Pengaruh Terapi Brain Gym terhadap Peningkatan Perkembangan Motorik Kasar Anak Usia Prasekolah di Wilayah Puskesmas Gunungpati Kota Semarang

Authors

  • Erni Suprapti STIKES Kesdam IV/Diponegoro Semarang
  • Yuni Astuti STIKES Kesdam IV/Diponegoro Semarang

DOI:

https://doi.org/10.55606/ijmh.v2i3.3011

Keywords:

Brain Gym, gross motor skills, preschool children

Abstract

Children are an invaluable national asset. Children are part of the young population who need to be cared for, so that they can grow and develop optimally according to their potential. Motor development is an element of maturity in controlling body movements and the brain as the center of movement. Children's motor development can be assessed using the KPSP (Pre-Developmental Screening Questionnaire) which is an early detection instrument in the development of children aged 0 to 6 years. Gross motor skills are physical movements that require balance and coordination between body parts using the large muscles of some or all of the body parts. Gross motor development needs to be stimulated so that children can develop optimally. The aim of this research is to determine the effect of Brain Gym therapy on the gross motor development of preschool children. The design of this research is to use a Quasy experiment with a one group pre test-post test design. pre – post test. The total sample was 16 respondents with a purposive sampling model. The results of this research show that there is an effect of Brain Gym therapy on increasing gross motor development in preschool children with a p value of 0.001. The conclusion of this research is that there is an increase in gross motor development after implementing Brain Gym therapy in preschool children. Parents are advised to carry out this brain gym therapy at home to further optimize their child's development, especially gross motor development.

References

Profil Anak Indonesia. Jakarta: Kementerian Pemberdayaan Perempuan dan Perlindungan Anak (KPPPA); 2019.

Profil Anak Usia Dini. Badan Pusat Statistik; 2022.

Profil Anak Kota Semarang. Dinas Pemberdaya Peremp dan Pemberdaya Anak; 2021.

Ratnaningsih T. Buku Ajar (Teori dan Konsep) Tumbuh Kembang dan Stimulasi. Sidoarjo: Indomedia Pustaka; 2019.

Supartini Y. Konsep Dasar Keperawatan Anak. Ester M, editor. Jakarta: Penerbit Buku Kedokteran EGC; 2020.

Oktiawati A. Teori dan Konsep Keperawatan Pediatrik. Jakarta: Trans Info Media; 2019.

Bea B. Mencetak Balita Cerdas dan Pola Asuh Orang Tua. Yogyakarta: Nuha Medika; 2019.

Murdiyanti D. Terapi Komplementer Konsep dan Aplikasi dalam Keperawatan. Yogyakarta: Pustaka Baru; 2019.

Panzilion. Perkembangan Motorik Prasekolah Antara Intervensi Brain Gym dengan puzzle(skripsi). Keperawatan Silampari; 2020.3.

Khairunisa K. Upaya Meningkatkan Kemampuan Gerak Motorik kasar Melalui Brain Gym Pada Anak Usia Dini Kelompok B di PAUD Al Muqoddim Palembang(skripsi). Lentera Pedagog; 2022.6.

Soetjiningsing. Tumbuh Kembang Anak. Jakarta: Penerbit Buku Kedokteran EGC; 2019.

Adriana D. Tumbuh Kembang dan Terapi Bermain pada Anak. Edisi 2. Jakarta: Salemba Medika; 2020.

Wulandari D. Buku Ajar Keperawatan Anak. Yogyakarta: Pustaka Pelajar; 2019.

Kementerian Kesehatan RI. Pedoman Pelaksanaan Stimulasi Deteksi dan Intervensi Dini Tumbuh Kembang Anak. Jakarta: Kementerian Kesehatan Republik Indonesia; 2019.

Wahyuni, Faktor - Faktor Yang Mempengaruhi Tumbuh Kembang Anak di Gampong Cot Mesjid Kecamatan Lhueng Bata Kota Banda Aceh. Jurnal Kesmas Jambi.2021;Vol 5.

Aquino,Thomas RE. Keperawatan Lansia dan Keperawatan Keluarga. Yogyakarta: Nuha Medika; 2019.

Tri, Anggariyana AP. Senam Kesehatan. Yogyakarta: Mulia Medika; 2018.

Lailatulrohmah. Pengaruh Pemberian Terapi Brain Gym Terhadap Perkembangan Motorik Kasar Pada Anak Usia 4 - 5 Tahun di TK Plus Wahidiyah Kota Kediri. J Bidan Komunitas. 2018;Vol 4.

Fitria N. Pengaruh Brain Gym Terhadap Kemampuan Motorik Halus Anak Usia Prasekolah di TK Kartika Kabupaten Jember. Keperawatan. 2019;

Aurilia, Evita. Tumbuh Kembang Anak. Jakarta. Yayasan Kita Menulis;2021.

Alimul A. Studi Kasus Keperawatan Pendekatan Kualitatif. Surabaya: Health Books Publishing; 2021.

Setiana A. Riset Keperawatan. Rahmawati A, editor. Cirebon: LovRinz Publishing;2018

Anita D. Analisis Tingkat Pendidikan dan Pola Asuh Orang Tua Dengan Perkembangan Anak. Jurnal Ilmiah Kebidanan. 2018;Vol 4, No.1.

Megawati M. Perbedaan Perkembangan Anak Antara Ibu Bekerja dan Tidak Bekerja di Wilayah Kerja Posyandu Puskesmas Kawangkoan. Jurnal Keperawatan. 2018;Vol 6, No.1.

Budianto Y. Hubungan Antara Status Soosial Ekonomi Orang Tua Dengan Perkembangan Anak di TK Sentosa Bhakti Baturaja. Jurnal Masker Medika. 2020;Vol 8, No.1.

Iwo A. Hubungan Pola Asuh Orang Tua dengan Perkembangan Motorik Anak di Puskesmas Tampaksiring II. Jurnal Keperawatan Terpadu. 2021;Vol 3, No.1.

Downloads

Published

2023-09-28