Peran Filsafat Ilmu Dalam Pembelajaran Abad 21

Authors

  • Erni Wantini Widaningsih STKIP Pasundan Cimahi
  • Weti Sri Nuryani Jamilah STKIP Pasundan Cimahi
  • Wina Pujilestari STKIP Pasundan Cimahi

DOI:

https://doi.org/10.55606/khatulistiwa.v4i1.2741

Keywords:

Philosopy, Science Theory, Research

Abstract

In general, philosophy helps to understand things. Likewise, philosophy plays a role in learning in the 21st century. The research method used is qualitative research. Data is in the form of descriptions of words or phrases that describe the condition of the sample. Based on the research results, it was found that the philosophy of science plays a role as a basis for the development of science or theory. Philosophy of science also acts as a means of testing scientific theoretical reasoning. Philosophy of science is able to test, reflect, criticize assumptions and scientific methods in scientific research.

References

Drs. H. Abdul Muis Thabrani, MM. Filsafat dalam Pendidikan. Jember : IAIN Jember Press (2015)

Made Juniantari, Punaji Setyosari, Agus Wedi, Wikan Budi Utami. Analisis Kondisi Mengetahui Tentang Pengetahuan dan Implementasinya pada Pendidikan Abad 21. Jurnal Filsafat Indonesia, Vol 6 No 3 Tahun 2023. ISSN: E-ISSN 2620-7982, P-ISSN: 2620-7990

Muhammad Rijal Fadli. Hubungan Filsafat Dengan Ilmu Pengetahuan Dan Relevansinya Di Era Revolusi Industri 4.0 (Society 5.0) . Jurnal Filsafat, ISSN: 0853-1870 (print); 2528-6811(online) Vol. 31, No. 1 (2021), p. 130–161, doi: 10.22146/jf.42521

Etistika Yuni Wijaya; Dwi Agus Sudjimat; Amat Nyoto.Transformasi Pendidikan Abad 21 Sebagai Tuntutan Pengembangan Sumber Daya Manusia Di Era Global. Volume 1 Tahun 2016 – ISSN 2528-259X

Resti Septikasari, Rendy Nugraha Frasandy: Keterampilan 4C Abad 21

Nurhayati, Ahmad Syukri, Badarussyamsi. Peranan Filsafat Ilmu Untuk Kemajuan Perkembangan Ilmu Pengetahuan. Tasamuh: Jurnal Studi Islam Volume 13, Nomor 2, Oktober 2021, 189-387 ISSN 2086-6291 (p); 2461-0542 (e) https://e-jurnal.iainsorong.ac.id/index.php/Tasamuh

Sulastri & Betty Mauli Rosa Bustan. Relevansi Filsafat Ilmu pada pembelajaran Pendidikan Islam berbasis Higher Order Of Thinking Skill. Jurnal Pendidikan Islam Ta’dibuna.Vol. 11, No. 1, Maret 2022, hlm. 100-111 DOI: 10. 32832/tadibuna.v11i1.6933

Downloads

Published

2024-01-10

How to Cite

Erni Wantini Widaningsih, Weti Sri Nuryani Jamilah, & Wina Pujilestari. (2024). Peran Filsafat Ilmu Dalam Pembelajaran Abad 21. Khatulistiwa: Jurnal Pendidikan Dan Sosial Humaniora, 4(1), 149–157. https://doi.org/10.55606/khatulistiwa.v4i1.2741