Pengaruh Google Sites Terhadap Hasil Belajar Siswa di SMA Negeri 3 Maros

Authors

  • Nur Maulidyah Universitas Muhammadiyah Makassar
  • Mugnilily Oktarina S  Universitas Muhammadiyah Makassar
  • Nasir Nasir  Universitas Muhammadiyah Makassar

DOI:

https://doi.org/10.55606/jurdikbud.v4i1.2823

Keywords:

Google Sites, ICT, Student Learning Results

Abstract

Google sites is a platform in the form of a website that can be used in the learning process. This research was conducted to determine the influence of Google Sites on student learning outcomes at SMA Negeri 3 Maros, on ICT subject matter. The subjects of this research were 35 students. This research uses a quantitative type of research with a pre-experimental one group pretest and posttest approach. Research data was collected using tests that were given twice, namely before the treatment (pretest) and after the treatment (posttest). So based on the results of data analysis, researchers know that there is an increase in student learning outcomes after studying ICT using Google Sites as media. It is shown that the average posttest score (93.42%) is greater than the pretest score (80.74%), there is an increase of 12.68%. Therefore, it can be concluded that the Google Sites learning media has an influence on the learning outcomes of class X6 at SMA Negeri 3 Maros.

 

References

Abubakar, Rifa’i. (2021). Pengantar Metodologi Penelitian. Yogyakarta. Suka-Press Uin Sunan Kalijaga.

Adzkiya, D. S., & Suryaman, M. (2021). Penggunaan Media Pembelajaran Google Site dalam Pembelajaran Bahasa Inggris Kelas V SD. Educate: Jurnal Teknologi Pendidikan, 6(2), 20-31.

Ainia, Dela Khoirul. (2020). Merdeka Belajar dalam Pandangan Ki Hadjar Dewantara dan Relevansinya bagi Pengembangan Pendidikan Karakter. Jurnal Filsafat Indonesia. Vol.3, No. (3):95.

Akram, Nurindah & Nasir. (2022). Pelatihan pengembangan Bahan Ajar Multimedia dalam Meningkatkan Kompetensi Guru di desa Anrihua Kab. Bulukumba. Jurnal Abdi Masyarakat Indonesia. Vol. 2 No. (1):224.

Hadis. 2022. Pengaruh Model Pembelajaran Contextual Teaching dan Learning (CTL) Terhadap Hasil Belajar Siswa MTs Muhammadiyah Kalosi Kab. Enrekang. Jurnal Kependidikan Media, 1 (1):39.

Hanik, E. U., Puspitasari, D., Safitri, E., Firdaus, H. R., Pratiwi, M., & Inayah, R. N. (2022). Integrasi Pendekatan TPACK (technological, pedagogical, content knowledge) Guru Sekolah Dasar Skil Dalam Melaksanakan Pembelajaran Era Digital. JEID: Journal of Educational Integration and Development, 2(1), 15-27.

Khotimah, H., Yulita, P., Ayu, S., & Syafaruddin, M. (2023). Pengaruh Media Pembelajaran Filpbook Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran IPAS di SMK Negeri 2 Pangkep. Guru Pencerah Semesta, 1(2), 180-187.

Masitoh, Afie. (2021). Pengaruh Model Pembelajaran Jigsaw Menggunakan Media Flipbook Terhadap Hasil Belajar IPS Kelas V SD. Jurnal Belaindika: Pembelajaran dan Inovasi Pendidikan, 4 (1):22

Megawati, M., Efriyanti, L., Supriadi, S., Musril, H. A., & Dewi, S. M. (2022). Perancangan Media Pembelajaran TIK Kelas XI Menggunakan Google Sites di SMA Negeri 1 Junjung Sirih. Indonesian Research Journal on Education, 2(1), 164-175.

Nashohah, I. (2021). Internalisasi Nilai Moderasi Beragama melalui Pendidikan Penguatan Karakter dalam Masyarakat Heterogen. Prosiding Nasional, 4, 127-146.

Novita, L., & Novianty, A. (2020). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Audio Visual Animasi Terhadap Hasil Belajar Subtema Benda Tunggal Dan Campuran. JTIEE (Journal of Teaching in Elementary Education), 3(1), 46-53. Nurindah & Kasman. (2021). Implementasi Media Pembelajaran Berbasis Android Terhadap Hasil Belajar Bahasa Indonesia. Jurnal Teknologi Pendidikan. Vol. 10. No. (1): 2.

Nurlatifah, N., & Suprihatiningrum, J. (2023). Pengembangan google sites berbasis inkuiri terbimbing pada materi asam basa sebagai media belajar mandiri siswa SMA/MA kelas XI. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia (Indonesian Journal of Science Education), 11(1), 67-83.

Pubian, Y. M., & Herpratiwi, H. (2022). Penggunaan Media Google Site Dalam Pembelajaran Untuk Meningkatkan Efektifitas Belajar Peserta Didik Sekolah Dasar. Akademika: Jurnal Teknologi Pendidikan, 11(01), 163-172.

Putri, A. A. W., Syahdilla, M. I., Nisa, R. K., & Mahardika, I. K. (2022). Efektivitas Penggunaan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Website Google Sites Pada Materi Hukum Newton di SMA Islam Al-Hidayah Jember. Khazanah Pendidikan, 16(2), 80-85.

Saswita, N. H., Zakiyah, A., Akram, A., & Rusli, R. (2023). Pemanfaatan Media Pembelajaran Flipbook Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik Pada Mata Pelajaran Sejarah Di Smk Negeri 2 Pangkep. Jurnal Guru Pencerah Semesta, 1(2), 161-165.

Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta

Ubaidi, A., Nabila, R., Raffi, M. A., & Marini, A. (2023). Pengembangan Media Interaktif Berbasis Website Google Sites Terhadap Minat Belajar Matematika Peserta Didik di Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar dan Sosial Humaniora, 2(8), 943-952.

Wardana, H. (2023). Pengaruh Penerapan Model Problem Based Instruction (PBI) terhadap Keterampilan Sosial Memperoleh Informasi pada Siswa Sekolah Dasar di Kabupaten Jeneponto.

Yaumi, Muhammad. (2018). Media dan Teknologi Pembelajaran. Jakarta: Prenadamedia Group.

Zulfitria, Z., Ansharullah, A., & Fadhillah, R. (2020). Penggunaan teknologi dan internet sebagai media pembelajaran di masa pandemi covid-19. In Prosiding Seminar Nasional Penelitian LPPM UMJ (Vol. 2020).

Downloads

Published

2024-01-30

How to Cite

Nur Maulidyah, Mugnilily Oktarina S, & Nasir Nasir. (2024). Pengaruh Google Sites Terhadap Hasil Belajar Siswa di SMA Negeri 3 Maros. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan (JURDIKBUD), 4(1), 34–43. https://doi.org/10.55606/jurdikbud.v4i1.2823

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.