Direct Instruction Dikombinasikan dengan Group Investigation dalam Hasil Belajar Siswa pada Materi Organisasi Pemerintahan Pusat di Kelas IV SDN 2 Telang Kabupaten Hulu Sungai Tengah. Prosiding Seminar Nasional PS2DMP ULM, 5(1), 1–8.

Jannah, Sari, N. (2019). Efektivitas Literasi Media Pada Siswa Kelas Tinggi di SDN 1 Sungai Besar Kota Banjarbaru. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan, 9(July), 1–23.

Jannah, F., Fahlevi, R., & Herdawati, L. (2019). Pemahaman Guru Sekolah Dasar Negeri Hujan Amas 2 Terhadap Penelitian Tindakan Kelas Sebagai Inovasi Pembelajaran. 5(2), 63–68.

Jannah, F., Karnalim, O., Permadi, A., Murad, D. F., Aditya, B. R., Andrisyah, & Nurhas, I. (2022). Pembelajaran Desain Kuis Hots Interaktif Dengan Aplikasi Kahoot! Dan Quizziz Di Masa Pandemi: Studi Kasus Guru Sekolah Dasar Gugus Pangeran Antasari Kota Banjarbaru. JCES (Journal of Character Education Society), 5(1), 243–251.

Jannah, F., Radiansyah, R., Sari, R., Kurniawan, W., Aisyah, S., Wardini, S., & Fahlevi, R. (2022). Pembelajaran Hots Berbasis Pendekatan Lingkungan Di Sekolah Dasar. Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 11(1), 189. https://doi.org/10.33578/jpfkip.v11i1.8533

Magdalena, I., Hidayah, A., & Safitri, T. (2021). Kemampuan Peserta Didik Pada Ranah Kognitif , Afektif, Psikomotorik Siswa Kelas II B SDN Kunciran 5 Tangerang. Nusantara, 48–62.

Mubarak, M. A. (2022). Meningkatkan Aktivitas Belajar, Keterampilan Berpikir Kritis, Komunikasi, dan Hasil Belajar Siswa Kelas V Menggunakan Model GANESA di SDN Sungai Bilu 1 Banjarmasin. Skripsi Kurikulum Guru Sekolah Dasar, 256.

Pane, A., & Dasopang, M. D. (2017). Belajar dan Pembelajaran. Jurnal Kajian Ilmu-Ilmu Keislaman.

Prastitasari, H., Fitria, M., Jumadi, J., Sunarno, S., Annisa, M., & Prihandoko, Y. (2022). Peningkatan Prestasi Matematika Siswa Sekolah Dasar Dengan Menggunakan Kombinasi Model Pembelajaran PBL, SR, Dan QOD. Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 11(6), 1792. https://doi.org/10.33578/jpfkip.v11i6.9250

Prastitasari, Dkk. (2021). Aktivitas Pengembangan Perangkat Pembelajaran Berbasis Pendekatan Kontekstual Lahan Basah Bagi Guru Sd Negeri Pemurus 2 Kabupaten Banjar Kalimantan Selatan. Esj (Elementary School Journal). Volume 11 No. 3 Desember 2021

Rahayu, A., Nursalim, & Fitri, A. (2021). Hakikat Perencanaan Pembelajaran Bahasa dan Sastra Indonesia. Jurnal Ilmiah Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 36–48.

Rahima, L., Fauzi, Z. A., & Asniwati. (2019). Meningkatkan Aktivitas Belajar Siswa Tema Daerah Tempat Tinggalku Muatan Ppkn Materi Keberagaman Karakteristik Individu Menggunakan Kombinasi Model Problem Based Learning (PBL), Numbered Heads Together (NHT), Dan Make A Match Pada Kelas IV SDN Pekauman 3 . Prosiding Seminar Nasional PS2DMP ULM, 5(1), 155–166.

Rahmawati, A. N. (2018). Identifikasi Masalah yang Dihadapi Guru dalam Penerapan Kurikulum 2013 Revisi di SD. Jurnal Indonesia Sekolah Dasar.

Safitri, D. P., Khaerudin, & Ariani, D. (2018). Evaluasi Kompetensi Pedagogik Guru Pasca Pembelajaran Guru Pembelajar Moda Daring. Jurnal Pembelajaran Inovatif, 33–38.

Sanjaya, W. (2016). Penelitian Tindakan Kelas. Prenada Media.

