Peran Budaya Literasi dalam Menumbuhkan Minat Baca dan Tulis
DOI:
https://doi.org/10.55606/jpbb.v3i2.3182Keywords:
Literacy, Reading, WritingAbstract
This research aims to determine the role of literacy activities in increasing students' interest in reading and writing. This research is qualitative research in the form of library research, namely a method of collecting data, understanding and researching theories from various scientific literature. Collecting data by searching for sources and constructing them from various sources such as books, journals and existing research. The research results show that literacy indirectly motivates students to be interested in reading and writing activities. From literacy activities, students are interested in taking part in writing, storytelling or reading competitions organized by the school with a high sense of responsibility. Literacy can provide benefits for students, for example increasing insight, making it easier to read and understand the material being studied. By building and maintaining a strong literacy culture, society can create an environment that supports and stimulates interest in reading and writing among all generations
References
Anjani, S., et al. (2019). Pengaruh Implementasi Gerakan Literasi Sekolah Terhadap Minat Baca dan Kemampuan Membaca Pemahaman Siswa Kelas V SD Gugus II Kuta Utara. PENDASI: Jurnal Pendidikan Dasar Indonesia, 3(2), 74–83. https://ejournalpasca.undiksha.ac.id/index.php/jurnal_pendasi/article/view/2869
Budiharto, & Suparman, S. (2018). Literasi Sekolah sebagai Upaya Penciptaan Masyarakat Pembelajar yang Berdampak pada Peningkatan Kualitas Pendidikan. SEUNEUBOK LADA: Jurnal Ilmu-Ilmu Sejarah, Sosial, Budaya dan Kependidikan, 2(2), 153–166.
Kanusta, M. (2021). Gerakan Literasi dan Minat Baca. Palembang: Alza Pustaka.
Langi, Andi, et al. (2020). Peningkatan Kemampuan Membaca dan Menulis dengan Menggunakan Kartu Huruf di Kelas 1 SDN 2 Wombo. Jurnal Kreatif Tadulako, 4(8).
Ningsih, I. W., Widodo, A., & Asrin, A. (2021). Urgensi Kompetensi Literasi Digital dalam Pembelajaran pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 8(1). https://doi.org/10.21831/jitp.v8i1.35912
Nurhamsih, Firman, et al. (2019). Peningkatan Keterampilan Membaca dan Menulis Permulaan Melalui Penerapan Model Pembelajaran Picture and Picture pada Siswa Kelas II Sekolah Dasar. Jurnal Kependidikan, 8(1), 37–50. http://dx.doi.org/10.31227/osf.io/wsby8
Rawin, S. C., et al. (2023). Peran Budaya Literasi dalam Menumbuhkan Minat Baca Siswa. PENDASI: Jurnal Pendidikan Dasar Indonesia, 7(1).
Rohim, D. C., & Septina, R. (2020). Peran Literasi dalam Meningkatkan Minat Baca Siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Review Pendidikan Dasar: Jurnal Kajian Pendidikan dan Hasil Penelitian, 6(3).
Sujana, I. W. C. (2019). Fungsi dan Tujuan Pendidikan Indonesia. Aldia Widya: Jurnal Pendidikan Dasar, 4(1), 29. https://doi.org/10.25078/alw.v4i1.927
Sukma. (2021). Strategi Kegiatan Literasi dalam Meningkatkan Minat Baca Peserta Didik di Sekolah Dasar. Jurnal Varidika, 3(1), 11–20.
Suparya, I. K. (2021). Penerapan Pendekatan Whole Language dalam Kemampuan Berbahasa Indonesia Siswa Sekolah Dasar. Wacana Akademik: Majalah Ilmiah Kependidikan, 5(2), 121–129.
Sutrisna, I. P. G. (2020). Gerakan Literasi Digital pada Masa Pandemi Covid-19. Stilistika: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Seni, 8(2), 268–283. https://doi.org/10.5281/zenodo.3884420
Suyono, Harsjati, T., & Wulandari. (2019). Implementasi Gerakan Literasi Sekolah pada Pembelajaran Tematik di Sekolah Dasar. Universitas Suyono Titik Harsjati Ika Sari Wulandari, 26(2), 116–123.
Tarigan, H. G. (2008). Menulis Sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. Angkasa.
UNESCO. (2012). Information For All Programme (IFAP): Towards Information Literacy Indicator. http://www.uis.unesco.org/Template/Pdf
Wijayanti, T. I., & Ratnasari, D. U. (2022). Mengembangkan Keterampilan Membaca dan Menulis Melalui Berbagai Metode dan Media Pembelajaran yang Bervariasi. Jurnal Basicedu, 6(3), 5104–5114.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Jurnal Pendidikan, Bahasa dan Budaya

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.