ANALISIS FAKTOR MINAT MASYARAKAT SEMARANG DALAM PENGGUNAAN GOPAY SEBAGAI DIGITAL PAYMENT

Authors

  • Janti Soegiastuti Universitas 17 Agustus 1945 Semarang
  • Tri Anggraeni Universitas 17 Agustus 1945 Semarang

DOI:

https://doi.org/10.55606/optimal.v2i1.416

Keywords:

Technology Acceptance Model, interest, perceived benefits, perceived convenience, user attitudes, perceived security.

Abstract

This study aims to analyze the interest of the Semarang city’s community in using GOPAY as a digital payment based on the Technology Acceptance Model (TAM). The TAM approach was chosen because TAM is the most widely used model in predicting the acceptance of information technology and has proven to be a very useful theoretical model in helping to understand and explain user behavior in the implementation of using GOPAY as a digital payment. Nowadays, people who used to use cash payment (cash based) have now started to recognize and use non-cash payments (non-cash) in carrying out various payment transaction activities. One of the non-cash payment instruments that is currently developing is electronic money, one of which is GOPAY.

The sample of this study was 100 people in the city of Semarang. The data analysis technique is multiple linear regression. The results of the research are Perceptions of Benefits, Perceptions of Ease, User Attitudes, and Perceptions of Security that have a positive effect on interest in using GOPAY as a digital payment.

References

Achadi, A., & Winarto, H. (2020). Pengaruh Pengetahuan Produk, Persepsi Resiko Dan Persepsi Manfaat Terhadap Minat Mengunakan Layanan Go Pay Pada Pelanggan. Majalah Ilmiah Manajemen dan Bisnis, 17(1), 11-20.

Adity, R., & Wardhan, A. (2016, Januari). Pengaruh Perceived Usefulness Dan Perceived Ease Of Useterhadap Behavioral Intention Dengan Pendekatan Technology Acceptance Model (Tam) Pada Pengguna Instant Messaging Line Di Indonesia. Jurnal Siasat Bisnis, 20(1), 24-32.

Aksami, N. D. (2019). Analisis Minat Penggunaan Layanan E-Money Pada Masyarakat Kota Denpasar.E-Jurnal EP Unud, 8(10), 2439-2470.

Alviansah, Y. P., & Kraugusteeliana. (2019). Rancangan Penerapan TAM (Technology Acceptance Model) Pada Sistem Pembayaran Go-Pay melalui pendekatan Perceived Ease Of Use (PEOU), Perceived Usefulness (PU), Behavorial Intention Use (BIU), Actual Of Use (ASU), dan Experience (E). Seminar Nasional Informatika, Sistem Informasi dan Keamanan Siber (SEINASI-KESI), 1-5.

Angelina, A. I. (2020). Pengaruh Kepercayaan, Promosi, Dan Kemudahan Terhadap Minat Penggunaan Go-Pay (Studi Kasus Pada Mahasiswa Stiesia). Jurnal Ilmu Dan Riset Manajemen, 9(6), 1-18.

Anjelina. (2018, September). Persepsi Konsumen Pada Penggunaan E-Money. Journal Of Applied Managerial Accounting, 2(2), 219-231.

Aritonang, Y. A., &Arisman, A. (2020). Pengaruh Persepsi Kemudahan Dan Persepsi Manfaat Terhadap Minat Menggunakan E-Money (Studi Kasus Pada Pengguna Go-Pay). Jurnal Akuntansi Dan Manajemen, 1-17.

Bangkara, R. P., & Mimba, N. S. (2016). Pengaruh Perceived Usefulness Dan Perceived Ease Of Use Pada Minat Penggunaan Internet Banking Dengan Attitude Toward Using Sebagai Variabel Intervening. E-Jurnal Akuntansi Universitas Udayana, 16(3), 2408-2434.

Budiastuti, A. D., & Muid, D. (2020). Analisis Faktor-Faktor Pengaruh Minat Penggunaan Sistem Informasi Akuntansi Berbasis E-Commercepada Aplikasi Shopee Dengan Menggunakan Technology Acceptance Model (Tam). Diponegoro Journal Of Accounting, 9(4), 1-10.

Fitriana, A., & Wingdes, I. (2017, November). Analisis TAM Terhadap Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Konsumen Menggunakan E-money Indomaret Card di Pontianak. Techno COM, 16(4), 401-410.

Ghozali. (2013). Aplikasi Analisis Multivariate Dengan Program IBM SPSS 21 Update PLS Regresi. Semarang: Universitas Diponegoro.

Gozali, I. (2008). Aplikasi Analisis Multivariate dengan Program SPSS. Semarang: Badan Penerbit Universitas Diponegoro.

Gusni, Hurriyat, R., & Dirgantari, P. D. (2020). Pengaruh Perceived Usefulness dan Perceived Ease of Use terhadap Attitude dan Actual Usage Go-Pay (Vol. 8). Jakarta.

