Upaya dalam Meningkatkan Kemampuan Menulis Permulaan di Sekolah Dasar

Authors

  • Disti Yuni Sari Universitas Negeri Padang
  • Lisa Oktariani Universitas Negeri Padang
  • Mila Novira Universitas Negeri Padang

DOI:

https://doi.org/10.55606/jpbb.v3i3.3837

Keywords:

writing starters, methods and strategies

Abstract

Beginning writing skills are an important component in children’s language development at the elementary school level. In this article, literature research was carried out with the aim of studying various strategies to improve elementary school students’ initial writing abilities. This article identifies effective methods to be implemented in basic education by analyzing previous studies. These findings will contribute to the development of more efficient writing learning strategies.

References

Darmawan, R. (2019). Metode Menulis Berbasis Gambar dalam Meningkatkan Kreativitas Anak. Jurnal Pendidikan Dasar, 6(2), 123-134.

Dewi, K. Y. F., & Lestari, L. P. (2022). Kesulitan Orang Tua dan Guru Saat Pendampingan Belajar Menulis Permulaan pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(4), 5501–5507. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i4.3048

Hadyanti, P. T. (2022). Problematika Pembelajaran Menulis Permulaan pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Basicedu, 6(1), 886–893.

Madasari, I., & Mulyani, T. (2016). Tujuan Menulis Permulaan untuk Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Bahasa dan Sastra, 8(1), 45-56.

Putri, L., & Siregar, A. (2020). Pelatihan Menulis dengan Bermain untuk Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Ilmu Pendidikan, 7(3), 201-215.

Subagiono, E. A., Defi, S., & Rahmah, A. L. M. (2024). Analisis penggunaan KIT praktikum IPA sebelum dan sesudah pandemi covid-19 di SDN Demangan 02 Kabupaten Bangkalan. Jurnal Pendidikan Dasar, 12(1), 177-187. https://jurnal.uns.ac.id

Susanto, A. (2018). Pengembangan Keterampilan Menulis melalui Cerita Pendek pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 9(4), 301-312.

Utami, D., & Pratama, F. (2017). Koreksi Menyeluruh dan Berkelanjutan dalam Pembelajaran Menulis Permulaan. Jurnal Riset Pendidikan, 5(2), 145-158.

Utari, V., & Rambe, R. N. (2023). Analisis Faktor-Faktor Kesulitan Menulis Pada Siswa Kelas Rendah di SD/MI. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 12(3), 361-372. https://doi.org/10.58230/27454312.249

Wahyuningsih, L., Ruswan, A., & Iskandar, S. (2023). Penerapan Model Picture And Picture Berbantuan Media Flashcard Untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Permulaan Siswa Kelas 2 Sekolah Dasar. Al Qodiri: Jurnal Pendidikan, Sosial dan Keagamaan, 21(2), 772-786. https://doi.org/10.53515/qodiri.2023.21.2.772-786

Wijaya, H., et al. (2016). Pembelajaran Kolaboratif dalam Meningkatkan Keterampilan Menulis Permulaan Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, 4(1), 89-100.

Published

2024-07-03

How to Cite

Disti Yuni Sari, Lisa Oktariani, & Mila Novira. (2024). Upaya dalam Meningkatkan Kemampuan Menulis Permulaan di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan, Bahasa Dan Budaya, 3(3), 72–80. https://doi.org/10.55606/jpbb.v3i3.3837