Pengembangan Bahan Ajar Elektronik Berbasis Kearifan Lokal Jenjang SD Kelas IV SDN No.228/VII Mandiangin Kabupaten Sarolangun
DOI:
https://doi.org/10.55606/jpbb.v3i3.3869Keywords:
electronic teaching materials based on local wisdom for elementary school levelAbstract
This research is motivated by the development of electronic teaching materials based on local wisdom using the Canva and Cap Cut applications to assess, design teaching materials based on local wisdom, improve the learning process in a more interesting way, so that students do not feel bored in class. There is also the aim of knowing the steps for making fairy tale teaching materials based on local wisdom. Theme 8, the area where I live, sub-theme 1, the environment where I live, knowing the quality, effectiveness of the product, student responses before using the product, after using the product. The research methodology uses (research and development/R&D) the ADDIE model (Analysis of the initial stages of product manufacturing planning, Design product planning, Develop product development, Implement use of products that have been validated, Evaluation assess the resulting product which has been tested to see whether the final result is more productive ). Data collection techniques include interviews, observation, validation, trials, questionnaires, documentation. The results of the research show that, teachers' assessment of local wisdom-based electronic teaching materials for 95% of students 91.25% of the criteria is very feasible. Based on student learning outcomes, an average score is obtained. 805 So electronic teaching materials based on local wisdom for classes. IV SDN NO 228 VII Mandiangi Sarolangun Regency received very good criteria
References
Addie, M. (n.d.). Pengembangan Model Pembelajaran Endang Mulyatiningsih.
Andrasari, N. A. (2022). Media Pembelajaran Video Animasi Berbasis Kinemaster Bagi Guru Sd. Jurnal Kajian Pendidikan Dasar, 7(1), 36–44.
Arviana, R. (2019). Urgensi Bahan Ajar Tematik Berbasis. 875–882.
Jeihan, S. & J. (2022). Journal Of Educational Research ( JER ) Kerjasama Guru dan Orang Tua dalam Menanamkan Akhlak Anak. Journal of Educational Research (Jer), I(1), 41–60.
Monoarfa, M., & Haling, A. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Canva dalam Meningkatkan Kompetensi Guru. Seminar Nasional Hasil Pengabdian , 1–7.
Pahlawan, U., Tambusai, T., Firdaus, H., Laensadi, A. M., Matvayodha, G., Siagian, F. N., & Hasanah, A. (2022). Jurnal Pendidikan dan Konseling. 4, 686–692.
Sriwahyuni, I., Risdianto, E., & Johan, H. (2019). Pengembangan Bahan Ajar Elektronik Menggunakan Flip Pdf Professional Pada Materi Alat-Alat Optik Di Sma. Jurnal Kumparan Fisika, 2(3), 145–152. https://doi.org/10.33369/jkf.2.3.145-152
Wahyudi, A. (2022). Pentingnya Pengembangan Bahan Ajar Dalam Pembelajaran Ips. JESS: Jurnal Education Social Science, 2(1), 51–61.
Widayanti, L., Kala’lembang, A., Adhariyanty Rahayu, W., Yulia Riska, S., & Arya Sapoetra, Y. (2021). Edukasi Pembuatan Desain Grafis Menarik Menggunakan Aplikasi Canva. Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(2), 91–102. https://doi.org/10.32815/jpm.v2i2.813
Agustiningsih. (2015). Video Sebagai Alternatif Media Pembelajaran Dalam Rangka
Mendukung Keberhasilan Penerapan Kurikulum 2013 di Sekolah Dasar. Pancaran, 67.
Made Candiasa, d. (2014). Perngaruh Penggunaan Bahan Ajar Online Terhadap Prestasi Belajar TIKOM Dengan Kovariabel Aktivitas Belajar Siswa Kelas VIII SMP
Nining Setyowati, d. (2016). Penggunaan Alat Peraga untuk Meningatkan Hasil Belajar dan Keaktifan Siswa pada Materi Peluang. Jurnal Kreano, 30.Prastowo. (2012). Panduan Kreatif Membuat Bahan Ajar Inovatif. Jogjakarta: Diva Press.
Deriyan, L. F., & Nurmairina. (2022). Pengembangan Media Video Pembelajaran Ipa Dengan Menggunakan Aplikasi Capcut Di Kelas V SD. 1Jurnal Penelitian Pendidikan MIPA (JP2MIPA)Volume 07, Nomor 01, Juli 2022, (Halaman 1 -10) ISSN 2502-9614
Anggrayni, M., Ratnawati, R., & Fransiska, D. (2023). Pengembangan Media Video Animasi Menggunakan Capcut PadaMata Pelajaran IPAS Kelas IV Sekolah Dasar. Attadrib: Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 6(1), 169–179.
Aprilliana, G., & Efendi, R. (2022). Penggunaan Aplikasi Capcut Untuk Meningkatkan Keterampilan Menulis Teks Iklan Pada Siswa Kelas Viii Smpn 4 Jampangtengah Kabupaten Sukabumi.
Triangulasi: Jurnal Pendidikan Kebahasaan, Kesastraan, Dan Pembelajaran, 2(2), 48–53.
Monoarfa, M., & Haling, A. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Canva dalam Meningkatkan Kompetensi Guru. Seminar Nasional Hasil Pengabdian , 1–7.
Widayanti, L., Kala’lembang, A., Adhariyanty Rahayu, W., Yulia Riska, S., & Arya Sapoetra, Y. (2021). Edukasi Pembuatan Desain Grafis Menarik Menggunakan Aplikasi Canva. Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(2), 91–102.
Komalasari, Y., Muharrom, M., & Sumbaryadi, A. (2021). Pemanfaatan Aplikasi Canva Untuk Meningkatkan Fungsionalitas Media Sosial Pada Pengurus dan Anggota Karang Taruna Kel. Kebon Bawang Jakarta Utara. Abditeknika Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(2), 71–77.
Murjainah, Tanzimah, Marleni, Laksana, R. B., Hera, T., Surmilasari, N., & Novianti, S. (2021). Pelatihan Pemanfaatan Quizizz Untuk Guru Sekolah Dasar Negeri Kecamatan Rambutan Untuk Pembelajaran Tematik. Wahana Dedikasi : Jurnal PkM Ilmu Kependidikan, 5(1), 2–8.
Nurhayaty, E., Pramularso, E. Y., Marginingsih, R., & Susilowati, I. H. (2022). Pelatihan Jurnal Abdimas BSI: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 5(1), 69–77.
Aprilliana, G., & Efendi, R. (2022). Penggunaan Aplikasi Capcut Untuk Meningkatkan Keterampilan Menulis Teks Iklan Pada Siswa Kelas Viii Smpn 4 Jampangtengah Kabupaten Sukabumi. Triangulasi: Jurnal Pendidikan Kebahasaan, Kesastraan, Dan Pembelajaran, 2(2), 48–53.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Jurnal Pendidikan, Bahasa dan Budaya
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.