Pengembangan Media Pembelajaran e-Flashcard Berbasis Website untuk Pembelajaran IPA SD

Authors

  • Fahira Arsyaf Universitas Negeri Jakarta
  • Herlina Usman Universitas Negeri Jakarta
  • Maryam Aunurrahim Universitas Negeri Jakarta
  • Sri Yulianingsih Universitas Negeri Jakarta

DOI:

https://doi.org/10.55606/jurdikbud.v2i3.756

Keywords:

Learning Media, E-Flashcard, ADDIE.

Abstract

This study aims to develop learning media in the form of website-based e-flashcards for natural science learning in elementary school that are valid, practical, and effective. The research method uses the ADDIE model (Analysis, Design, Development, Implementation, and Evaluation). This study involved one sample group from SD Negeri 98 Pekanbaru. The research instrument consisted of content expert validation, media expert validation, design expert validation, test questions, and student response questionnaires. The data generated from data collection using instruments then analyzed for validity, practicality, and effectiveness. The results of the analysis obtained are: (1) the mean content expert validation value is 4.3 with very valid criteria; (2) the mean media expert validation score is 4.5 with very valid criteria; (3) the mean value of the design expert validation is 3.9 with valid criteria; (4) the average score of student test results is 85,92 with good criteria; and (5) the average student response score is 4,38 with the very practical criteria. It can be concluded that the of website-based e-flashcards for natural science learning in elementary school fulfilled the valid, practical, and effective criteria.

References

M. Qistina, M. Alpusari, E. Noviana, and N. Hermita, “Pengembangan Multimedia Interaktif Mata Pelajaran IPA Kelas IVC SD Negeri 034 Taraibangun Kabupaten Kampar,” Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, vol. 8, no. 2, pp. 160–172, 2019.

M. D. P. Astuti, S. Awaliyah, and E. Suhartono, “Pengembangan Media Flashcard Kombinasi dalam Mata Pelajaran PPKn SMP Kelas VII,” Jurnal Ilmiah Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan, vol. 7, no. 1, pp. 40–48, 2022.

R. Kusumaningtyas, I. M. Sholehah, and N. Kholifah, “Peningkatan Kualitas Pembelajaran Guru Melalui Model dan Media Pembelajaran bagi Generasi Z,” Warta LPM, vol. 23, no. 1, pp. 54–62, 2020.

E. Diah Masturah, L. Putu Putrini Mahadewi, and A. Hamonangan Simamora, “PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN POP-UP BOOK PADA MATA PELAJARAN IPA KELAS III SEKOLAH DASAR,” 2018.

A. Pratomo, "Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Web Menggunakan Metode Hannafin Dan Peck", Jurnal Positif, Vol 1, No 1 2015: 14-28.

S. Suanah, “Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Web Desain Wix Materi Bangun Ruang Matematika SD Kelas V,” Proceedings of The ICECRS, vol. 2, no. 1, pp. 243–252, Oct. 2019, doi: 10.21070/picecrs.v2i1.2412.

A. D. Program, S. Pendidikan, T. Niaga, J. P. Ekonomi, and F. Ekonomi, “PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN BERBASIS WEB INTERAKTIF (BLOG) UNTUK MENINGKATKAN MOTIVASI BELAJAR PADA MATA PELAJARAN PEMASARAN ONLINE SUB KOMPETENSI DASAR MERANCANG WEBSITE (Studi Pada Siswa Kelas X Tata Niaga SMK Negeri 2 Nganjuk).”

E. Andriana et al., “PEMBELAJARAN IPA DI SD PADA MASA COVID 19,” Prosiding Seminar Nasional Pendidikan FKIP Universitas Sultan Ageng Tirtayasa, vol. 3, no. 1, pp. 409–413, 2020.

A. Setyawan, “Analisis Pemecahan Masalah Pembelajaran IPA menggunakan Model Problem Based Learning SDN Banyuajuh.”

V. Lestari, I. Sulistyowati, and P. Pramulia, “PENGARUH MULTIMEDIA INTERAKTIF POWTOON TERHADAP HASIL BELAJAR KOGNITIF SISWA MATERI SISTEM PENCERNAAN MANUSIA.”

Fitria Iswari.“PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN BAHASA INGGRIS BERUPA FLASHCARD BERGAMBAR PADA TINGKAT SEKOLAH DASAR,” DEIKSIS, vol. 09, no. 02, 2017.

L. Fidiyanti, S. Menengah Kejuruan Negeri, and K. Kunci, “Penggunaan Media Pembelajaran Flashcard untuk Meningkatkan Penguasaan Vocabulary dengan Materi Narrrative Text A R T I C L E I N F O,” Journal of Education Action Research, vol. 4, pp. 42–51, 2020, [Online]. Available: https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JEAR/index

I. P. Sari et al., “PENGEMBANGAN MULTIMEDIA INTERAKTIF BERBASIS GAME 2D FLASH PADA PEMBELAJARAN MATEMATIKA MATERI PECAHAN SEDERHANA UNTUK SISWA KELAS III UPTD SDN BANYUAJUH 4 KAMAL”.

Akbar, Rijalul. “FLASHCARD SEBAGAI MEDIA PENGEMBANGAN DAN PENELITIAN” 2022

I. Dewa Ayu Nyoman Putri Wangi and A. Agung Gede Agung, “Pengembangan Media Pembelajaran E-Flashcard Pada Muatan Pelajaran IPA Kelas V,” vol. 9, no. 1, pp. 150–159, 2021.

O. Okdiansyah, T. G. Satria, and A. Aswarliansyah, “Pengembangan Media Pembelajaran Flashcard Pada Pembelajaran Tematik Kelas IV SD Negeri 4 Srikaton,” Edu Cendikia: Jurnal Ilmiah Kependidikan, vol. 1, no. 3, pp. 148–154, Dec. 2021, doi: 10.47709/educendikia.v1i3.1183.

A. Sultonik and M. Siddik, “PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN INTERAKTIF BERBASIS WEBSITE APPSGEYSERS TEMA LINGKUNGAN SAHABAT KITA KELAS V SD MUHAMMADIYAH 2 FULL DAY EDUCATION SANGATTA UTARA,” 2020.

Farida. “PEMBELAJARAN IPA SD.” 2016

E. Maghfiroh and S. Arifin, “IMPLEMENTASI PEMBELAJARAN MENYENANGKAN DENGAN MODEL TEAMS GAMES TOURNAMENT (TGT) UNTUK MEMUDAHKAN PEMBELAJARAN IPA TERHADAP PESERTA DIDIK.”

F. Indriani, “KOMPETENSI PEDAGOGIK GURU DALAM MENGELOLA PEMBELAJARAN IPA DI SD DAN MI,” 2015.

Downloads

Published

2022-11-19

How to Cite

Fahira Arsyaf, Herlina Usman, Maryam Aunurrahim, & Sri Yulianingsih. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran e-Flashcard Berbasis Website untuk Pembelajaran IPA SD. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan (JURDIKBUD), 2(3), 349–357. https://doi.org/10.55606/jurdikbud.v2i3.756

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)