Pemanfaatan Teknologi Dan Desain Untuk Pengembangan Referensi Pembelajaran Nirmana Trimatra Untuk Peningkatan Kompetensi Mahasiswa (Studi Kasus Mahasiswa Prodi Sendratasik UPR)

Authors

  • Muh Andis Hidayatullah Universitas Palangka Raya
  • Nawung Asmoro Girindraswari Universitas Palangka Raya
  • Utari Yolla Sundari Universitas Palangka Raya

DOI:

https://doi.org/10.55606/sscj-amik.v1i3.1400

Abstract

The ability to understand and utilize technology, especially for learning media, is very supportive in learning more creative Tridimensional designs. Information Technology is a method that should be used in the learning process, it is hoped that it will optimize the learning of fine arts in the Sendratasik study program. The purpose of this research is to develop references for learning the three-dimensional nirmana and increase the competence of students in the Sendratasik Study Program at the University of Palangka Raya in learning fine arts, namely the tri-dimensional nirmana. In this study used the Research and Development (R&D) method. The Research and Development stage is the development of learning references by making tridimensional nirmana infographics using the Canva application. Until a nirmana infographic design is produced. Then the Development stage is continued by presenting the results of the infographic design through a workshop to determine the level of student understanding of the three-dimensional nirmana learning references.

References

Ernawati. 2020. Kecerdasan Spasial dalam Memahami Trimatra : Studi Strategi Pembelajaran Mata Kuliah Nirmana II (Trimatra). PRASI Jurnal Bahasa, Seni, dan Pengajarannya. Vol. 15 No. 01 Juni 2020. ISSN: Print 1693-1624.

Jayadi, K., Said. A.A., dan Dian, C. 2010. Menakar Kemampuan Mahasiswa Desain Komunikasi Visual FSD UNM dalam Memahami dan Mempersesi kemampuan Olah Bentuk Nirmana Trimatra. Prosiding Seminar Nasional Hal 138-141. ISSN:2460-1322.

Lankow, J dan Ritchie J. 2014. Infografis; Kedahsyatan Cara Bercerita Visual. Jakarta : Gramedia :Pustaka Utama.

Miftah, M.N., Edwin, R., dan Rully, K.A. 2016. Pola Literasi Visual Infografer dalam Pembuatan Informasi Grafis (Infografis). Jurnal Kajian Informasi & Perpustakaan. Vol 4 No 1 Hal 87-94.

Petterson, R. 2012. An Information Design : An Introduction. Philadelphia: North America.

Sanjaya, W.F, Oscar, K., Erico, D.H., Sulaeman, S., Robby, T., Maresha. C.W., Doro, E. 2014. Peran Infografis Sebagai Penunjang Dalam Proses Pembelajaran Siswa. ALTRUIS, Vol. 2, No. 1. Abdimas Altruis: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat.

Setyosari, P. 2014. Menciptakan Pembelajaran yang Efektif dan Berkualitas. Jurnal Inovasi dan Teknologi Pembelajaran, Vol:1, No:1.

Winaryati, E., M. Munsarif, Mardiana dan Suwarhono. 2021. Cercular Model of RD&D (Model RD&D Pendidikan dan Sosial. Penerbit KBM Indonesia, Yogyakarta. ISBN:987-623-5507-54-5.

Downloads

Published

2023-05-11

How to Cite

Muh Andis Hidayatullah, Nawung Asmoro Girindraswari, & Utari Yolla Sundari. (2023). Pemanfaatan Teknologi Dan Desain Untuk Pengembangan Referensi Pembelajaran Nirmana Trimatra Untuk Peningkatan Kompetensi Mahasiswa (Studi Kasus Mahasiswa Prodi Sendratasik UPR). Student Scientific Creativity Journal, 1(3), 204–213. https://doi.org/10.55606/sscj-amik.v1i3.1400