Implementasi Pembelajaran Diferensiasi dalam Mengatasi Keberagamaan Gaya Belajar Siswa di Sekolah Dasar

Authors

  • Ita Puspitasari Universitas Sebelas Maret, Surakarta
  • Putri Hasanah Kusumaningrum Universitas Sebelas Maret, Surakarta
  • Septiana Ardiningsih Universitas Sebelas Maret, Surakarta
  • Sulisetias Dinarti Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Teni Wahyuningsih Universitas Sebelas Maret, Surakarta

DOI:

https://doi.org/10.55606/khatulistiwa.v4i1.2720

Keywords:

Differentiated Learning, Learning Styles, Diversity, Elementary School, Students, Teachers

Abstract

Differentiated learning is learning that pays attention to, provides and recognizes student diversity in learning according to students' motivation, interests and learning preferences. The diversity of student learning styles requires selecting appropriate teaching strategies so that students' learning style strengths can develop optimally. This research uses a literature review method with the technique of collecting important information by reading, recording and managing research materials. This research aims to systematically review the literature to find the implementation of differentiated learning in addressing the diversity of student learning styles. Through this research, teachers are expected to be able to facilitate the diversity of students' learning styles by implementing differentiated learning.

References

Angkat, N. A., Novianti, S., & Ramadani, W. (2022). Variasi Gaya Belajar Siswa Pada Pembelajaran Bahasa Indonesia di Kelas V SD. PEMA (JURNAL PENDIDIKAN DAN PENGABDIAN KEPADA MASYARAKAT), 2(1), 47-53.

Fauziati, E., & Hidayati, Y. M. (2023). Pelaksanaan Pembelajaran Berdiferensiasi Berdasarkan Modelitas Belajar Di Sekolah Dasar. Jurnal Elementaria Edukasia, 6(2), 726-735.

Kamalia, P. U. (2023). Analisis Strategi Pembelajaran Berdiferensiasi terhadap Hasil Belajar Peserta Didik: Systematic Literature Review. Asatiza: Jurnal Pendidikan, 4(3), 178-192.

Mahfudz, M. S. (2023). Pembelajaran Berdiferesiasi Dan Penerapannya. SENTRI: Jurnal Riset Ilmiah, 2(2), 533-543.

Marzoan, M. (2023). PENERAPAN PEMBELAJARAN BERDIFERENSIASI DI SEKOLAH DASAR (Tinjauan Literature dalam Implementasi Kurikulum Merdeka). Renjana Pendidikan Dasar, 3(2), 113-122.

Pebriyanti, D. (2023). Pengaruh Implementasi Pembelajaran Berdiferensiasi pada Pemenuhan Kebutuhan Belajar Peserta Didik Tingkat Sekolah Dasar. JURNAL KRIDATAMA SAINS DAN TEKNOLOGI, 5(01), 89-96.

Puspitasari, V., & Walujo, D. A. (2020). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Dengan Model Diferensiasi Menggunakan Book Creator Untuk Pembelajaran Bipa Di Kelas Yang Memiliki Kemampuan Beragam. Jurnal Education And Development, 8(4), 310-310.

Pristiwanti, D., Badariah, B., Hidayat, S., & Dewi, R. S. (2022). Pengertian Pendidikan. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 4(6), 7911-7915.

Sine, H. (2019). Peran pendidik dalam menghadapi Keragaman gaya belajar murid. Pengarah: Jurnal Teologi Kristen, 1(2), 85-98.

Wijaya, S., Sumantri, M. S., & Nurhasanah, N. (2022). Implementasi Merdeka Belajar Melalui Strategi Pembelajaran Terdiferensiasi Di Sekolah Dasar. Didaktik: Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 8(2), 1495-1506.

Downloads

Published

2024-01-08

How to Cite

Ita Puspitasari, Putri Hasanah Kusumaningrum, Septiana Ardiningsih, Sulisetias Dinarti, & Teni Wahyuningsih. (2024). Implementasi Pembelajaran Diferensiasi dalam Mengatasi Keberagamaan Gaya Belajar Siswa di Sekolah Dasar. Khatulistiwa: Jurnal Pendidikan Dan Sosial Humaniora, 4(1), 82–93. https://doi.org/10.55606/khatulistiwa.v4i1.2720