Analisis Pemanfaatan Aplikasi Tiktok Sebagai Media Pembelajaran Teks Drama
DOI:
https://doi.org/10.55606/jpbb.v3i2.3184Keywords:
Analysis, TikTok Application, Drama TexAbstract
Drama is a work of art composed of dialogue containing stories or events involving conflict between characters. Learning drama texts is acting or staging drama. Utilizing the Tik Tok application as a learning medium to demonstrate drama texts is one way to increase teacher creativity in utilizing the latest learning media in accordance with current developments as well as increasing students' creativity and interest in learning in following the ongoing learning process. This research is a qualitative descriptive study with the subject of class VIII students at SMP PAB 8 Sampali. The research results show that 1) the Tik Tok application can be a learning medium to support the learning process, 2) the Tik Tok application as a learning medium demonstrating drama texts gets a positive response from students. The conclusion of this research is that the Tik Tok application is an application that can be used as a learning medium in the learning process and this application also received a positive response from students regarding its use as a learning medium for demonstrating drama texts.
References
Adawiyah, D. P. R. (2020). Pengaruh penggunaan aplikasi TikTok terhadap kepercayaan diri remaja di Kabupaten Sampan. Jurnal Komunikasi, 14(2), 135-148.
Aji, W. N., & Budiyono, S. (2018). The teaching strategy of Bahasa Indonesia in Curriculum 2013. International Journal of Active Learning, 3(2), 58–64.
Delvi, W. S. (2020). Representasi kehidupan pada naskah drama Nyonyanya karya Wisran Hadi. Imajeri: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 2(2).
Delwanta, C. B., & Safitri, L. A. (2021). Pemanfaatan media sosial TikTok sebagai media promosi industri kuliner di Yogyakarta pada masa pandemi Covid-19. Jurnal Pariwisata dan Budaya Universitas Bina Sarana Informatika, 12(1), 65-71.
Delwanta. (2020). Pemanfaatan aplikasi TikTok sebagai media pembelajaran Bahasa Indonesia. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Bahasa Indonesia, 9(2), 79-85.
Fatimah, D. S., dkk. (2021). Pemanfaatan aplikasi TikTok sebagai media pembelajaran mendemonstrasikan teks drama. Indonesian Journal of Education and Humanity, 1(2), 1.
Hafizha, D., Ananda, R., & Aprinlawati, I. (2022). Analisis pemahaman guru terhadap gaya belajar siswa di SDN 020 Ridan Permai. Jurnal Review Pendidikan Dasar: Jurnal Kajian Pendidikan dan Hasil Penelitian, 8(1), 25–33. https://doi.org/10.128
Kamihar, M. Y., & Lestari, E. L. (2019). Pemanfaatan sosial media YouTube sebagai media pembelajaran Bahasa Indonesia di perguruan tinggi. Inteligensi: Jurnal Ilmu Pendidikan, 1(2), 1-7.
Lusandrith, D. R., & Yanuhartuti, S. (2020). Interdisiplin: Pembelajaran seni tari melalui aplikasi TikTok untuk meningkatkan kreativitas anak. Jurnal Seni Tari, 9(2), 175-180.
Mana, L. H. A. (2021). Respons siswa terhadap aplikasi TikTok sebagai media pembelajaran Bahasa Indonesia. Jira: Jurnal Inovasi dan Riset Akademik, 2(4), 428–429.
Marsuki, R. R. (2021). Efektivitas pemanfaatan aplikasi TikTok sebagai media pembelajaran jarak jauh dalam meningkatkan kemampuan peserta didik. Longda Xiokan: Journal of Mandarin Learning and Teaching, 4(2), 70-74.
Mundziroh, S., Sumarti, S., & Sadono, K. (2013). Peningkatan kemampuan menulis cerita dengan menggunakan metode picture and picture pada siswa sekolah dasar. Basastra, 2(1), 1–10.
Novitasari, H., Sutrisna, S., & Hasanuddin, C. (2020). Analisis keterampilan menulis teks drama dengan pembelajaran kuantum. Aksara: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal, 6(2), 179-190.
Selmi, A. (2021). Dasar-dasar keterampilan menulis. Bandung: Angkasa.
Suryaman, M. (2010). Pendidikan karakter melalui pembelajaran sastra. Cakrawala Pendidikan, 112–126.
Susilowati, S. (2018). Pemanfaatan aplikasi TikTok sebagai personal branding di Instagram. Jurnal Komunikasi, 9(2), 176-185.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Jurnal Pendidikan, Bahasa dan Budaya

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.