Memperkenalkan Ruang Publik Peninggalan Kota Lama Kendari di Kalangan Mahasiswa Baru

Authors

  • Laxmi Laxmi Universitas Halu Oleo
  • La Ode Aris Universitas Halu Oleo
  • Zainal Zainal Universitas Halu Oleo
  • Erens E Koodoh Universitas Halu Oleo

DOI:

https://doi.org/10.55606/kreatif.v1i2.2367

Keywords:

Public Space, Students, and Old City.

Abstract

This service was carried out with the aim of introducing the Old City's public spaces to new students. This service was carried out in Kendari City with the objects being public spaces in the old city. This service uses group discussion techniques with review and reflection methods on field findings. Apart from that, active and critical joint discussions were also held. Based on the results of this service, it can be seen that the old city has very high historical value and the old city is one of the most important factors in marking the growth and development of the city of Kendari as a port city, trading city and government city. The many public spaces that are part of the history of the city of Kendari to date can attract the attention of students to find out or study the history of the public spaces of the people around the old city of Kendari.

References

Aprilia, T., & Valensy Rachmedita, V. R. (2021). Situs–Situs Sejarah di Lampung Sebagai Sumber Belajar Sejarah. Journal of Research in Social Science and Humanities, 1(2), 69-77.

Asmara, Y. (2018) ‘Penguatan Pendidikan Karakter Melalui Pembelajaran Sejarah Di Era Revolusi Industri 4.0’, Seminar Nasional Sejarah ke-4 Jurusan Pendidikan Sejarah Universitas Negeri Padang, 216–227.

Chalik, Husen A. 1984. Sejarah Sosial Sulawesi Tenggara. Depdikbud, Jakarta.

Collombijn, Freek dkk 2005. Kota Lama Kota Baru.Ombak, Jokjakarta.

Dermawan, Edy 2007. peranan ruang publik dalam perencangan kota.Documentation. Diponegoro University Press, Semarang.

Firmansyah, H. (2021) ‘Pemanfaatan Bangunan Cagar Budaya di Area Duizen Vierkanten Paal Kota Pontianak sebagai Sumber Pembelajaran Sejarah’, Fajar Historia: Jurnal Ilmu Sejarah dan Pendidikan, 5(1), pp. 15–28. doi: 10.29408/fhs.v5i1.3554.

Hafid Anwar. Safar Misran2007 Sejarah Kota Kendari. Humaniora, Bandung

Irsan, N. (2022). Pemanfaatan Bangunan Kota Tua Makassar Sebagai Sumber Belajar Sejarah Pada Jurusan Pendidikan Sejarah Fakultas Ilmu Sosial Universitas Negeri Makasar. Jurnal Galeri Pendidikan, 2(1), 126-130.

Isrowiyah, R., & Seprina, R. (2022). Pemanfaatan Museum Siginjai Sebagai Sumber Belajar Sejarah Bagi Mahasiswa Universitas Jambi. Krinok| Jurnal Pendidikan Sejarah dan Sejarah, 1(2), 156-172.

Karmela, S. H. (2021). Pembelajaran Sejarah melalui Metode Karyawisata untuk Meningkatkan Kesadaran Sejarah Bagi Mahasiswa Pendidikan Sejarah FKIP Unbari. Jurnal Ilmiah Dikdaya, 11(1), 102-107.

Meinarno. Eko A, dkk 2011. Manusia Dalam Kebudayaan dan Masyarakat. Salemba Humanika, Jakarta.

Nababan, S. A., Agung, L., & Yamtina, S. (2019) ‘Pemanfaatan Situs Kota Cina Sebagai Sumber Permbelajaran Sejarah Lokal di Kota Medan’, Jurnal ekonomi, sosial & humaniora, 1(4), 49-55.

Suardi, P. P. E., & Puspa, P. (2013). Pemanfaatan Monumen Perjuangan Bangsal sebagai Sumber Belajar Sejarah Bagi Generasi Muda di Desa Dalung, Badung. Jurnal Candra Sangkala, 1(1), 1-10.

Wulandari, K. R. (2022). Pelestarian Kebudayaan Suku Tolaki Pada Di Era Globalisasi. Jurnal Pendidikan dan Konseling (JPDK), 4(6), 2656-2667.

Yulianti, N., & Seprina, R. (2021). Pemanfaatan Situs Candi Muaro Jambi Sebagai Sumber Belajar Bagi Mahasiswa Pendidikan Sejarah Universitas Jambi. KRINOK| Jurnal Pendidikan Sejarah dan Sejarah, 1(2), 141-155.

Downloads

Published

2021-06-25

How to Cite

Laxmi Laxmi, La Ode Aris, Zainal Zainal, & Erens E Koodoh. (2021). Memperkenalkan Ruang Publik Peninggalan Kota Lama Kendari di Kalangan Mahasiswa Baru. KREATIF: Jurnal Pengabdian Masyarakat Nusantara, 1(2), 39–52. https://doi.org/10.55606/kreatif.v1i2.2367