Santoso, R., & Wuryandani, W. (2020). Pengembangan Bahan Ajar PPKn Berbasis Kearifan Lokal Guna Meningkatkan Ketahanan Budaya Melalui Pemahaman Konsep Keberagaman. Jurnal Ketahanan Nasional, 26(2), 229. https://doi.org/10.22146/jkn.56926

Sari, D. T., Aula, A. W., Nugraheni, V. A., Dina, Z. K., & Romdhoni, W. (2022). Penerapan Pembelajaran Berbasis Masalah Pada Siswa SD untuk Menumbuhkan Kemampuan Berpikir Kritis. Prosiding Seminar Nasional PGSD 2022, 2(1), 82–96.

Sari, E. I., Wiarsih, C., & Bramasta, D. (2021). Strategi Guru Dalam Meningkatkan Keterampilan Membaca Pemahaman Pada Peserta Didik di Kelas IV Sekolah Dasar. 7(1), 74–82. https://doi.org/10.31949/educatio.v7i1.847

Sari, R., Jannah, F., & Rahmi, N. (2023). Meningkatkan Aktivitas, Motivasi Dan Hasil Belajar Menggunakan Model Ground Peat Untuk Siswa Sekolah Dasar. DIKSEDA: Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar, 1(01), 47–62. https://dikseda.winayailmu.id/index.php/1/article/view/5

Sihombing, N. M., Zulfadli, & Nasution, S. R. A. (2022). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar PPKn Materi Keanekaragaman Budaya Indonesia Melalui Penerapan Model Snowball Throwing Siswa Kelas IV B SD Negeri 200407 Pasangsidimpuan. Jurnal Imiah Pendidikan Dasar (JIPDAS).

Sofyan, F. A. (2019). Implemetasi HOTS pada Kurikulum 2013. Jurnal Inventa.

Sudiarsana, I. W. (2020). Penggunaan Model Pembelajaran Two Stay Two Stray Sebagai Upaya Meningkatkan Prestasi Belajar PPKn. Journal of Education Action Research, 198–904.

Sudirman. (2022). Peranan Pembelajaran PPKn dalam Mengembangkan Kecerdasan Moral Siswa. Jurnal Edukasi.

Suriansyah, A., Amelia, R., & Lestari, M. A. (2019). Meningkatkan Aktivitas Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Matematika Menggunakan Kombinasi Model Problem Based Learning (PBL), Think Pair And Share (TPS) dan Teams Games Tournament (TGT) di Kelas VB SDN Teluk Tiram 1 Banjarmasin. Prosiding Seminar Nasional PS2DMP ULM, 5(1), 27–36. https://www.rumahjurnal.net/index.php/PS2DMP/article/view/797

Susilawati, E., Agustinasari, Samsudin, A., & Siahaan, P. (2020). Analisis Tingkat Keterampilan Berpikir Kritis Siswa SMA. Jurnal Pendidikan Fisika Dan Teknologi (JPFT), 6, 11–16.

Wardani, R. P., Fitriyah, C. Z., & Puspitaningrum, D. A. (2021). Melatih Keterampilan dan Berpikir Kreatif Siswa SD Kelas V Melalui Pendekatan Saintifik. ALPEN: Jurnal Pendidikan Dasar, 5, 87–96.

Wekke, I. S. (2019). Metode Peneltian Sosial. Gawe Buku.

Wijaya, A. (2019). Peningkatan Hasil Belajar PPKn Pada Materi Pokok Makna dan Keterkaitan Simbol-Simbol Sila Pancasila Melalui Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Snowball Throwing Siswa Kelas VI SDN Bandang Laok 2 Kokop Kabupaten Bangkalan. Jurnal Kependidikan.

Winoto, Sagi; Ariawan, V. A. N. (2021). Pengembangan Media PEmbelajaran TEmatik Terpadu Kurikulum 2013 Berbasis Multimedia untuk Kelas I Sekolah Dasar. Journal of Elementary Education.

Yampap, U., & Kaligis, D. A. (2022). Penerapan Metode Snowball Throwing untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Kajian Pendidikan Dan Sosial.)

Downloads

Published

2023-11-24

How to Cite

Nabilla Azahra, & Fathul Jannah. (2023). Meningkatkan Aktivitas, Keterampilan Berpikir Kritis, Dan Hasil Belajar Muatan PPKn Kelas IV A Menggunakan Model Pesat Di SDN Manarap Lama 1 . Khatulistiwa: Jurnal Pendidikan Dan Sosial Humaniora, 3(4), 299–315. https://doi.org/10.55606/khatulistiwa.v3i4.2470