Health Promotion Education and Psychologic Melalui Peer Group Anxiety Disorder Sebagai Pencegahan Gangguan Kecemasan Remaja

Authors

  • Muhammad Ali Faisal Universitas Lambung Mangkurat
  • Dian Rosadi Universitas Lambung Mangkurat
  • Winardi Budiwinarta Universitas Lambung Mangkurat
  • Agus Muhammad Ridwan Universitas Lambung Mangkurat
  • Ranindy Qadrinnisa Universitas Lambung Mangkurat
  • Aisha Saraswati Universitas Lambung Mangkurat

DOI:

https://doi.org/10.55606/kreatif.v4i1.2477

Keywords:

Adolescent, Prevention, Anxiety

Abstract

Adolescent are prone to experiencing anxiety (Anxiety disorder), namely a condition of anxiety for a short time and feeling restless in every activity for no apparent reason. Anxiety is the most common mental disorder problem among teenagers in Indonesia, namely 26.7%. Based on the results of the situation and needs analysis with partners, namely the Youth Counseling Information Center (PIK-R) SMAN 1 Gambut, there are still several work programs from PIK-R that are still not optimal. Based on the results of the analysis, a significant value of 0.000<0.05 was obtained, which means there is a positive or meaningful relationship between the pre-test and post-test scores. This shows an increase in knowledge of 28 respondents (96%) between before and after providing education related to anxiety disorders at SMAN 1 Gambut. It is hoped that this activity can contribute to increasing students' knowledge and skills in dealing with anxiety disorders.

References

Arisandi, W., dkk. (2020). Upaya Pengendalian Hipertensi Melalui Pendidikan Dan Pemeriksaan Kesehatan Warga Masyarakat Metro Utara Kota Metro. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat. 1(2). 1–7.

Aziz, A. (2022). Kesehatan Mental dan Implikasinya Bagi Masyarakat Modern. Counselle: Journal of Islamic Guidance and Counseling, 2(2), 102–113. https://doi.org/10.32923/couns.v

Fauziah, P. N., Meitya, B. R., Pane, R. I., Nuryanti, T., & Juliatin, M. (2020). Menangani Stres Remaja dengan Dukungan Sosial Teman Sebaya. Revista de Trabajo Social, 11(75), 23–26.

Green L. 1980. Health Education: A Diagnosis Approach. The John Hopkins University: Mayfield Publishing Co.

Hayati, S. A., & Tohari, S. (2022). Cognitive Behavioral Therapy (CBT) dalam Menurunkan Social Anxiety Disorder (SAD) dan Obsessive Compulsive Disorder (OCD) Pada Remaja. Bulletin of Counseling and Psychotherapy, 4(2), 153–159. https://doi.org/10.51214/bocp.v4i2.163

Isnaini N, Sari R. (2019). Pengetahuan Remaja Putri tentang Dampak Pernikahan Dini pada Kesehatan Reproduksi di SMA Budaya Bandar Lampung. Jurnal Kebidanan Malahayati. 5(1).

Matahari, R., & Utami, F. P. (2019). Kesiapan Puskesmas dalam Implementasi Pelayanan Kesehatan Ramah Remaja di Kota Yogyakarta. Warta Bhakti Husada Mulia, 4(2), 79–83.

Megawati M. (2017). Pengaruh Media Poster terhadap Hasil Belajar Kosakata Bahasa Inggris (Eksperimen di Sdit Amal Mulia Tapos Kota Depok). Getsempena English Education Journal. 4(2); 217-637.

Nofrialdi, I., Maison, M., & Muslim, M. (2018). Tingkat Kecemasan Matematika Siswa SMA Negeri 2 Kerinci Kelas X MIA Sebelum Menghadapi Tes Matematika Berdasarkan Gender dan Hubungannya dengan Hasil Belajar. Edumatika Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 1(2), 11–20. https://doi.org/10.32939/ejrpm.v1i2.248

Notoatmojo, S. (2014). Ilmu Perilaku Kesehatan. Rineka Cipta.

Pakpahan, R. (2022). Analysis of the Effect of Vuca on Mental Health After the Covid-19 Pandemic. Journal of Information System, Informatics and Computing, 6(2), 578–588. https://doi.org/10.52362/jisicom.v6i2.965

Pati, W. C. B., Sirajuddin, M. S., & Apriawal, J. (2022). Pelatihan Regulasi Emosi Untuk Menurunkan Kecemasan Pada Remaja Di Kabupaten Konawe (SMAN 1 Anggaberi). Jurnal Mandala Pengabdian Masyarakat, 3(1), 22–27. https://doi.org/10.35311/jmpm.v3i1.47

Pradana, I. G. N. A., & Susilawati, L. K. P. A. (2019). Peran Problem Focused Coping dan Dukungan Sosial Teman Sebaya terhadap Kecemasan Remaja SMA yang Akan Menempuh Ujian Nasional. Psikologi Udayana, 000(2010), 1–11.

Prasetyo, A. E. (2021). Edukasi Mental Health Awareness Sebagai Upaya Untuk Merawat Kesehatan Mental Remaja Dimasa Pandemi. Journal of Empowerment, 2(2), 261–269. https://doi.org/10.35194/je.v2i2.1757

Purwaningrum DL, dkk. (2018). Efektifitas Penyuluhan Seks Bebas Menggunakan Video dan Gambar Terhadap Pengetahuan Seks Bebas pada Remaja. Health Sciences Journal. 2(1); 38-53.

Ramadhani, A. H., & Hendrati, L. Y. (2019). Hubungan Jenis Kelamin Dengan Tingkat Stres Pada Remaja Siswa Sma di Kota Kediri Tahun 2017. Jurnal Keperawatan Muhammadiyah Edisi Khusus, 177–181.

Rohman, N., Ismaya, H., & Agustiani, R. (2021). Penerapan Pembelajaran Online Group Whatsapp dalam Masa Pandemi Covid-19 Sebagai Metode Untuk Mencapai Hasil Belajar Siswa. JEMS, 9(2), 393–408. https://doi.org/10.25273/jems.v9i2.10675.

Yulinda A, Fitriyah N. (2018). Efektivitas penyuluhan metode ceramah dan audiovisual dalam meningkatkan pengetahuan dan sikap tentang sadari di SMKN 5 Surabaya. Jurnal Promkes. 6(2); 116–128.

Downloads

Published

2024-03-27

How to Cite

Muhammad Ali Faisal, Dian Rosadi, Winardi Budiwinarta, Agus Muhammad Ridwan, Ranindy Qadrinnisa, & Aisha Saraswati. (2024). Health Promotion Education and Psychologic Melalui Peer Group Anxiety Disorder Sebagai Pencegahan Gangguan Kecemasan Remaja. KREATIF: Jurnal Pengabdian Masyarakat Nusantara, 4(1), 238–249. https://doi.org/10.55606/kreatif.v4i1.2477