Phubbing Memicu Munculnya Sikap Apatis Siswa Terhadap Guru Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia SMA Di Bandung

Authors

  • Dea Ardelia Universitas Pendidikan Indonesia
  • Jevina Nur Efendi Universitas Pendidikan Indonesia
  • Hanifah Az Zahra Universitas Pendidikan Indonesia
  • Najah Aminah Ridwan Universitas Pendidikan Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.55606/jpbb.v3i2.3131

Keywords:

phubbing, apathy, indonesian lamguage

Abstract

Phubbing comes from a combination of phone and snubbing, which is defined as an attitude of hurting the interlocutor by using a smartphone excessively. This study aims to determine the relationship or correlation between apathy and the phubbing phenomenon and identify the impact of the phubbing phenomenon on the Indonesian language learning process of high school / equivalent in Bandung. This research uses quantitative methods by using respondents as research subjects. The data source was obtained by the authors using a survey method where the authors distributed questionnaires to respondents directly and through an online questionnaire (google form). The results showed a correlation indicating that phubbing does not contribute to the increase of apathy in the adolescent population in the process of learning Indonesian language at SMA / equivalent in Bandung. The psychosocial implications of these findings open up room for the development of better intervention strategies in managing gadget use among adolescents to promote mental health and more positive social interactions.

References

Ahmed, S., Ajmal, M. A., Khalid, A., & Sarfaraz, A. (2012). Reasons for political interest and apathy among university students: a qualitative study. Pakistan Journal of Social and Clinical Psychology, 61-67.

Aisha, R. S., Masturah, A. N., & Susilo, S. (2020). Dampak Phubbing di Lingkungan Pendidikan terhadap Pembelajaran Siswa. Jurnal Edukasi Sumba, 4(1), 26-31.

Arikunto, Suharsimi, 2006. Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktek. Edisi Revisi, PT. Rineka Cipta, Jakarta.

Chotpitayasunon, V., & Douglas, K. M. (2016). How "phubbing" becomes the norm: The antecedents and consequences of snubbing via smartphone. Computers in Human Behavior, 63, 9-18.

Damayanti, N. S., Mutakin, F., & Budiono, A. N. (2024). Mengurangi Perilaku Phubbing Melalui Konseling Kelompok dengan Metode Brainstroming. Jurnal Consulenza: Jurnal Bimbingan Konseling dan Psikologi, 7(1), 74-88.

Failasufa, F., Haryadi, & Nuryatin, A. (2022). Problematika Bahasa Indonesia yang Kurang Diminati Oleh Peserta Didik. Diglosia, Jurnal Pendidikan, Kebahasaan dan Kesusasteraan Indonesia, 6(2), 75-77.

Haigh, A. (2012, November 26). Apa itu phubbing dan mengapa itu bisa merusak hubungan Anda. Psychology Today. https://www.psychologytoday.com/us/blog/clear-communication/201211/what-is-phubbing-and-why-its-bad-your-relationships

Hanika, I. M. (2015). Fenomena phubbing di era milenia (Perspektif Komunikasi Islam). Jurnal Komunikasi Islam, 5(1), 36-54.

Kamus Besar Bahasa Indonesia. (n.d.). Apatis. Diakses dari https://kbbi.web.id/

Kurniasari, D., & Wijaya, H. (2021). Strategi Mengatasi Phubbing dan Sikap Apatis Siswa dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia di Kota Bandung. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 8(2), 78-86.

Kurniawan, M. S., dkk. (2020). Problematika dan Strategi Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia Di Kelas Rendah Sekolah Dasar. Jurnal Riset Pendidikan Dasar, 68-70.

Nurlelah, S. (2015). Pengaruh Perilaku Pengguna Smartphone Terhadap Komunikasi Interpersonal Siswa SMK TI Airlangga Samarinda. e-Journal Ilmu Komunikasi, 2(1), 213-217.

Nurlelah, S. (2015). Pengaruh Perilaku Pengguna Smartphone Terhadap Komunikasi Interpersonal Siswa SMK TI Airlangga Samarinda. e-journal ilmu komunikasi fisip-Universitas Mulawarman, 2(1), 213-217.

Oktasari, Z. (2019). Menghindari Sikap Apatis Antar Individu Melalui Komunikasi untuk Meningkatkan Hubungan Yang Baik Antar Individu. https://osf.io/preprints/inarxiv/et9vr/

Ridwan, A. (2021, Mei 10). Dampak Negatif Phubbing pada Perkembangan Remaja. Universitas Negeri Semarang. https://unnes.ac.id/dampak-negatif-phubbing-pada-perkembangan-remaja/

Setiawan, B., Pratiwi, I. D., & Rianto, E. (2022). Dampak Phubbing Terhadap Proses Pembelajaran di Kelas. Jurnal Pendidikan dan Pengajaran, 5(2), 97-105.

Sugiyono. 2019. Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta Bandung

Sulistyani, H. D., Wibowo, M. E., & Riyadi, S. (2021). Dampak Phubbing pada Prestasi Akademik Siswa SMA. Jurnal Bimbingan dan Konseling, 8(2), 121-129.

Suryani, L. (2018). Analisis Sikap Siswa Terhadap Pembelajaran Bahasa Indonesia di SMA Kota Bandung. Jurnal Pendidikan Bahasa Indonesia, 6(2), 45-52.

Umar, Husein. 2007. Metode Penelitian untuk Skripsi dan Tesis Bisnis. PT. Raja Grafindo Persada Jakarta.

Windana, S., dkk. (2022). Mengatasi Phubbing (Kecanduan Gadget) pada Anak-anak Dukuh Potrowanen Desa Donohudan Dengan Pengenalan Permainan Tradisional dan Penguatan Kegiatan Keagamaan. Sidoluhur: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(2), 230-234

Published

2024-05-17

How to Cite

Dea Ardelia, Jevina Nur Efendi, Hanifah Az Zahra, & Najah Aminah Ridwan. (2024). Phubbing Memicu Munculnya Sikap Apatis Siswa Terhadap Guru Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia SMA Di Bandung. Jurnal Pendidikan, Bahasa Dan Budaya, 3(2), 143–155. https://doi.org/10.55606/jpbb.v3i2.3131