Upaya dalam Meningkatkan Kemampuan Menulis Permulaan di Sekolah Dasar
DOI:
https://doi.org/10.55606/jpbb.v3i3.3837Keywords:
writing starters, methods and strategiesAbstract
Beginning writing skills are an important component in children’s language development at the elementary school level. In this article, literature research was carried out with the aim of studying various strategies to improve elementary school students’ initial writing abilities. This article identifies effective methods to be implemented in basic education by analyzing previous studies. These findings will contribute to the development of more efficient writing learning strategies.
References
Darmawan, R. (2019). Metode Menulis Berbasis Gambar dalam Meningkatkan Kreativitas Anak. Jurnal Pendidikan Dasar, 6(2), 123-134.
Dewi, K. Y. F., & Lestari, L. P. (2022). Kesulitan Orang Tua dan Guru Saat Pendampingan Belajar Menulis Permulaan pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(4), 5501–5507. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i4.3048
Hadyanti, P. T. (2022). Problematika Pembelajaran Menulis Permulaan pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Basicedu, 6(1), 886–893.
Madasari, I., & Mulyani, T. (2016). Tujuan Menulis Permulaan untuk Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Bahasa dan Sastra, 8(1), 45-56.
Putri, L., & Siregar, A. (2020). Pelatihan Menulis dengan Bermain untuk Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Ilmu Pendidikan, 7(3), 201-215.
Subagiono, E. A., Defi, S., & Rahmah, A. L. M. (2024). Analisis penggunaan KIT praktikum IPA sebelum dan sesudah pandemi covid-19 di SDN Demangan 02 Kabupaten Bangkalan. Jurnal Pendidikan Dasar, 12(1), 177-187. https://jurnal.uns.ac.id
Susanto, A. (2018). Pengembangan Keterampilan Menulis melalui Cerita Pendek pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 9(4), 301-312.
Utami, D., & Pratama, F. (2017). Koreksi Menyeluruh dan Berkelanjutan dalam Pembelajaran Menulis Permulaan. Jurnal Riset Pendidikan, 5(2), 145-158.
Utari, V., & Rambe, R. N. (2023). Analisis Faktor-Faktor Kesulitan Menulis Pada Siswa Kelas Rendah di SD/MI. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 12(3), 361-372. https://doi.org/10.58230/27454312.249
Wahyuningsih, L., Ruswan, A., & Iskandar, S. (2023). Penerapan Model Picture And Picture Berbantuan Media Flashcard Untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Permulaan Siswa Kelas 2 Sekolah Dasar. Al Qodiri: Jurnal Pendidikan, Sosial dan Keagamaan, 21(2), 772-786. https://doi.org/10.53515/qodiri.2023.21.2.772-786
Wijaya, H., et al. (2016). Pembelajaran Kolaboratif dalam Meningkatkan Keterampilan Menulis Permulaan Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, 4(1), 89-100.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Jurnal Pendidikan, Bahasa dan Budaya
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.