Meningkatan Aktivitas, Keterampilan Berbicara, dan Hasil Belajar Menggunakan Model Prolog pada Kelas IV Sekolah Dasar

Authors

  • Fitri Handayani Universitas Lambung Mangkurat
  • Dessy Dwitalia Sari Universitas Lambung Mangkurat

DOI:

https://doi.org/10.55606/jpbb.v2i4.2339

Keywords:

Activities, Speaking Skills, Student Learning Outcomes, PROLOG

Abstract

The problems that occur are low activity, speaking skills, and learning outcomes in Indonesian language content. The aim of this research is to describe educators' activities, analyze students' activities, speaking skills and learning outcomes. The approach used is qualitative with the PTK type of research carried out in 4 meetings and the subjects studied were class IV students at SDN Antar Baru 1 Marabahan. The results of this research show that the teacher's activities received a score of 100 with the criteria "Very Good". Student activity increased to 100% in the "All Active Students" category. Students' speaking skills increased to 100% with the criteria "All Students Are Skilled". Student learning outcomes increased by 100%. Based on the results of this research, it can be concluded that using the PROLOG model can improve activity, speaking skills and learning outcomes.

References

Al-Tabany, T. I. B. (2017). Mendesain Model Pembelajaran Inovatif, Progresif, Dan Konteksual. In PT Kharisma Putra Utama. Prenada Media.

Amalia, lilik (2013). Peningkatan Keterampilan Berbicara dengan Teknik Bermain Peran pada Siswa Kelas III MI Ziyadatul Huda Jakarta Timur Tahun Pelajaran 2013/2014. Skripsi. PGMI-UINSH.

Asep, P dan Ghea, S. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Role Playing terhadap Keterampilan Berbicara Siswa Kelas IV SD pada Pembelajaran Bahasa Indonesia. STKIP Subang.

Aslamiah, Amelia, R., & Makmuriyanti, W. (2019). Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Siswa dalam Keterampilan Menulis Informasi Penting Teks Nonfiksi Menggunakan Kombinasi Model Pembelajaran Cooperative Integrated Reading and Composition, Think Talk Write, dan Mind Mapping Pada Kelas V SDN Tatah Me. Prosiding Seminar Nasional, 5(2), 117–124. https://rumahjurnal.net/index.php/PS2DMP/article/download/788/505

Ismail, Amara. (2021). Pengaruh Penggunaan Model Problem Based Learning (PBL) Terhadap Kemampuan Berbicara Siswa di Kelas V SDN 1 Anggrek. Universitas Negeri Gorontalo

Kemendikbudristek. (2022, Januari 17). Kurikulum Merdeka. Retrived from Pusat Kurikulum dan Pembelajaran: https://kurikulum.kemdikbud.go.id/perbandingan/

Kompri. (2017). Belajar : Faktor-Faktor Yang Mempengaruhinya. In Media Akademi (p. 119). Media Akademi.

Machmudah, I. N. (2017). Pembelajaran Kooperatif Tipe Taliking Stick Terhadap Hasil Belajar dan Minat Belaajr Siswa pada Materi Operasi Aljabar. FKIP Universitas Nusantar PGRI Kediri.

Novelni, D., & Sukma, E. (2021). Analisis Langkah-Langkah Model Problem Based Leraning Dalam Pembelajaran Tematik Terpadu Di Sekolah Dasar Menurut Para Ahli. Journal of Basic Education Studies, 4(1), 3869–3888.

Pratiwi, Cerianing Putri. (2020). Analisis Keterampilan Membaca Permulaan Siswa Sekolah Dasar: Studi Kasus Pada Siswa Kelas 2 SD. Jurnal Pendidikan Edutama (JPE). 7 (1). 1- 8.

Purba, P. B., Mawati, A. T., Kuswandi, J. S., Hulu, I. L., Pasaribu, J. W. S. A. N., Yuniwati, I., & Masrul. (2021). Penelitian Tindakan Kelas (A. Rikki & J. Simarmata (eds.)). Yayasan Kita Menulis.

Rinawati, et al., Analisis Hubungan Keterampilan Membaca dengan Keterampilan Menulis Siswa Sekolah Dasar. Journal Education Research and Development. Volume 4. Nomor 2. (2020)

Rosmana, P. S., Iskandar, S., Fauziah, H., Azzifah, N., & Khamelia, W. (2022). Kebebasan dalam kurikulum prototype. As - S A B I Q U N: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 4(1), 115-131.

Saddhono, dan Slamet. (2014). Pembelajaran Keterampilan Berbahasa Indonesia. Yogyakarta : Graha Ilmu

Sari, D. D. & S. (2020). PENGARUH PENGGUNAAN MONOPOLI GAME BERBASIS MUATAN LOKAL TERHADAP KETERAMPILAN BERBICARA SISWA KELAS IV SEKOLAH DASAR. 10 (1)(1).

Sari, R. R. (2021). Tantangan Guru PAI Dalam Menghadapi Era Perubahan Globalisasi Teknologi Industri 4.0 Di SMA Negeri 01 Bengkulu Tengah. IAIN BENGKULU.

Septantiningtyas, N., Dhofir, M., & Husain, W. M. (2020). PTK (Penelitian Tindakan Kelas) (A. Sanjaya, M. R. L. Hakim, & A. N. M. Sulaiman (eds.)). Penerbit Lakeisha.

Sherly, dkk. (2020). Merdeka Belajar: Kajian Literatur. Universitas Muhammadiyah Banjarmasin.

Tri Hartanto Budi Prabowo. (2015). Penerapan Model Problem Based Learning pada Subtema Pentingnya Kesehatan Diri dan Lingkungan Muatan Bahasa Indonesia dan PKn. (Skripsi Sarjana, Universitas Muria Kudus).

Yasmin, W., Mufarizuddin, M., & Witarsa, R. (2020). Kajian Literatur Keterampilan Berbicara Dengan Menggunakan Model Explicit Instruction Siswa Disekolah Dasar. Jurnal Review Pendidikan dan Pengajaran, 3(2), 249–254. https://doi.org/10.31004/jrpp.v3i2.1223

Downloads

Published

2023-11-04

How to Cite

Fitri Handayani, & Dessy Dwitalia Sari. (2023). Meningkatan Aktivitas, Keterampilan Berbicara, dan Hasil Belajar Menggunakan Model Prolog pada Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan, Bahasa Dan Budaya, 2(4), 105–118. https://doi.org/10.55606/jpbb.v2i4.2339