Analisis Pengaruh Penggunaan AI ChatGPT Terhadap Minat Baca Mahasiswa Sistem Informasi ITS

Authors

  • Regina Dwi Aulia Institut Teknologi Sepuluh Nopember
  • Shine Quinn Firdaus Institut Teknologi Sepuluh Nopember
  • Zaizafun Naura Institut Teknologi Sepuluh Nopember
  • Nur Aini Rakhmawati Institut Teknologi Sepuluh Nopember https://orcid.org/0000-0002-1321-4564

DOI:

https://doi.org/10.55606/jpbb.v3i3.3196

Keywords:

Artificial Intelligences (AI), Chat GPT, Reading Interest.

Abstract

Abstract. One technology that is widely used today is ChatGPT, a chatbot that utilizes AI in its operation. One of the impacts that needs to be considered is the decline in student interest in reading. Students reading interest may decrease due to the convenience offered by ChatGPT through services that use natural human language. The purpose of this study is to determine and analyze the effect of using ChatGPT on students' reading interest as well as identify other factors that may affect reading interest. This study investigates the effect of using AI ChatGPT on reading interest by involving respondents through filling out a Google Form questionnaire, that is Information Systems students at ITS. The results showed that there was no significant effect of using ChatGPT on the reading interest of ITS Information Systems students. The proposed recommendations include increasing student awareness of the importance of reading accredited literature, books, and scientific articles in the era of digital development. In conclusion, this study provides an in-depth insight into the influence of AI Chat GPT respondents regarding the reading interest of ITS Information Systems students.

 

Keywords: Artificial Intelligences (AI), Chat GPT, Reading Interest.

 

Abstrak. Salah satu teknologi yang marak digunakan saat ini adalah ChatGPT, sebuah chatbot yang memanfaatkan AI dalam operasinya. Salah satu dampak yang perlu diperhatikan adalah penurunan minat baca mahasiswa. Minat baca mahasiswa dapat menurun karena kemudahan yang ditawarkan oleh ChatGPT melalui servis yang menggunakan bahasa alami manusia. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui dan menganalisis pengaruh penggunaan ChatGPT terhadap minat baca mahasiswa serta mengidentifikasi faktor lain yang dapat mempengaruhi minat baca. Studi ini menyelidiki pengaruh penggunaan AI ChatGPT terhadap minat baca dengan melibatkan responden melalui pengisian kuesioner Google Form yaitu mahasiswa Sistem Informasi di ITS. Hasil penelitian menunjukkan bahwa tidak ada pengaruh yang signifikan dari penggunaan ChatGPT terhadap minat baca mahasiswa Sistem Informasi ITS. Rekomendasi yang diajukan mencakup peningkatan kesadaran mahasiswa akan pentingnya membaca literatur terakreditasi, buku, serta artikel ilmiah di era perkembangan digital. Kesimpulannya, penelitian ini memberikan wawasan mendalam mengenai pengaruh AI Chat GPT responden terkait minat baca mahasiswa Sistem Informasi ITS.

Kata kunci: Artificial Intelligences (AI), Chat GPT, Minat Baca.

 

References

Alya Resti Saraswati, Vasya Ayu Karmina, Maharani Putri Efendi, Zahrina Candrakanti, Nur Aini Rakhmawati (2023) ‘Analisis Pengaruh ChatGPT Terhadap Tingkat Kemalasan Berpikir Mahasiswa ITS Dalam Proses Pengerjaan Tugas.’

Analysis of the impact of artificial intelligence on college students and countermeasures based on the perspective of comprehensive development. (2023). The Frontiers of Society, Science and Technology, 5(9). https://doi.org/10.25236/fsst.2023.050905

Khairul Marlin, Ellen Tantrisna, Budi Mardikawati, Retno Anggraini, Erni Susilawati (2023) ‘Manfaat dan Tantangan Penggunaan Artificial Intelligences (AI) Chat GPT Terhadap Proses Pendidikan Etika dan Kompetensi Mahasiswa Di Perguruan Tinggi.’

Kharisma Fitrianinda, Desy Safitri, dan Sujarwo (2024) ‘ POLEMIK PENGGUNAAN ARTIFICIAL INTELLIGENCE ‘CHATGPT’ PADA LINGKUP DUNIA PENDIDIKAN.’

M. Sobron Yamin Lubis (2021) ‘Implementasi Artificial Intelligence pada System Manufaktur Terpadu.’

Nur Aini Rakhmawati. (2019). The Biodata of Legislative Candidates for Indonesian General Election 2019 (Version tanpapemenang) [Data set]. Zenodo. http://doi.org/10.5281/zenodo.3474543

Putri, V.A., Sotyawardani, K.C.A. and Rafael, R.A. (2023) ‘Peran Artificial Intelligence dalam Proses Pembelajaran Mahasiswa di Universitas Negeri Surabaya’, in Prosiding Seminar Nasional Ilmu Ilmu Sosial (SNIIS), pp. 615–630.

Rahma Isnaini, U., & Aini Rakhmawati, N. (2016). THE IMPACT OF SOCIAL MEDIA ON STUDENT LEARNING CASE STUDY: SMA YAPITA SURABAYA. JURNAL SISTEM KOMPUTER, 6(1), 2087–4685.

Rifqi Festiawan (2020) ‘Belajar dan Pendekatan Pembelajaran.’ [xx] Boell, S. K., & Cecez-Kecmanovic, D. (2015). "On being 'systematic' in literature reviews in IS." Journal of Information Technology, 30(2), 161-173.

Z. N. Ghafar, “ChatGPT: a New Tool to Improve Teaching and Evaluation of Second and Foreign Languages a Review of ChatGPT: the Future of Education,” International Journal of Applied Research and Sustainable Sciences, vol. 1, no. 2, pp. 73–86, Oct. 2023, doi: https://doi.org/10.59890/ijarss.v1i2.392.

Published

2024-06-28

How to Cite

Regina Dwi Aulia, Shine Quinn Firdaus, Zaizafun Naura, & Nur Aini Rakhmawati. (2024). Analisis Pengaruh Penggunaan AI ChatGPT Terhadap Minat Baca Mahasiswa Sistem Informasi ITS. Jurnal Pendidikan, Bahasa Dan Budaya, 3(3), 01–11. https://doi.org/10.55606/jpbb.v3i3.3196