Gusni, Hurriyati, R., & Dirgantari, P. D. (2020). Pengaruh Perceived Usefulness dan Perceived Ease of Use. Jurnal Manajemen dan Kewirausahaan, 8(1), 22-32.

Hariyanto. (2020, Agustus 16). Pertumbuhan dan Perkembangan Uang Elektronik di Indonesia.

Hilmi, D. (2015). Analisis Pendekatan Technology Acceptance Model (Tam) Pada Sistem Informasi Akuntansi Berbasis Komputer. Artikel Ilmiah, 1-17.

Jogiyanto. (2007). Sistem Informasi Keperilakuan. Yogyakarta.

Jogiyanto. (2008). Metodologi Penelitian Sistem Informasi. Yogyakarta.

Kurniawati, H. A., Winarno, W. A., & Arif, A. (2017). Analisis Minat Penggunaan Mobile Banking Dengan Pendekatan Technology Acceptance Model (TAM) Yang Telah Dimodifikasi. e-Journal Ekonomi Bisnis dan Akuntansi, 4(1), 24-29.

Latief, F., & Nur, Y. (2019). Technology Acceptance Model (TAM) Terhadap Minat Konsumen Sistem Pembayaran GOPAY Pada Layanan Gojek. Bongaya Journal for Research in Management, 2(1), 1-11.

Legi, D., & Saerang, R. T. (2020, Oktober). Analisa Model Penerimaan Teknology Terhadap Minat Untuk Menggunakan Uang Elektronik Di Manado (Studi Kasus: Gopay, Ovo, Dana). Jurnal Emba, 8(4), 624-632.

Liliani, P. (2020, September). Analisis Faktor Yang Memengaruhi Niat Pengguna Pada Gopay Dengan Pendekatan Technology Acceptance Model. Jurnal Bina Manajemen, 9(1), 44-60.

Priyono , A. (2017). Analisis pengaruh trust dan risk dalam penerimaan. Jurnal Siasat Bisnis, 21(1), 88-106.

Purwianti, L., & Tio, K. (2017). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Behavioural Intention. Jurnal Manajemen Maranatha, 17(1), 15-32.

Rahmatika, U., & Fajar, M. A. (2019). Faktor - Faktor Yang Mempengaruhi Minat Penggunaan Electronic Money: Integrasi Model Tam – Tpb Dengan Perceived Risk. Jurnal Nominal, 3(2), 274-284.

Rithmaya, C. L. (2016, Mei). JOURNAL Of RESEARCH In ECONOMICS, 16(1), 160-177.

Rithmaya, C. L. (2016). Pengaruh Kemudahan Penggunaan, Kemanfaatan, Sikap,Risiko Dan Fitur Layanan Terhadap Minat Ulang Nasabahbank Bca Dalam Menggunakan Initernet Banking. Journal Of Research In Economics And Management, 16(1).

Sari, M. A., Listiawati, R., Sari, N., & Vidyasari, R. (2019). Analisa Pengaruh Daya Tarik Promosi, Persepsi Kemudahan, Persepsi Manfaat, Persepsi Keamanan Terhadap Minat Penggunaan E-Wallet. Jurnal Ekonomi & Bisnis, 18(2), 126-134.

Singasatia, D., & Melami, M. (2019). Pengaruh Perceived Usefulness (Pu) Dan Perceived Ease Of Use (Peou) Terhadap Attitude Toward Using (Atu) Serta Dampaknya Terhadap Behavioral Intention To Use (Bitu).

Syafi’i, A., & Widijoko, G. (2019). Determinan Minat Individu Menggunakan Uang Elektronik: Pendekatan Modifikasi Technology Acceptance Model. Jurnal Akuntansi, 1-22.

Syahril, W. N., & Rikumahu, B. (2019). Penggunaan Technology Acceptance Model (Tam)Dalam Analisis Minat Perilaku Penggunaan E-Money Pada Mahasiswa Universitas Telkom . Jurnal Mitra Manajemen, 3(2), 201-214.

Tarantang, J., Awwaliyah, A., Astuti, M., & Munawaroh, M. (2019, Juli). Perkembangan Sistem Pembayaran Digital Pada Era Revolusi Industri 4.0 Di Indonesia. Jurnal Al Qardh, 4, 60-75.

Utami, S. S., & Kusumawati, B. (2017). Faktor-Faktor Yang Memengaruhi Minat Penggunaan E-Money. Jurnal Balance, Xiv(2), 29-41.

Downloads

Published

2022-03-27

How to Cite

Janti Soegiastuti, & Tri Anggraeni. (2022). ANALISIS FAKTOR MINAT MASYARAKAT SEMARANG DALAM PENGGUNAAN GOPAY SEBAGAI DIGITAL PAYMENT. OPTIMAL Jurnal Ekonomi Dan Manajemen, 2(1), 18–40. https://doi.org/10.55606/optimal.v2i1.416