Inovasi Pembelajaran Mapel Matematika Dalam Kurikulum Merdeka Di MIN Kedungwuni
DOI:
https://doi.org/10.55606/jpbb.v2i2.1513Keywords:
learning innovation, Merdeka curriculum, MIN Kedungwuni, critical thinking skills, collaboration, mathematics achievementAbstract
This study aims to explore the effect of innovative mathematics learning in the Merdeka curriculum at MIN Kedungwuni. Using a literature study and interview approach, this research examines the perceptions and experiences of stakeholders, such as teachers, students and parents, related to the implementation of these innovations. The findings of this study are expected to provide insight into the effectiveness of mathematics learning innovations in increasing students' interest, conceptual understanding, critical thinking skills, collaboration, and mathematics achievement. The results of this study can provide a basis for further development in innovative mathematics learning in elementary schools
References
Anggreini, D., & Priyojadmiko, E. (2022). Peran Guru dalam Menghadapi Tantangan Implementasi Merdeka Belajar untuk Meningkatkan Pembelajaran Matematika pada Era Omricon dan Era Society 5.0. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Guru Sekolah Dasar 2022, 75–87.
Fahlevi, M. R. (2022). Upaya Pengembangan Number Sense Siswa Melalui Kurikulum Merdeka (2022). Sustainable Jurnal Kajian Mutu Pendidikan, 5(1), 11–27. https://doi.org/10.32923/kjmp.v5i1.2414
Farisdianto, D. D. (2020). Pengembangan Media Audiovisual Powtoon Pada Pembelajaran Matematika Untuk Siswa Sekolah Dasar. JMPM: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 5(2), 40–50.
Gazali, R. Y. (2016). Pembelajaran matematika yang bermakna. Math Didactic: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(3), 181–190. https://doi.org/10.33654/math.v2i3.47
Indrawati, Fiqi Annisa, & Wardono. (2019). Pengaruh self efficacy Terhadap kemampuan literasi matematika dan pembentukan kemampuan 4C. Prisma, Prosiding Seminar Nasional Matematika, 2, 247–267.
Mu’minah, I. H. (2021). Studi Literatur: Pembelajaran Abad-21 Melalui Pendekatan Steam (Science, Technology, Engineering, Art, and Mathematics) dalam Menyongsong Era Society 5.0. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan, 3, 584–594.
Suci, Y. T. (2018). MENELAAH TEORI VYGOTSKY DAN INTERDEPEDENSI SOSIAL SEBAGAI LANDASAN TEORI DALAM PELAKSANAAN PEMBELAJARAN KOOPERATIF DI SEKOLAH DASAR. NATURALISTIC : Jurnal Kajian Penelitian Pendidikan Dan Pembelajaran, 3(1), 231–239. https://doi.org/10.35568/naturalistic.v3i1.269
Sugrah, N. U. (2020). Implementasi teori belajar konstruktivisme dalam pembelajaran sains. HUMANIKA, 19(2), 121–138. https://doi.org/10.21831/hum.v19i2.29274
Sulistyowati, E. (2012). Pemecahan Masalah dalam Pembelajaran Matematika. Teknologi Pembelajaran Teori Dan Terapan, 4(3 Desember 1998), 141–146.
Sumiati, S., Octavianus, S., & Triposa, R. (2021). Aplikasi Teori Kecerdasan Majemuk Pada Mata Pelajaran PAK Di Sekolah Inklusi. CHARISTHEO: Jurnal Teologi Dan Pendidikan Agama Kristen, 1(1), 102–121. https://doi.org/10.54592/jct.v1i1.10
Wardani, E. P., & Yunarti, T. (2015). Meningkatkan Self-Esteem dan Prestasi Belajar Matematika Siswa melalui Pembelajaran Berbasis Masalah. … Matematika Dan Pendidikan Matematika …, 1, 511–516. http://seminar.uny.ac.id/semnasmatematika/sites/seminar.uny.ac.id.semnasmatematika/files/banner/PM-74.pdf
Zuriatun Hasanah. (2021). Model Pembelajaran Kooperatif Dalam Menumbuhkan Keaktifan Belajar Siswa. Studi Kemahasiswaan, 1(1), 1–13. https://jurnal.stituwjombang.ac.id/index.php/irsyaduna/article/view/236/145