Teknologi Pendidikan: Efektivitas Penggunaan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Di Era Digitalisasi

Authors

  • Belva Saskia Permana Universitas Pendidikan Indonesia
  • Lutvia Ainun Hazizah Universitas Pendidikan Indonesia
  • Yusuf Tri Herlambang Universitas Pendidikan Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.55606/khatulistiwa.v4i1.2702

Keywords:

Technology-based Learning Media, Effectiveness, Education, Digitalization Era

Abstract

Education in the era of digitalization has undergone significant changes with the use of technology-based learning media. This study aims to evaluate the effectiveness of using technology-based learning media in the context of education in the digital era. The results of the analysis show that the use of technology-based learning media can increase student engagement, understanding of concepts, and learning motivation. In addition, this approach allows easier access to a wide range of learning resources and allows for more adaptive learning according to individual needs. However, the results also reveal several challenges, including the need for proper training for teachers and students, as well as the need to mitigate security and privacy-related risks in the use of technology. The study concludes that, while recognizing the positive potential of technology-based learning media, it is important to design and implement effective strategies to ensure that technology is used optimally in educational contexts.

References

Sitompul, B. (2022). Kompetensi Guru dalam Pembelajaran di Era Digital. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(3), 13953–13960. https://doi.org/10.31004/jptam.v6i3.4823

Firmadani, F. (2020). Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Sebagai Inovasi Pembelajaran Era Revolusi Industri 4.0. Prosiding Konferensi Pendidikan Nasional, 2(1), 93–97. http://ejurnal.mercubuana-yogya.ac.id/index.php/Prosiding_KoPeN/article/view/1084/660

Septiasari, E. A., & Sumaryanti, S. (2022). Pengembangan tes kebugaran jasmani untuk anak tunanetra menggunakan modifikasi harvard step test tingkat sekolah dasar. Jurnal Pedagogi Olahraga Dan Kesehatan, 3(1), 55–64. https://doi.org/10.21831/jpok.v3i1.18003

Oemar Hamalik; . (2003). Perencanaan pengajaran berdasarkan pendekatan sistem / Oemar Hamalik . Jakarta : Bumi Aksara

https://library.stik-ptik.ac.id/detail?id=19713&lokasi=lokal

Putra, I. Ketut Gede Darma, and Ketut Gede Darma. "Pendidikan berbasis teknologi informasi." Bali: Rakorda Disdikpora Bali (2009): 224-232

https://scholar.google.com/citations?view_op=view_citation&hl=en&user=Cm9pMCwAAAAJ&citation_for_view=Cm9pMCwAAAAJ:_kc_bZDykSQC

Mulyani, F., & Haliza, N. (2021). Analisis Perkembangan Ilmu Pengetahuan dan Teknologi (Iptek) Dalam Pendidikan. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 3(1), 101–109. https://doi.org/10.31004/jpdk.v3i1.1432

Damayanti, D., & Nuzuli, A. K. (2023). Evaluasi Efektivitas Penggunaan Teknologi Komunikasi Dalam Pengajaran Metode Pendidikan Tradisional Di Sekolah Dasar. Journal of Scientech Research and Development, 5(1), 208–219. https://doi.org/10.56670/jsrd.v5i1.130

Kusumawati, K. (2023). Pemanfaatan Teknologi Informasi Dalam Pendidikan. Jurnal Limits, 5(1), 7–14. https://doi.org/10.59134/jlmt.v5i1.311

Rozi, B. (2020). Problematika Pendidikan Islam di Era Revolusi Industri 4.0. Jurnal Pendidikan Islam, 9(1), 33–47. https://doi.org/10.38073/jpi.v9i1.204

Cayeni, W., & Utari, A. S. (2019). Penggunaan Teknologi Dalam Pendidikan: Tantangan Guru Pada Era Revolusi Industri 4 . 0. Prosiding Seminar Nasional Program Pascasarjana, 658–667. https://jurnal.univpgri-palembang.ac.id/index.php/Prosidingpps/article/view/3096

Effendi, D., & Wahidy, D. A. (2019). Pemanfaatan Teknologi Dalam Proses Pembelajaran Menuju Pembelajaran Abad 21. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Program Pascasarjana Universitas Pgri Palembang, 125–129.

Anam, K., Mulasi, S., & Rohana, S. (2021). Efektivitas Penggunaan Media Digital Dalam Proses belajar Mengajar. Journal Of Primary Education. Genderang Asa : Journal Of Primary Education, 2(2), 76–87.

Maharani,D., & Meynawati, L. (2023). Sisi Terang dan Gelap : Digitalisasi pada Perkembangan Pendidikan Indonesia. Digitalisasi Pendidikan. 3(1).

van der Merwe, D. F. (2022). The metaverse as virtual heterotopia. https://doi.org/10.33422/3rd.socialsciencesconf.2021.10.61

Herlambang, Y. T., & Abidin, Y. (2023). Pendidikan Indonesia Dalam Menyongsong Dunia Metaverse : Telaah Filosofis Semesta Digital dalam Perspektif Pedagogik Futuristik Program Studi. Pendidikan Guru Sekolah Dasar , Universitas Pendidikan Indonesia Kampus Cibiru.

Farida, E. (2019). Media Pembelajaran Teknologi Digital untuk Meningkatkan Efektivitas Belajar Siswa pada Abad-21. Jurnal Didaktika Pendidikan Dasar, 3(2), 457–476.

Putra, L. D., & Pratama, S. Z. A. (2023). Pemanfatan media dan teknologi digital dalam mengatasi masalah pembelajaran. Journal Transformation of Mandalika., 4(8), 323–329. https://ojs.cahayamandalika.com/index.php/jtm/article/view/2005/1586

Asy’ari, R., Dienaputra, R. D., Nugraha, A., Tahir, R., Rakhman, C. U., & Putra, R. R. (2021). Kajian Konsep Ekowisata Berbasis Masyarakat Dalam Menunjang Pengembangan Pariwisata : Sebuah Studi Literatur. Pariwisata Budaya: Jurnal Ilmiah Agama Dan Budaya, 6(1), 9. https://doi.org/10.25078/pba.v6i1.1969

Downloads

Published

2024-01-05

How to Cite

Belva Saskia Permana, Lutvia Ainun Hazizah, & Yusuf Tri Herlambang. (2024). Teknologi Pendidikan: Efektivitas Penggunaan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Di Era Digitalisasi. Khatulistiwa: Jurnal Pendidikan Dan Sosial Humaniora, 4(1), 19–28. https://doi.org/10.55606/khatulistiwa.v4i1.2702