Inovasi Pembelajaran Mapel Matematika Dalam Kurikulum Merdeka Di MIN Kedungwuni

Authors

  • Amelia Novitasari UIN K.H. Abdurrahman Wahid Pekalongan
  • Fadila Ramadhania UIN K.H. Abdurrahman Wahid Pekalongan
  • Faris Maulana UIN K.H. Abdurrahman Wahid Pekalongan
  • Wildan Nur Nadhif UIN K.H. Abdurrahman Wahid Pekalongan

DOI:

https://doi.org/10.55606/jpbb.v2i2.1513

Keywords:

learning innovation, Merdeka curriculum, MIN Kedungwuni, critical thinking skills, collaboration, mathematics achievement

Abstract

This study aims to explore the effect of innovative mathematics learning in the Merdeka curriculum at MIN Kedungwuni.  Using a literature study and interview approach, this research examines the perceptions and experiences of stakeholders, such as teachers, students and parents, related to the implementation of these innovations.  The findings of this study are expected to provide insight into the effectiveness of mathematics learning innovations in increasing students' interest, conceptual understanding, critical thinking skills, collaboration, and mathematics achievement.  The results of this study can provide a basis for further development in innovative mathematics learning in elementary schools

References

Anggreini, D., & Priyojadmiko, E. (2022). Peran Guru dalam Menghadapi Tantangan Implementasi Merdeka Belajar untuk Meningkatkan Pembelajaran Matematika pada Era Omricon dan Era Society 5.0. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Guru Sekolah Dasar 2022, 75–87.

Fahlevi, M. R. (2022). Upaya Pengembangan Number Sense Siswa Melalui Kurikulum Merdeka (2022). Sustainable Jurnal Kajian Mutu Pendidikan, 5(1), 11–27. https://doi.org/10.32923/kjmp.v5i1.2414

Farisdianto, D. D. (2020). Pengembangan Media Audiovisual Powtoon Pada Pembelajaran Matematika Untuk Siswa Sekolah Dasar. JMPM: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 5(2), 40–50.

Gazali, R. Y. (2016). Pembelajaran matematika yang bermakna. Math Didactic: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(3), 181–190. https://doi.org/10.33654/math.v2i3.47

Indrawati, Fiqi Annisa, & Wardono. (2019). Pengaruh self efficacy Terhadap kemampuan literasi matematika dan pembentukan kemampuan 4C. Prisma, Prosiding Seminar Nasional Matematika, 2, 247–267.

Mu’minah, I. H. (2021). Studi Literatur: Pembelajaran Abad-21 Melalui Pendekatan Steam (Science, Technology, Engineering, Art, and Mathematics) dalam Menyongsong Era Society 5.0. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan, 3, 584–594.

Suci, Y. T. (2018). MENELAAH TEORI VYGOTSKY DAN INTERDEPEDENSI SOSIAL SEBAGAI LANDASAN TEORI DALAM PELAKSANAAN PEMBELAJARAN KOOPERATIF DI SEKOLAH DASAR. NATURALISTIC : Jurnal Kajian Penelitian Pendidikan Dan Pembelajaran, 3(1), 231–239. https://doi.org/10.35568/naturalistic.v3i1.269

Sugrah, N. U. (2020). Implementasi teori belajar konstruktivisme dalam pembelajaran sains. HUMANIKA, 19(2), 121–138. https://doi.org/10.21831/hum.v19i2.29274

Sulistyowati, E. (2012). Pemecahan Masalah dalam Pembelajaran Matematika. Teknologi Pembelajaran Teori Dan Terapan, 4(3 Desember 1998), 141–146.

Sumiati, S., Octavianus, S., & Triposa, R. (2021). Aplikasi Teori Kecerdasan Majemuk Pada Mata Pelajaran PAK Di Sekolah Inklusi. CHARISTHEO: Jurnal Teologi Dan Pendidikan Agama Kristen, 1(1), 102–121. https://doi.org/10.54592/jct.v1i1.10

Wardani, E. P., & Yunarti, T. (2015). Meningkatkan Self-Esteem dan Prestasi Belajar Matematika Siswa melalui Pembelajaran Berbasis Masalah. … Matematika Dan Pendidikan Matematika …, 1, 511–516. http://seminar.uny.ac.id/semnasmatematika/sites/seminar.uny.ac.id.semnasmatematika/files/banner/PM-74.pdf

Zuriatun Hasanah. (2021). Model Pembelajaran Kooperatif Dalam Menumbuhkan Keaktifan Belajar Siswa. Studi Kemahasiswaan, 1(1), 1–13. https://jurnal.stituwjombang.ac.id/index.php/irsyaduna/article/view/236/145

Downloads

Published

2023-05-25

How to Cite

Amelia Novitasari, Fadila Ramadhania, Faris Maulana, & Wildan Nur Nadhif. (2023). Inovasi Pembelajaran Mapel Matematika Dalam Kurikulum Merdeka Di MIN Kedungwuni. Jurnal Pendidikan, Bahasa Dan Budaya, 2(2), 178–188. https://doi.org/10.55606/jpbb.v2i2.1513