Analisis Strategi Pemasaran Layanan Pos Express Pada PT. Pos Indonesia (Persero) Sipirok

Authors

  • Zernita Sari Ritonga Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Ahmad Perdana Indra Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Ahmad Perdana Indra Universitas Islam Negeri Sumatera Utara

DOI:

https://doi.org/10.55606/jimek.v4i1.2694

Keywords:

Marketing Strategy, Marketing Mix, Express Post

Abstract

This news aimsto analyze the marketing strategy of express postal service at PT. Pos Indonesia (Persero) Sipirok. Research was conducted using qualitative research methods. The research subjects were the sipirok branch post office and sipirok community in the sub-district. While the object of the research is marketing strategy, it shows that there are problems faced by Pos Iindonesia (Persero) Sipirok regarding marketing strategy as evidenced by the results interviews with several business people and people who use express products and the many expedition companies that offer affordable and fact prices in the sipirok sub-district area. So the solution offered in determining the marketing strategy is to approach consumers by determining the target consumer based on the consumer’s desires. Meanwhile, the marketing mix used by PT. Pos Indonesia (Persero) Indonesia , branch office is the 4P marketing mix , namely product price, place, and promotion .

References

Bahwiyanti, J., & Laili, N. (2019 ). Analisis Strategi Pemasaran Dalam Upaya Meningkatkan Volume Penjualan Pada PT. Titipan Kilat Banjarmasin. JIEB : Jurnal Ilmiah Ekonomi Bisnis, 301-311.

Darsana, I. (2023). Strategi Pemasaran. Bandung : CV. Intelektual Manifes Media .

Desmarina , & Rizal , L. A. (2023). Marketing Skill. Medan : FEBI Press.

Effendi, N., Mulyana, M., Apriani, A., & Stepahnie, A. (2022). Strategi Pemasaran. Padang: Global Eksekutif Teknologi.

Hadiyanti, N. H., & Utomo, S. W. (2021). Analisis Strategi Pemasaran Untuk Meningkatkan Pendapatan Produk Surat Dan Paket Pada PT. Pos (Persero) Kantor Pos Ngawi. Forum Ilmiah Pendidikan Akutansi: Febi, 50-62.

Jaya, K., Budiartha, I., & Ujianti, N. (2021). Tanggungjawab Perusahaan Ekspedisi Terhadap Kerusakan Dan Ehilangan Barang Muatan Dalam Pengangkutan Darat. Jurnal Interpretasi Hukum, . 66-71.

Larisang, & Kamil, I. (2021). Analisa Stategi Pengembangan Usaha Perusahaan Exspedisi Pada PT. Uwais Global Logistik Menggunakan Metode Swot Dan Qspm. Profisiensi, 90-103.

Naimah , R., Wardhana , M., Haryanto, R., & Pebrianto, A. (2020). Penerapan Digital Marketing Sebagai Strategi Pemasaran Umkm. Jurnal Impact: Implementation And Action , 119-130.

Nofiani, P., & Mursid, M. (2021). Pentingnya Perilaku Organisasi Dan Strategi Pemasaran Dalam Menghadapi Persaingan Bisnis Di Era Digital. Jurnal Logistik Bisnis, 71-77.

Nurbeti, & Butar-Butar, B. (2020). Penerapan Analisis Swot Pada Strategi Pemasaran Layanan Pos Express Pada Unit PT. Pos Indonesia Pematang Siantar. Jurnal Ilmu Manajemen Methonomix, 36-42.

Nurmala, A., & Thamrin, H. (2023). Strategi Komunikasi Pemasaran Jasa Ekspedisi Pt Putra Kalistail Banyuwangi Dalam Meningkatkan Pelayanan Pada Pelanggan. Journal Of Economics, Assets, And Evaluation, 1-13.

Saleh , M., & Said, M. (2019 ). Konsep Dan Stratgei Pemasaran : Marketing Concepts And Strategies . Makassar : Sah Media .

Saputra , S., & Putri, M. K. (2022). Membangun Kepercayaan Pelanggan Terhadap Layanan Pos Express Dengan Menggunakan Metode Analytical Hierarchy Process (Ahp) Pada Kantor Pos Bandung. Jurnal Bisnis Dan Pemasaran , 1-16.

Sofyan , A. (2018). Manajemen Pemasaran. Jakarta : PT. Rajagrafindo Persada.

Sudaryana, Y. (2020). Pengaruh Kualitas Pelayanan, Kepercayaan Dan Harga Terhadap Kepuasan Konsumen Pada Kantor Pos Indonesia (Persero) Kota Tangerang. Journal Of Management Review, 447-455.

Sugiarto , P., & Satyagraha . (2022). Pos Indonesia Catatkan Pertumbuhan Pangsa Pasar Hingga 4,1 Persen . Jakarta : Antara .

Tanjung Kuning , A., & Ananda, N. (2020). Pemilihan Jasa Ekspedisi Pada Perusahaan Farmasi Dengan Menggunakan Metode Analytical Hierarchy Process (Ahp). Prosiding Seminar Nasional Manajemen Industri Dan Rantau Pasok , 122-128.

Tarigan, F., Hoki, L., & Pina. (2022). Sistem Pendukung Keputusan Pemilihan Perusahaan Ekspedisi Menggunakan Metode Analytic Network Process. Jurnal Ilmiah Core It, 35-43.

Yulianingsih, S., Nasution, A., & Hanum, F. (2023). Tingkat Bauran Pemasaran Expedisi Jne Dalam Meningkatkan Keunggulan Bersaing Melalui Loyaitas Konsumen Di Kecamatan Panai Hulu. Journal Of Trends Economics And Accounting Research, 220−229.

Zikri, A., & Harahap , M. (2022). Analisis Kualitas Pelayanan Pengiriman Barang Terhadap Kepuasan Konsumen Pada PT. Pos (Persero) Regional I Sumatera. Jikem : Jurnal Ilmu Komputer, Ekonomi Dan Manajemen, 923-926.

Downloads

Published

2024-02-12

How to Cite

Zernita Sari Ritonga, Ahmad Perdana Indra, & Ahmad Perdana Indra. (2024). Analisis Strategi Pemasaran Layanan Pos Express Pada PT. Pos Indonesia (Persero) Sipirok . Jurnal Ilmu Manajemen, Ekonomi Dan Kewirausahaan, 4(1), 220–235. https://doi.org/10.55606/jimek.v4i1.2694

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.