Strategi Peningkatan Kinerja Karyawan

Authors

  • Tries Edy Wahyono Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Pemnas Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.55606/optimal.v2i2.1364

Keywords:

Strategy, Performance, Employees, Performance Improvement

Abstract

The purpose of this research is to describe strategies for improving employee performance in an company. The qualitative research method uses the Grounded Theory approach from Arnoldo C. Hax & Nicholas S regarding strategy and from Mangkunegara regarding employee performance. Data collection techniques with documentation studies. Data processing techniques with reduction, data presentation and drawing conclusions. Data validity technique with source triangulation. The results of the research show: (1) strategy is a way to solve and improve a problem. (2) employee performance is the result of work shown by employees while working. (3) employee performance improvement strategy is a way that companies do to improve employee performance which can be done by: holding company work meetings to evaluate and provide work direction to employees, providing training to increase hard and soft skills of employees, providing motivation to increase willingness employee work, as well as by giving awards that can influence employee motivation and work productivity.

References

Aldi B. E. (2015). Upaya Generalisasi Konsep Manajemen Strategik. Jurnal Ilmu Ekonomi & Sosial, VI(02), 56-72.

Alfian, I. (2020). Analisis Pengaruh Pemberian Motivasi Terhadap Kinerja Karyawan Di PT. Bank Syariah Mandiri Cabang Panyabungan. Ihtiyath: Jurnal Manajemen Keuangan Syariah, 04(02), 1-12.

Aziz, A. R. (2018). Evaluasi Kinerja Pegawai Dalam Meningkatkan Kemandirian Anak Cacat Tuna Netra Pada Unit Pelaksana Teknis Dinas Panti Rehabilitas Penyandang Cacat Netra Provinsi Sumatera Selatan. Jurnal Ilmu Administrasi Dan Studi Kebijakan, 01(01), 11-23.

Baidowi, A., & Salehudin, M. (2021). Strategi Dakwah di Era New Normal. Muttaqien; Indonesian Journal of Multidiciplinary Islamic Studies, 2(1), 58–74. https://doi.org/10.52593/mtq.02.1.04

Baidowi, A., & Syamsudin, S. (2022). Strategi Supervisi Pendidikan di Sekolah. Alim | Journal of Islamic Education, 4(1), 27-38. https://doi.org/10.51275/alim.v4n1.27-38

Behori, A., & Alamin, B. (2018). E- Notulen Rapat Di Pondok Pesantren Salafiyah Syafi’iyah Sukorejo Situbondo. Jurnal Ilmiah Informatika 3(01), 199–205.

Chaniago, S. A. (2014). Perumusan Manajemen Strategi Pemberdayaan Zakat. Jurnal Hukum Islam, 12(01), 87-101.

Elisa, Efendi, M. R. M., & Sari, N. I. (2014). Peranan Pelatihan Dalam Peningkatan Kinerja Karyawan (Studi Kasus Bagian Operasional PT PLN (PERSERO) Pembangkitan Sumatera Selatan Bagian Selatan). Jurnal Orasi Bisnis, 92-106.

Fajar, H., Yuniarsih, T., & Ahman, E. (2018). Pengaruh Pemberian Penghargaan Dan Hukuman Terhadap Motivasi Kerja Serta Implikasinya Pada Kinerja Karyawan PT Difa Kreasi Di Cikarang – Bekasi. Jurnal Ilmu Manajemen & Bisnis, 09(01), 35-43.

Fatmawati, F. M., Hartono, S., & Istiatin. (2020). Kinerja Karyawan Ditinjau Dari Kepemimpinan, Lingkungan Kerja, Dan Disiplin Kerja Pada Showroom Muhari Motor 651 Karanganyar. Edunomika, 04(01), 338-346.

Jumiyati, J., & Azlina, Y. (2021). Rapat: Komunikasi Bisnis Yang Efektif. Akrab Juara : Jurnal Ilmu-Ilmu Sosial, 6(3), 84-97. doi:10.58487/akrabjuara.v6i3.1529

Kurniasari, R. (2018). Pemberian Motivasi serta Dampaknya Terhadap Kinerja Karyawan Pada Perusahaan Telekomunikasi Jakarta. Widya Cipta, II(01), 32-39.

Kurniasari, R., Oktiani, N., & Ramadhanti, G. (2018). Pelatihan Kerja Dalam Usaha Meningkatkan Kinerja Karyawan Baru Pada PT Kusumatama Mitra Selaras Jakarta. Widya Cipta: Jurnal Sekretaris dan Manajemen, 02(02), 239-246.

Mardiana, A., & Saleh, A. (2021). Pemberian Reward Terhadap Peningkatan Motivasi Kerja Karyawan Dalam Perspektif Islam. Mutawazin (Jurnal Ekonomi Syariah IAIN Sultan Amai Gorontalo), 02(01), 1-14.

