Systematic Literature Review: Pemanfaatan Virtual Reality (VR) Sebagai Alternatif Media Pembelajaran

Authors

  • Poltak Gultom Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara
  • Agus Salim Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara
  • Rusmin Nuryadin Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara

DOI:

https://doi.org/10.55606/jpbb.v3i2.3080

Keywords:

Virtual Reality (VR), Learning Media, Educational Technology

Abstract

Virtual Reality (VR) is not new in today's digital era. This technology has developed very quickly and has penetrated into many aspects of life, such as education. In this article, researchers reviewed current and previous research, to understand the extent to which Virtual Reality (VR) technology is used as an alternative learning media in educational institutions using the Systematic Literature Review (SLR) method by defining research questions as the first step. The search process was carried out from Scopus database using Publish or Perish 8 tools, and the selection of articles was based on inclusion and exclusion criteria related to the research questions. There were 200 articles found in the early stages of the search with a total of 22 articles that met the inclusion and exclusion criteria. The results obtained are in the form of a discussion of several aspects related to the use of virtual reality as a learning medium, such as: the type of technology, the location of educational institutions that use VR, learning domains, educational levels, evaluation techniques for learning with VR, and the purpose/benefit of its use.

References

Abdillah F. 2018. Pengaruh Penggunaan Media Virtual Reality Terhadap Kemampuan Analisis Siswa Pada Mata Pelajaran IPA Kelas VIII SMP. http://repository.upi.edu

Azani dan Ivan. 2018. Virtual Reality. https://socs.binus.ac.id

Dian Hendrayana, Nisfia Aulia Rahmah, Agni Ariatama, and Suzen HR Lumban Tobing. 2022. “Studi Literatur: Pemanfaatan Virtual Reality Sebagai Media Pembelajaran Dan Uji Kompetensi Untuk Industri Perfilman.” Jurnal Seni Nasional Cikini 8(2): 71–78.

Galih T. Lesmana, Ono Wiharna. 2016. “Penerapan metode pembelajaran peer teaching untuk meningkatkan prestasi belajar siswa smk pada kompetensi dasar menggunakan alat ukur,” J. Mech. Eng. Educ., vol. 3, no. 2, pp. 167–173.

Kurniawan R. 2021. Metaverse dalam Dunia Pendidikan: Peluang atau Ancaman. http://radarbanyuwangi.jawapos.com

Muhammad Jamil. 2018. “Pemanfaatan Teknologi Virtual Reality (VR) di Perpustakaan,” Buletin Perpustakaan Universitas Islam Indonesia, Yogyakarta, hal. 99–113.

Mustaqim, I., Pd, S. T., & Kurniawan, N. 2017. “Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Augmented Reality”. http://journal.uny.ac.id/index. php/jee/

Musril, Hari Antoni, Jasmienti Jasmienti, and Mifta Hurrahman. 2020. “Implementasi Teknologi Virtual Reality Pada Media Pembelajaran Perakitan Komputer.” Jurnal Nasional Pendidikan Teknik Informatika (JANAPATI) 9(1): 83.

Pramesti, Azilla Auri, Richard Panigor Sitompul, and Nofa Sopiya. 2022. “Systematic Literature Review: Pemanfaatan Virtual Reality (Vr) Sebagai Alternatif Media Pembelajaran.” Jurnal Pendidikan Teknologi dan Kejuruan 19(2): 105–17. https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JPTK/article/view/48027%0Ahttps://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JPTK/article/download/48027/23262.

Purwati Y, Selvi S, Fandy S.U., Wiga M.B. 2020. Pengembangan Media Pembelajaran Tata Surya Berbasis Virtual Reality Untuk Siswa Kelas 6 Sekolah Dasar dengan Evaluasi Kepuasan Pengguna Terhadap Elemen Multimedia. http://jtiik.ub.ac.id

Sukaryawan. I.M, I.N Sugihartini, I M Ardwi P. 2019. Pengaruh Penggunaan Media Virtual eality Terhadap Hasil Belajar Anak Kelompok B pada Tema Pengenalan Binatang Buas. https://ejournal.undiksha.ac.id

Supriadi D. 2019. Definisi Society5.0 dan Unsur Apa saja yang Diperlukan. https://actconsulting.co.id

Surya G. 2021. Manfaat Teknologi Virtual Reality, dari Main Game hingga Bantu Tenaga Medis. https://www.kompas.tv.com

T. Nurrita. 2018. “Pengembangan Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa,” Misyakat, vol. 3, no. 1, hal. 171–187.

Tysara L. 2021. Pendidikan Adalah Menurut Para Ahli Proses yang Abadi, Ketahui Tujuan Utamanya. https://liputan6.com Undang-Undang Republik Indonesia No. 20. 2003. Sitem Pendidikan Nasional. https://pmpk.kemdikbud.co.id

Widyaningrum D.A. 2019. Pembelajaran IPA Berbasis Disabilitas Menggunakan Media Virsag. http://eproceeding.umpwr.ac.id

Published

2024-04-30

How to Cite

Poltak Gultom, Agus Salim, & Rusmin Nuryadin. (2024). Systematic Literature Review: Pemanfaatan Virtual Reality (VR) Sebagai Alternatif Media Pembelajaran. Jurnal Pendidikan, Bahasa Dan Budaya, 3(2), 72–80. https://doi.org/10.55606/jpbb.v3i2.3080