Penggunaan Edugame Sebagai Media Pengenalan dan Pengimplementasian Nilai-Nilai Pancasila Pada Anak Kelas 1 SDN Citeureup Mandiri 2

Authors

  • Annisa Rahmawati Putri R Universitas Pendidikan Indonesia
  • Ikhfa Fauziyah Universitas Pendidikan Indonesia
  • Lesta Dwi Agustin Universitas Pendidikan Indonesia
  • Siti Sofiah A Universitas Pendidikan Indonesia
  • Maulia Depriya Kembara Universitas Pendidikan Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.55606/khatulistiwa.v4i2.3236

Keywords:

Pancasila, Learning Media, Educational Game

Abstract

Character education is an integral part of early childhood education, especially in introducing the values of Pancasila. This study utilizes a qualitative approach to explore the use of education as a medium for introducing and implementing Pancasila values ​​in first-grade children. The research method involves participatory observation, interviews, and content analysis of educational materials presented to the children. The research findings indicate that the qualitative approach provides insights into how children internalize Pancasila values ​​through various educational activities. The results also highlight the importance of interaction between teachers and students in the learning process, where teachers act as facilitators to reinforce understanding and application of Pancasila values ​​in children's daily lives. The implications of this research emphasize the need for a holistic and child-centered approach in designing effective character education programs that consider the needs and characteristics of individual children.

 

 

References

Anggito, A., & Setiawan, J. (2018). Metodologi Penelitian Kualitatif. Sukabumi: CV Jejak.

Dewi, P. N., & Listiowarni, I. (2019). Implementasi game based learning pada pembelajaran bahasa Inggris. Jurnal Resti: Rekayasa Riset dan Teknologi, 3(1), 124-130.

Ekayani, N. P. (n.d.). Pentingnya penggunaan media pembelajaran untuk meningkatkan prestasi belajar siswa.

Hidayatulloh, S., Praherdhiono, H., & Wedi, A. (2020). Pengaruh game pembelajaran terhadap peningkatan hasil belajar pemahaman ilmu pengetahuan alam. JKTP Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 3(2), 199-206.

Jannah, H. M., Qolbi, I. N., & Kembara, M. D. (2023). Korelasi penegakkan etika Pancasila dalam mengatasi kasus kekerasan seksual di kampus. GARUDA: Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan dan Filsafat, 1(2), 76-88.

Kartini, D., & Dewi, D. A. (2021). Implementasi Pancasila dalam pendidikan sekolah dasar. Journal of Education, Psychology and Counseling, 3(1), 113-118.

Muslim, M.Pd., A. H. (2020). Media Pembelajaran Pkn di SD. Banyumas: CV. Pena Persada.

Putri, N. N. A., Avianika, K. A., & Kembara, M. D. (2023). Peran Pancasila sebagai upaya membangun etika anak berkebutuhan khusus di masyarakat. GARUDA: Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan dan Filsafat, 1(2), 89-96. https://journal.widyakarya.ac.id/index.php/garuda-widyakarya/article/view/389/400

Resmana, M. T., & Dewi, D. A. (2021). Pentingnya pendidikan Pancasila untuk merealisasikan nilai-nilai Pancasila dalam kehidupan bermasyarakat. Jurnal Pendidikan dan Kewirausahaan, 5(1), 473-485.

Riyadi, T., & Wibawa, S. (2024). Pengembangan media pembelajaran interaktif berbasis Quizizz pada pembelajaran PPKn di SD kelas 5. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 4(2), 2791-2805.

Saleh, R. R., AP, N., & Nurhaedah. (2020). Pengaruh metode games terhadap aktivitas belajar dan hasil belajar peserta didik pada mata pelajaran PPKn kelas V di SDI Japing Kecamatan. Pinisi Journal PGSD, 1(2), 1-9.

Sa'diyah, M. K., & Dewi, D. A. (2022). Penanaman nilai-nilai Pancasila di sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(2), 9940-9945.

Sulianti, A., Effendi, Y., & Sa'diyah, H. (2020). Penerapan nilai-nilai Pancasila dalam lembaga pendidikan. JPK: Jurnal Pancasila dan Kewarganegaraan, 4(1), 54-56.

Yuanta, F. (2019). Pengembangan media video pembelajaran ilmu pengetahuan sosial pada siswa sekolah dasar. Trapsila: Jurnal Pendidikan Dasar, 1(2), 91-100.

Published

2024-05-30

How to Cite

Annisa Rahmawati Putri R, Ikhfa Fauziyah, Lesta Dwi Agustin, Siti Sofiah A, & Maulia Depriya Kembara. (2024). Penggunaan Edugame Sebagai Media Pengenalan dan Pengimplementasian Nilai-Nilai Pancasila Pada Anak Kelas 1 SDN Citeureup Mandiri 2. Khatulistiwa: Jurnal Pendidikan Dan Sosial Humaniora, 4(2), 152-`160. https://doi.org/10.55606/khatulistiwa.v4i2.3236