Pengaruh Perubahan Kurikulum 2013 ke Kurikulum Merdeka terhadap Pembelajaran di Kelas V A SDN 101765 Bandar Setia
DOI:
https://doi.org/10.55606/jpbb.v3i3.3901Keywords:
2013 Curriculum, Independent Curriculum, InfluenceAbstract
This research aims to find out the influence of the 2013 curriculum change to the independent curriculum on learning in class V A at SDN 101765 Bandar Setia. This research is a type of research that uses qualitative research methods. The data collection technique uses the interview method. This research discusses the influence of curriculum changes on the learning process, both for teachers and students. This article also discusses the challenges for teachers in teaching during the 2013 curriculum change to the independent curriculum and discusses what curriculum is more effective to use in learning.
Keywords: , ,
References
Vhalery, R., Setyastanto, A. M., & Leksono, A. W. (2022). Kurikulum merdeka belajar kampus merdeka: Sebuah kajian literatur. Research and Development Journal of Education, 8(1), 185. https://doi.org/10.30998/rdje.v8i1.11718
Simangunsong, D. I. R., Rahayu, M. R., Mulyadi, F., & Saputra, G. (2023). Pengaruh perubahan K-13 menuju kurikulum merdeka di pendidikan sekolah dasar. DIKSEDA: Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar, 1(1), 14-23. https://dikseda.winayailmu.id/index.php/1/article/view/2
Setiawan, A. (n.d.). Konsep model inovasi kurikulum KBK, KBM, KTSP, K13, dan kurikulum merdeka (literature review). Jurnal Pendidikan dan Pemikiran Islam.
Panginan, V. R., & Susianti, S. (2022). Pengaruh penerapan kurikulum merdeka belajar terhadap hasil belajar matematika ditinjau dari perbandingan penerapan kurikulum 2013. Jurnal PGSD Universitas Lamappapoleonro, 1(1), 9-16. https://doi.org/10.57218/jupeis.Vol1.Iss4.321
Maulana, S. R. (2021). Peran guru PAI dalam penerapan kurikulum K13 pada pembelajaran pendidikan agama Islam kelas X di SMA Swasta Widya Dharma Kec. Turen Kab. Malang. https://repository.unisma.ac.id/handle/123456789/2728
Kemendikbudristek. (2020). Buku saku: Merdeka belajar prinsip dan implementasi pada jenjang pendidikan SMA.
Jannah, M. M., & Rasyid, H. (2023). Kurikulum merdeka: Persepsi guru pendidikan anak usia dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(1), 197-210. https://scholar.archive.org/work/zxffdjlo3fh7hnev3xewcsanm4/access/wayback/https://obsesi.or.id/index.php/obsesi/article/download/3800/pdf
Indarta, Y., Jalinus, N., Waskito, W., Samala, A. D., Riyanda, A. R., & Adi, N. H. (2022). Relevansi kurikulum merdeka belajar dengan model pembelajaran abad 21 dalam perkembangan era Society 5.0. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(2), 3011–3024. https://doi.org/10.31004/edukatif.v4i2.2589
Baro’ah, S. (2020). Kebijakan merdeka belajar sebagai peningkatan mutu pendidikan. Jurnal Tawadhu, 4(1), 1063–1073. https://ejournal.iaiig.ac.id/index.php/TWD/article/view/225
Amiruddin, A., Rubianti, I., Azmin, N., Nasir, M., & Sandi, A. (2021). Analisis penerapan kurikulum 2013 dalam meningkatkan kualitas pembelajaran masa pandemik Covid-19 di SMAN 3 Kota Bima. Jurnal Ilmiah Mandala Education, 7(4).
Almarisi, A. (n.d.). Kelebihan dan kekurangan kurikulum merdeka pada pembelajaran sejarah dalam perspektif historis. Jurnal Pendidikan.
Aisyah, L., Rizqiqa, F. N. R., Putri, F. D., & Nulhaq, S. (2022). Kurikulum merdeka dalam perspektif pemikiran pendidikan Paulo Freire. At-Ta'lim: Jurnal Pendidikan, 8(2), 162-172. https://ejournal.unzah.ac.id/index.php/attalim/article/view/819
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Jurnal Pendidikan, Bahasa dan Budaya
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.