Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Siswa Menggunakan Model PBL, TPS, dan Make a Match pada Siswa Kelas IV Sekolah Dasar

Authors

  • Tiana Universitas Lambung Mangkurat
  • Tika Puspita Widya Rini Universitas Lambung Mangkurat

DOI:

https://doi.org/10.55606/jpbb.v2i4.2261

Keywords:

Teacher Activity, Student Activity, Learning Outcomes

Abstract

The issue in this review is that low learning activity has an impact on low student learning results in class IV SDN Teluk Dalam 11. Through the Problem Based Learning Model, Think Pair Share, and Make A Match which is the best solution. The study aims to determine teacher activity, and to improve student learning results. This review utilized a subjective methodology with the sort of Homeroom Activity Exploration (Vehicle), which was completed in four gatherings. The subjects of the review were 4th grade understudies at SDN Teluk Dalam 11 Banjarmasin for the scholarly year 2022/2023, with a sum of 7 understudies. In this study, the data analysis used descriptive analysis techniques described from tables, graphs, and interpretations with percentages. The results of this study show that teacher activities at meeting I get a score of 20, meeting II get a score of 25, meeting II get a score of 26, and meeting IV get a score of 28. Student activities at meeting I get a percentage of 71.00%, meeting II get a percentage of 86.00%, meeting III and IV get a percentage of 100%. Student learning results at meeting II reached 86.00% and at meeting IV reached 100% (old style).

References

Agusta,A. R., dkk. (2019). Meningkatkan Aktivitas Belajar Siswa Tema Benda-Benda Di Sekitar Kita Muatan Ppkn Menggunakan Kombinasi Model Pembelajaran Group Investigation (Gi), Numbered Head Together (Nht), Dan Snowball Throwing Pada Siswa Kelas V Sdn Pangeran 1 Banjarmasin. Prosiding Seminar Nasional PS2DMP ULM Vol. 5 No. 1

Agusta, A. R., dkk. (2022). Model Gawi Sabumi Berbasis Lingkungan Lahan Basah Untuk Mengembangkan Kesadaran Ekologi Dan Keterampilan Berpikir Tingkat Tinggi. Prosiding Seminar Nasional Lingkungan Lahan Basah Volume 7 Nomor 1Halaman 45-56 April 2022

Aslamiah, & Arrahimi, M. A. (2016). Meningkatkan Hasil Belajar IPA Konsep Pesawat Sederhana dengan Menggunakan Model Think Pair Share (TPS) Kombinasi Make a Match Pada Siswa Kelas V SDN Melayu 11 Banjarmasin. Jurnal Paradigma, 11(1), 75.

Fathurrohman, M. (2015). Model-Model Pembelajaran Inovatif. Yogyakarta: ArRuzz Media.

Fathurrohman, M. (2018). Model-Model Pembelajaran Inovatif. Yogyakarta: ArRuzz Media.

Fitriana, & Novitawati. (2021). Mengembangkan Kemampuan Aspek Kognitif Melalui Kombinasi Model Make A Match, Metode Bermain Angka Dan Media Papan Flanel Pada Anak Usia Dini. Jurnal Inovasi, Kreatifitas Anak Usia Dini (JIKAD), 1(1), 26.

Fuadi, A. (2019). Meningkatkan Keterampilan Menulis Laporan pada Tema Kayanya Negeriku Dengan Kombinasi Model Pembelajaran Think-Talk- Write (Ttw), Make A Match dan Talking Stick Pada Kelas IV SDN Pelambuan 1. Universitas Lambung Mangkurat.

Hamalik, O. (2014). Manajemen Pengembagan Kurikulum. Bandung: PT. Remaja Rosda Karya.

Hasanah, R., & Suriansyah, A. (2019). Relation of school culture and work motivation with organizational citizenship behavior (OCB) teacher of muhammadiyah vocation school in banjarmasin, indonesia. European Journal of Alternative Education Studi.

Hayati. M. dkk. (2017). Hubungan Penggunaan Media Pembelajaran Audio Visual dengan Minat Peserta Didik pada Pembelajaran Pendidikan Agama Islam di SMAN 1 Bangkinang Kota NAJMI. Jurnal: Al-Hikmah, 14(2), 160–180.

