Analisis Kemampuan Metakognisi Siswa ditinjau dari Gaya Kognitif pada Materi Lingkaran Kelas VIII MTs Mathla’ul Anwar Pontianak

Authors

  • Nadila Nadila IKIP PGRI Pontianak
  • Syarifah Fadillah IKIP PGRI Pontianak
  • Sandie Sandie IKIP PGRI Pontianak

DOI:

https://doi.org/10.55606/jurdikbud.v3i3.2438

Keywords:

Analysis, metacognition, cognitive style

Abstract

This research implements a qualitative descriptive method, which aims to analyze students' metacognitive abilities in terms of cognitive style in class VIII circle material at MTs Mathla'ul Anwar Pontianak. Data is collected and described in the form of words in descriptive research. This research was conducted at MTs Mathla'ul Anwar Pontianak. This research data was collected through certain methods, namely, tests, questionnaires, interviews which were used to analyze students' metacognitive abilities, then processed into clear and easy to understand information. The data sources in this research were 4 class VIII students at MTs Mathla'ul Anwar Pontianak. The data collection techniques used in this research are measurement techniques, direct communication techniques and indirect communication techniques with data collection tools in the form of test questions, questionnaires, interview guides and documentation. The data analysis techniques used are data reduction, data presentation, and drawing conclusions. The research results showed that in general subjects who had a field independent cognitive style showed better abilities in solving problems compared to subjects who had a field dependent cognitive style.

References

Adhitama, R. S., Kusnadi, K., & Supriatno, B. (2018). Kesadaran Metakognisi Siswa dalam Pembelajaran Berbasis Proyek pada Pokok Bahasan Pencemaran Lingkungan. Assimilation: Indonesian Journal of Biology Education, 1(1), 39–45. https://doi.org/10.17509/aijbe.v1i1.11455

Afinnas, F. T., Masrukan, & Kurniasih, A. W. (2018). Analisis Kemampuan Penalaran Matematis Siswa dengan Model Self-Regulated Learning Menggunakan Asesmen Kinerja Ditinjau dari Metakognisi. PRISMA, Prosiding Seminar Nasional Matematika, 1, 197–207.

Aji, A. S. (2019). Aktivitas Metakognisi Siswa dalam Menyelesaikan Masalah Segiempat Berdasarkan Perbedaan Kemampuan Matematika. In (Doctoral dissertation, Program Studi Pendidikan Matematika FKIP-UKSW). FKIP-UKSW.

Amalia, A., Fathurrohman, M., & Universitas, A. F. (2020). Analisis Kemampuan Penalaran Matematis pada Materi Turunan Fungsi Aljabar Berdasarkan Gaya Kognitif Siswa. Jurnal Inovasi Dan Riset Pendidikan Matematika, 1(3), 1–11.

Annur, M. F., Sujadi, I., & Subanti, S. (2016). Aktivitas Metakognisi dalam Pemecahan Masalahan Matematika ditinjau dari Gaya Kognitif. Jurnal Elektronik Pembelajaran Matematika, ISSN: 2339-1685 Http://Jurnal.Fkip.Uns.Ac.Id, 4(7), 720–730.

Novita, T., & Widada, W. (2018). Metakognisi siswa dalam pemecahan masalah matematika siswa SMA dalam pembelajaran matematika berorientasi etnomatematika Rejang Lebong. Jurnal Pendidikan Matematika Raflesia, 3(1), 41–54.

Nurhayati, Hartoyo, A., & Hamdani. (2017a). Kemampuan Metakognisi Siswa dalam Pemecahan Masalah pada Materi Bangun Datar Di Kelas VII SMP. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Untan, Vol. 6, No, 1–13.

Nurhayati, Hartoyo, A., & Hamdani. (2017b). Kemampuan Metakognisi Siswa dalam Pemecahan Masalah pada Materi Bangun Datar Di Kelas VII SMP. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Untan, Vol. 6, No, 1–13.

Nurmutia, H. E. (2019). Pengaruh Gaya Kognitif Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 2(2).

Oktoviani, V., Widoyani, W. L., & Ferdianto, F. (2019). Analisis kemampuan pemahaman matematis siswa SMP pada materi sistem persamaan linear dua variabel. Edumatica : Jurnal Pendidikan Matematika, 9(1), 39–46. https://doi.org/10.22437/edumatica.v9i1.6346

Santia, I. (2015). REPRESENTASI SISWA SMA DALAM MEMECAHKAN MASALAH MATEMATIKA BERDASARKAN GAYA KOGNITIF. JIPM (Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika), 3(2). https://doi.org/10.25273/jipm.v3i2.505

Setyaningrum, D. U., & Mampouw, H. L. (2020). Proses Metakognisi Siswa SMP dalam Pemecahan Masalah Perbandingan Senilai dan Berbalik Nilai. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 9(2), 275–286. https://doi.org/10.31980/mosharafa.v9i2.663

Sholekah, L. M., Anggreini, D., & Waluyo, A. (2017). Analisis Kesulitan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Matematika Ditinjau Dari Koneksi Matematis Materi Limit Fungsi. WACANA AKADEMIKA: Majalah Ilmiah Kependidikan, 1(2), 151–164. https://doi.org/10.30738/wa.v1i2.1413

Sugiarti, L. (2018). KESULITAN SISWA DALAM MENYELESAIKAN SOAL OPERASI BENTUK ALJABAR. Prosiding Seminar Nasional Etnomatnesia, 323–330.

Sutini, S. (2019). Kemampuan Metakognisi dan Komunikasi Matematis dalam Pemecahan Masalah Matematika. Jurnal Review Pembelajaran Matematika, 4(1), 32–47. https://doi.org/10.15642/jrpm.2019.4.1.32-47

Ulya, H. (2015). HUBUNGAN GAYA KOGNITIF DENGAN KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH MATEMATIKA SISWA. JURNAL KONSELING GUSJIGANG, 1(2). https://doi.org/10.24176/jkg.v1i2.410

Zakiah, N. E. (2017). Pembelajaran Dengan Pendekatan Kontekstual Berbasis Gaya Kognitif Untuk Meningkatkan Self Awareness Siswa. Teorema, 2(1), 11. https://doi.org/10.25157/.v2i1.704

Downloads

Published

2023-11-21

How to Cite

Nadila Nadila, Syarifah Fadillah, & Sandie Sandie. (2023). Analisis Kemampuan Metakognisi Siswa ditinjau dari Gaya Kognitif pada Materi Lingkaran Kelas VIII MTs Mathla’ul Anwar Pontianak. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan (JURDIKBUD), 3(3), 25–39. https://doi.org/10.55606/jurdikbud.v3i3.2438

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.