Miskiani, K. A., & Bagia, I. W. (2020). Peningkatan Kinerja Karyawan Melalui Motivasi Kerja Disiplin Kerja. Prospek: Jurnal Manajemen dan Bisnis, 02(02), 120-129.

Nurhayati, A., & Atmaja, H. E. (2021). Efektifitas Program Pelatihan Dan Pengembangan Terhadap Kinerja Karyawan. Kinerja, 18(01), 24-30.

Prabu, A. S., & Wijayanti, D. T. (2016). Pengaruh Penghargaan dan Motivasi Terhadap Kinerja Karyawan (Studi Pada Divisi Penjualan PT. United Motors Center Suzuki Ahmad Yani, Surabaya). Jurnal Ekonomi Bisnis dan Kewirausahaan, 05(02), 104-117.

Pratiwi, H. S., Prihatini, N., Nyoto, R. D., & Anra, H. (2018). Traceability Kebutuhan dan Perancangan Konseptual Manajemen Rapat Terintegrasi. Jurnal Edukasi dan Penelitian Informatika, 04(01), 43-48.

Rahim, A. R., & Radjab E. (2017). Manajemen Strategi. Makasar: Lembaga Perpustakaan dan Penerbitan Universitas Muhammadiyah Makassar 2016.

Sari, R. N. I., & Hadijah, H. S. (2016). Peningkatan Kinerja Pegawai Melalui Kepuasan Kerja Dan Disiplin Kerja. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 01(01), 204-214.

Saputri, A. N., & Rachman, A. N. (2022). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Kinerja Karyawan PT. Telkom Indonesia Witel Solo. Jurnal Ilmiah Ekonomi Dan Bisnis, 15(01), 9-23.

Sedarmayanti. 2017. “Perencanaan Dan pengembangan sumber daya manusia untuk meningkatkan kompetensi, kinerja, dan produktivitas kerja”. Bandung: PT.Refika Aditama.

Seo, N., Rumampuk, J. L., & Potolau, M. J. (2020). Pengaruh Motivasi Kerja Terhadap Kinerja Karyawan Pada PT. Telkom Kota Tomohon. Kinerja, 17(01), 52-58.

Septiana & Widjaja, O. H. (2020). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Kinerja Karyawan pada PT. Jocelyn Anugrah Jaya. Jurnal Manajerial dan Kewirausahaan, II(03), 643-652.

Setiawan, F. (2020). Manajemen Strategi untuk Meningkatkan Kualitas Pendidikan. Jurnal at-Tadbir: Media Hukum dan Pendidikan, 30(01), 27-66.

Sihombing, P. L. T., & Batoebara, M. U. (2019). Strategi Peningkatan Kinerja Karyawan Dalam Pencapaian Tujuan Perusahaandi CV Multi Baja Medan. Jurnal Publik Reform, 1-16.

Sulaefi. (2017). Pengaruh Pelatihan Dan Pengembangan Terhadap Disiplin Kerja Dan Kinerja Karyawan. Jurnal Manajemen dan Kewirausahaan, 05(01), 8-21.

Suntari, E. (2017). Pengaruh Pemberian Penghargaan Ekstrinsik Terhadap Kinerja Karyawan. Kreatif, 04(02), 98-123.

Suprapto, H. (2019). Analisis Strategi Pemasaran Dalam Menghadapi Persaingan Antar Jasa Penginapan Di Kota Lamongan (Studi Pada Hotel Mahkota Lamongan). Jurnal penelitian Ilmu Manajemen, 04(03), 1049-1060.

Suprihati. (2014). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Kinerja Karyawan Perusahaan Sari Jati Di Sragen. Jurnal Paradigma, 12(01), 93-112.

Triasmoko D., Mukzam, M. D., & Nurtjahjono, G. E. (2014). Pengaruh Pelatihan Kerja Terhadap Kinerja Karyawan (Penelitian pada Karyawan PT Pos Indonesia (Persero) Cabang Kota Kediri). Jurnal Administrasi Bisnis, 12(01), 1-10.

Wibowo. (2012). Manajemen Kinerja. Jakarta, PT. Raja Grafindo Persada

Wisjaja, W. (2021). Analisis Kinerja Karyawan dan Faktor-Faktor yang Memengaruhinya: Studi Kasus di PT X. Perspektif: Jurnal Ekonomi dan Manajemen Akademi Bina Sarana Informatika, 19(01), 32-40

Downloads

Published

2022-06-30

How to Cite

Tries Edy Wahyono. (2022). Strategi Peningkatan Kinerja Karyawan. OPTIMAL Jurnal Ekonomi Dan Manajemen, 2(2), 251–262. https://doi.org/10.55606/optimal.v2i2.1364