Pembelajaran Inovatif Dengan Pendekatan Model Pembelajaran Quantum Learning Di Sekolah Dasar Dalam Peningkatan Kreativitas Berpikir Dan Hasil Belajar Siswa

Authors

  • Enjang Warman SDN Gekbrong 1 Kecamatan Gekbrong
  • Iis Ristiani Universitas Suryakancana

DOI:

https://doi.org/10.55606/jpbb.v2i4.2204

Keywords:

Quantum Learning, Thinking Creativity, Student Learning Outcomes

Abstract

This research was motivated by the queue and understanding of students in Indonesian learning activities in the classroom which was shown by the lack of student thinking activities in learning activities. The purpose of this study is to improve the creativity of thinking and the ability of grade VI students of SDN Gekbrong 1. The learning model used in this study is the Quantum Learning method. Quantum Learning is a research-based learning model that integrates the best teaching strategies with how students receive lessons. In this study, researchers apply the Quantum Learning method to Indonesian language learning The results obtained after applying the Quantum Learning method are an increase in thinking creativity and the ability of students in learning as evidenced by learning outcomes that reach an average of 90 and 94% learning completeness.  With the Quantum Learning Learning model, students are more active, creative and fun, because this method also contains elements of play while learning.

References

A’ la, Miftahul. 2010. Quantum Teaching (buku pintar dan praktis). Yogyakarta : Diva Press

Anggara, A., & Rakimahwati, R. (2021). Pengaruh Model Quantum learning terhadap Aktivitas dan Hasil Belajar Peserta Didik dalam Pembelajaran Tematik di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(5), 3020-3026.

Arbayah, A. (2013). Model Pembelajaran Humanistik. Dinamika Ilmu, 13(2).

Bobby De Porter. (2000). Quantum Learning. Alih bahasa oleh Alwiyah Abdurrahman. Cetakan VII. Bandung: Kaifa.

Bobby De Porter. (2003). Quantum Teaching. Alih bahasa oleh Ary Nilandari. Cetakan XI. Bandung: Kaifa.

Buzan, Tony. (2013). Buku Pintar Mind Map. Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama Candiasa, I Made. 2010c. Statistik Multivariat Disertai Aplikasi Statistik SPSS. Singaraja: Unit Penerbitan Universitas Pendidikan Ganesha.

Fitri, M. (2020). Penerapan model pembelajaran quantum learning di lembaga pendidikan anak usia dini. JAPRA) Jurnal Pendidikan Raudhatul Athfal (JAPRA), 3(2), 40-51.

Hafizhah, I., Wardana, I. A., & Setiabudi, D. I. (2022). Efektivitas Penggunaan Model Pembelajaran Quantum Learning Dalam Upaya Meningkatkan Kemampuan Psikomotorik Pada Pelajaran Matematika. Jurnal Riset Sosial Humaniora dan Pendidikan, 1(1), 11-21.

Kharaerinnida. (2017). “Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Quantum Terhadap Kemampuan Berpikir Kreatif dan Hasil Belajar IPA Siswa Kelas IV Sekolah Dasar Gugus Ir. Soekarno Kecamatan Denpasar Selatan”. e-Journal Program Pascasarjana Universitas Pendidikan Ganesha. Program Studi Pendidikan Dasar Volume 7, Nomor 1.

Maulidi, A.(2022). Implementasi model pembelajaran quantum learning dalam meningkatkan motivasi belajar. Fakta: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 2(1), 13-22.

Pratiwi, Intan. (2017). “Pengaruh Model Pembelajaran Quantum Learning Berbantuan Peta Konsep Terhadap Hasil Belajar IPA Siswa Kelas V”. e-Journal PGSD Universitas Pendidikan Ganesha. Mimbar PGSD Volume 5, Nomor 2.

Sanjaya, Wina. (2006). Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Kencana Prenada Media.

Sudjana, Nana. (2009). Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Susanto, Ahmad. (2013). Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: Kencana.

Downloads

Published

2023-09-22

How to Cite

Enjang Warman, & Iis Ristiani. (2023). Pembelajaran Inovatif Dengan Pendekatan Model Pembelajaran Quantum Learning Di Sekolah Dasar Dalam Peningkatan Kreativitas Berpikir Dan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan, Bahasa Dan Budaya, 2(4), 47–56. https://doi.org/10.55606/jpbb.v2i4.2204