Manajemen Pendidikan Literasi Finansial Anak Usia Dini

Authors

  • Revita Yanuarsari Universitas Islam Nusantara
  • Lisnawati Universitas Sebelas April Sumedang
  • Ella Dewi Latifah STAI Al-Falah Cicalengka

DOI:

https://doi.org/10.55606/jurdikbud.v3i3.2359

Keywords:

Education Management, Financial Literacy, Early Childhood

Abstract

Management of financial literacy education is an important aspect in children's development from an early age. The ability to manage money and understand financial concepts are crucial skills for everyday life. Therefore, management of financial literacy education for early childhood is a relevant topic and needs serious attention. This research aims to investigate effective management methods and strategies in providing financial literacy education to young children. Through a qualitative approach, this research analyzes various resources that can be used in the context of financial literacy education for early childhood. These resources include storybooks, educational games, practical activities, as well as the role of teachers and parents in the educational process.

References

Ahmadi, F. (2022). MERDEKA BELAJAR VS LITERASI DIGITAL. Cahya Ghani Recovery.

Ariyani, D. (2018). Pendidikan literasi keuangan pada anak usia dini di tk khalifah purwokerto. Yinyang: Jurnal Studi Islam Gender Dan Anak, 13(2), 175-190.

Fadlillah, M. (2016). Komparasi Permendikbud Nomor 137 Tahun 2014 Dengan Permendiknas Nomor 58 Tahun 2009 Dalam Pembelajaran PAUD. Jurnal INDRIA (Jurnal Ilmiah Pendidikan Prasekolah Dan Sekolah Awal), 1(1), 42-53.

Fatmawati, E. (2020). Kerjasama Orang Tua Dan Guru Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Peserta Didik. IBTIDA', 1(2), 135-150.

Hikmah, Y. (2020). Literasi keuangan pada siswa sekolah dasar di kota Depok, provinsi Jawa Barat, Indonesia. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 26(2), 103-108.

Kafabih, A. (2020). Literasi finansial pada tingkat sekolah dasar sebagai strategi pengembangan financial inclusion di Indonesia. Jurnal Pendidikan Ibtidaiyah, 2(1), 1-16.

Kusumawati, D. (2016). Supervisi Akademik Kepala Sekolah Terhadap Manajemen Pembelajaran PAUD. Satya Widya, 32(1), 41-48.

Humairah, E. (2022). Media pembelajaran berbasis power point guna mendukung pembelajaran IPA SD. Prosiding Pendidikan Dasar, 1(1), 249-256.

Phafiandita, A. N., Permadani, A., Pradani, A. S., & Wahyudi, M. I. (2022). Urgensi evaluasi pembelajaran di kelas. JIRA: Jurnal Inovasi Dan Riset Akademik, 3(2), 111-121.

Rita, M. R., & Santoso, B. (2015). Literasi keuangan dan perencanaan keuangan pada dana pendidikan anak. Jurnal Ekonomi, 20(2), 212-227.

Rosita, I., & Leonard, L. (2015). Meningkatkan kerja sama siswa melalui pembelajaran kooperatif tipe Think Pair Share. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 3(1).

Rukajat, A. (2018). Pendekatan penelitian kualitatif (Qualitative research approach). Deepublish.

Sidiq, M. F., Nurmeta, I. K., & Maula, L. H. (2023). Model Experiental Learning Dalam Meningkatkan Pemahaman Literasi Finansial Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 9(4), 1631-1637.

Sahrahman, S. (2022). MODEL PEMBELAJARAN AKTIF, INOVATIF, KREATIF, EFEKTIF DAN MENYENANGKAN PADA LEMBAGA ANAK USIA DINI. Darussalam, 23(1).

Sundari, F. (2017). Peran Guru Sebagai Pembelajar dalam Memotivasi Peserta Didik Usia SD.

Yanuarsari, R., Muchtar, H. S., & Rosdiana, N. (2020). Upaya Kepala Sekolah Dalam Mensosialisasikan Pentingnya Menabung Sejak Usia Dini Di Taman Kanak-Kanak Kepodang Kota Bandung. Media Nusantara, 17(1), 59-74.

Yanuarsari, R., & Latifah, E. D. (2022). Meningkatkan Kemampuan Anak Dalam Berhitung Melalui Metode Bernyanyi Dengan Media Flash Cards (Studi Deskriptif di RA Al-Furqon Kabupaten Ciamis). Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan (JURDIKBUD), 2(2), 128-133.

Yushita, A. N. (2017). Pentingnya literasi keuangan bagi pengelolaan keuangan pribadi. Nominal Barometer Riset Akuntansi dan Manajemen, 6(1), 11-26.

Downloads

Published

2023-11-13

How to Cite

Revita Yanuarsari, Lisnawati, & Ella Dewi Latifah. (2023). Manajemen Pendidikan Literasi Finansial Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan (JURDIKBUD), 3(3), 01–10. https://doi.org/10.55606/jurdikbud.v3i3.2359

Similar Articles

1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.