Analisa Penerapan Manajemen Marketing Komunikasi Radio Urban 106.3 Fm dalam Mempertahankan Pengiklan (Studi Kasus Pada Radio Urban Bandung 106.3 Fm)

Authors

  • Rifky Akmal Padhilah Universitas Teknologi Digital Bandung

DOI:

https://doi.org/10.55606/optimal.v3i3.1813

Keywords:

Analysis, Manajemen, Marketing Communication, Radio

Abstract

This study aims to analyze the implementation of Urban Radio Communications 106.3 fm marketing manajemen in maintaining advertisers. This research is a qualitative research. In this study, researchers used a case study approach to reveal the implementation and problems in the implementation of Urban Radio 106.3 fm marketing communication manajemen in retaining advertisers through interviews, observation, and documentation. The results of this study indicate that Urban Radio implements 90% of the implementation of marketing communication management based on theory. This makes Radio Urban more mature in preparation and in technical terms of implementation and has targets to evaluate. Apart from that, Urban Radio also improvises the technical implementation according to how comfortable the executor is. This is a determining factor for Urban Radio's success in surviving and being able to compete with other radios. Community marketing allows us to go beyond traditional marketing tactics and reach potential customers. This is because the internet includes technology that influences and touches human life so much.

References

Andi Widodo, R. (2010). Komunikasi Pemasaran Dealer Utama Mobil Dalam Rangka Meningkatkan Pangsa Pasar (Studi pada PT. Gatra Perdana Putra sebagai Dealer Utama Hyundai) (Doctoral dissertation, University of Muhammadiyah Malang).

Budiyasa, I. D. G. P. (2018). Komunikasi Antarbudaya Dalam Tata Krama Budaya Dan Bahasa. Widya Duta: Jurnal Ilmiah Ilmu Agama Dan Ilmu Sosial Budaya, 13(1), 11-18.

Cangara, H. (2007). Pengantar Ilmu Komunikasi Edisi Revisi. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Darmadi, D. H., & Pd, M. (2019). Pengantar pendidikan era globalisasi: Konsep dasar, teori, strategi dan implementasi dalam pendidikan globalisasi.

Darmalaksana, W. (2020). Metode Penelitian Kualitatif Studi Pustaka Dan Studi Lapangan. Pre-Print Digital Library UIN Sunan Gunung Djati Bandung, Pusat Perpustakaan UIN Sunan Gunung Djati Bandung.

Ferrell, O. C., Hartline, M., & Hochstein, B. W. (2021). Marketing Strategy. Cengage Learning.

Giglioni, G. B., & Bedeian, A. G. (1974). A Conspectus Of Manajemen Control Theory: 1900-1972. Academy Of Manajemen Journal, 17(2), 292-305.

Imaningsih, E. S., & Rohman, S. (2018). The Model Of Product Quality, Promotion, Price, And Purchase Decisions. Jurnal Ekonomi, 23(2).

Kotler, P., & Armstrong, G. (2008). Prinsip-prinsip pemasaran (Vol. 1, No. 2). Jilid.

Kumala, A. I., Junaedi, F., & Sos, S. (2014). Strategi Komunikasi Pemasaran Program Solo Radio 92.9 Fm Dalam Meningkatkan Jumlah Belanja Iklan (Doctoral Dissertation, Universitas Muhammadiyah Surakarta).

Kurtz, M. J., & Brooks, S. M. (2008). Embedding Neoliberal Reform In Latin America. World Politics, 60(2), 231-280.

Kusuma, A. (2022). Strategi Komunikasi Pemasaran Media Radio Melalui Program On-Air. Al-I'lam: Jurnal Komunikasi dan Penyiaran Islam, 6(1), 20-26.

Muh. Fitrah, L. (2017). Metodologi Penelitian; Penelitian Kualitatif, Tindakan Kelas & Studi Kasus. CV Jejak.

Pauzy, D. M. (2016). Pengaruh Iklan Televisi Dan Persepsi Konsumen Terhadap Citra Merek Teh Botol Sosro (Survey Konsumen pada Mahasiswa Universitas Perjuangan Tasikmalaya Angkatan 2015). EKONOMI Perdesaan Jurnal Ekonomi Perdesaan Dan Manajemen, 17.

Raco, J. (Juli 2018). Metode Penelitian Kualitatif: Jenis, Karakteristik Dan Keunggulannya. OSF Prepritns.

Rahmadani, S. (2021). Strategi Komunikasi Pemasaran PT. Silver Silk Tour & Travel Dalam Meningkatkan Jumlah Jamaah (Doctoral Dissertation, Universitas Islam Riau).

Ramadhani, M., & Sukarno, B. (2016). Kegiatan Komunikasi Pemasaran English First Solo. Transformasi, 1(30).

Rasyid, A., Saleh, A., Cangara, H., & Priatna, W. B. (2015). Komunikasi Dalam CSR Perusahaan: Pemberdayaan Masyarakat Dan Membangun Citra Positif. Mimbar: Jurnal Sosial Dan Pembangunan, 31(2), 507-518.

Rijali, A. (2019). Analisis data kualitatif. Alhadharah: Jurnal Ilmu Dakwah, 17(33), 81-95.

Sadeli, S., & Sosiawan, E. A. (2020). Model Manajemen Bisnis dan Komunikasi Pemasaran Stasiun Radio di Era Digital dan Revolusi Industri 4.0. Jurnal Ilmu Komunikasi, 17(3), 235-248.

Siahaan, S., Napitupulu, D. S., & Harahap, A. S. (2020). Komunikasi interpersonal kepala sekolah dalam pengambilan keputusan dan peningkatan mutu di SMA Al-Ulum Kota Medan. Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 9(01), 227-238.

Sidharta, G. M. Etika Periklanan dalam Komunikasi Massa.

Sugiyono, P. D. (2017). Metode Penelitian Bisnis: Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, Kombinasi, Dan R&D. Penerbit CV. Alfabeta: Bandung, 225.

Swastha, B., & Handoko, T. H. (2002). Manajemen Pemasaran. Edisi Kedua. Cetakan Kedelapan. Jakarta: Penerbit Liberty.

Terry, G. R. (2021). Dasar-Dasar Manajemen Edisi Revisi. Bumi Aksara.

Vitridzky, S., & Wahyuni, I. I. (2017). Strategi bauran pemasaran 99ERS 100.0 FM dalam mempertahankan rating top radio remaja. PRofesi Humas Jurnal Ilmiah Ilmu Hubungan Masyarakat, 1(2), 142-152.

Widyawati, N. (2008). Pengaruh Kepercayaan Dan Komitmen Serta Bauran Pemasaran Jasa Terhadap Loyalitas Konsumen Di Hotel Zakiah Medan. EKUITAS (Jurnal Ekonomi Dan Keuangan), 12(1), 74-96.

Zuhri, H. B. (2023). Strategi Komunikasi Basic Training (Lk I) Himpunan Mahasiswa Islam (Hmi) Cabang Pekanbaru (Doctoral Dissertation, Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau).

Downloads

Published

2023-06-23

How to Cite

Rifky Akmal Padhilah. (2023). Analisa Penerapan Manajemen Marketing Komunikasi Radio Urban 106.3 Fm dalam Mempertahankan Pengiklan (Studi Kasus Pada Radio Urban Bandung 106.3 Fm). OPTIMAL Jurnal Ekonomi Dan Manajemen, 3(3), 155–168. https://doi.org/10.55606/optimal.v3i3.1813