Jannah, Fathul, dkk. (2022). Pembelajaran Hots Berbasis Pendekatan Lingkungan Di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar Volume 11 Nomor 1 Februari 2022

Jannah, F., Karnalim, O., Permadi, A., Murad, D. F., Aditya, B. R., Andrisyah, A., & Nurhas, I. (2022). Pendidikan Desain Kuis HOTS Interaktif Dengan Aplikasi Kahoot! Dan Quizziz di Masa Pandemi: Studi Kasus Guru Sekolah Dasar Gugus Pangeran Antasari Kota Banjarbaru. JCES (Journal of Character Education Society), 5(1), 243-251.

Jannah, Fathul. dkk. (2022). Meningkatkan Hasil Belajar Siklus Air Menggunakan Model Investigation, Intellectually, Tournament. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar Volume 11 Nomor 1 Februari 2022.

Moeleong, L. J. (2017). Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Mohamad, H. (2014). Belajar dengan Pendekatan PAIKEM: Pembelajaran Aktif, Inovatif, Kreatif, Efektif, Menarik. Jakarta: PT. Bumi Aksara.

Novitawati, & Elyanoor, H. (2017). Meningkatkan Hasil Belajar IPA Pada Konsep Energi Panas dan Bunyi Melalui Kombinasi Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing dan Make A Match dengan Menggunakan Media Audio Visual Pada Siswa Kelas IV SDN Seberang Mesjid 5 Banjarmasin. Jurnal Paradigma, 10(2), 60.

Prastitasari, H., Isnani, N. M., Jumadi, Purwanti, R., & Huljannah, M. (2023). Peningkatan Aktivitas, Minat, dan Hasil Belajar Matematika dengan Menggunakan Model Map Turret. ELSE Jurnal Pendidikan, 7(1), 7.

Pratiwi, D. A., Aslamiah, A., Sin, I., & Miliyawati, D. (2018). Efforts to Develop Religious and Moral Value Ability (Identify Know Salah Times) Using a Combination of Rhyming Method and Make A Match Model. Journal of K6 Education and Management, 1(4), 25–34.

Purba, & Juliana Priska. Dkk. (2022). Strategi – Strategi Pembelajaran. Sulteng: Yayasan Kita Menulis.

Purwanti, R. (2018). Introducing Language Aspect English) To Early Childhood Through the Combination of Picture and Picture Picture Model, Talking stick Model, Flashcard Media, and Movement and Song Method in B1 Group at Matahariku Bilingual Kindergarten Landasan Ulin Tengah. Europian Journal of Education Studies, 5(7).

Rahman, A. R. (2019). Meningkatkan Aktivitas Belajar siswa Materi Daur Air Dan Peristiwa Alam Mnggunakan Kombinasi Model Inkuiri Terbimbing, Number Head Together (NHT) Dab Make A Match Pada Siswa Kelas V SDN Pemukaan Kebupaten Banjar. Tidak Diterbitkan. Pendidikan.

Rini, Tika Puspita Widya & Dessy Dwitalia Sari. (2021). Bimbingan Teknis Merancang Pembelajaran Interaktif Berbasis Daring Di Masa Normal Baru Pada Guru-Guru Sekolah Dasar. Integritas : Jurnal Pengabdian Vol 5 No 1 Juli 2021

Rini, Tika Puspita Widya. (2022). Pengembangan Pop Up Book Ekosistem Lahan Basah Untuk Siswa Sekolah Dasar. ELSE (Elementary School Education Journal) Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Sekolah Dasar Volume 6 Nomor 1 Februari 2022

Sari, D. D., & Rini, T. P. W. (2022). Pengaruh penggunaan buku motessori terhadap kemampuan membaca permulaan. Jurnal Pendidikan Dasar, Vol.10(No 1), 75–81.

Sukardiyono, T. (2015). Pengertian, Tujuan, Manfaat, Karakteristik, Prinsip, dan Langkah-langkah Penelitian Tindakan Kelas.

Suriansyah, A., & Aslamiah. (2011). Strategi Pembelajaran Anak Usia Dini. Banjarmasin: Comdes.

Suriansyah, A., Aslamiah, Sulaiman, & Noorhafizah. (2014). Strategi Pembelajaran. Jakarta: Rajawali Pers.

Suriansyah, Ahmad., dkk. (2017). Strategi Pembelajaran. Jakarta: Rajawali Pers.

Wahid, S. F., Yasin, & Alim, M. (2021). Manajemen Kelas. Klaten: Lakeisa.

Downloads

Published

2023-10-19

How to Cite

Tiana, & Tika Puspita Widya Rini. (2023). Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Siswa Menggunakan Model PBL, TPS, dan Make a Match pada Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan, Bahasa Dan Budaya, 2(4), 64–78. https://doi.org/10.55606/jpbb.v2i4.2261