Pengembangan Buku Portofolio Literasi Berbasis Ajaran Tri-N untuk Meningkatkan Kemampuan Menulis Siswa Sekolah Dasar

Authors

  • Dewi Wulandari Universitas Sarjanawiyata Tamansiswa
  • Akbar Al Masjid Universitas Sarjanawiyata Tamansiswa

DOI:

https://doi.org/10.55606/jpbb.v3i3.3928

Keywords:

literacy, portfolio book, Tri-N, writing

Abstract

This study aims to improve the writing skills of fable stories in grade V students. The type of research used is R&D (Research and Development) or development research. This development research uses the ADDIE development model (Analysis, Design, Development, Impementation, and Evaluation). The researcher has developed a literacy portfolio book based on Tri-N teaching for students' writing skills. Data collection was conducted by observing the learning process, interviewing educators, tests in the form of pre and post tests, and questionnaires to determine student and teacher responses. Data collection is supported by documentation of the implementation of learning by applying the product. The results of research using this development product can be said to be feasible based on the assessment of media experts and linguists. Based on the results of the pre test, post test, teacher response, and student response, the use of Tri-N teaching-based literacy portfolio books can improve the writing skills of fifth grade elementary school students so that it can be said that this product is effective.

References

Achmad, G. H., Ratnasari, D., Amin, A., Yuliani, E., & Liandara, N. (2022). Penilaian autentik pada kurikulum Merdeka Belajar dalam pembelajaran pendidikan agama Islam di sekolah dasar. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(4).

Annisa, F. N. (2019). Keterampilan menulis diktat untuk kalangan sendiri. 4, 1–110.

Damayanti, S., & Rochmiyati, S. (2019). Telaah penerapan TRI-N (Niteni, Nirokke, Nambahi) pada buku bahasa Indonesia kelas IX SMP: Studi. Jurnal Muara Pendidikan, 4(2), 388-397.

Fitriani, Y., & Aziz, I. A. (2019, March). Literasi era revolusi industri 4.0. In Prosiding Seminar Nasional Bahasa dan Sastra Indonesia (SENASBASA) (Vol. 3, No. 1).

Gipayana, M. (2016). Pengajaran literasi dan penilaian portofolio dalam konteks pembelajaran menulis di SD. Jurnal Ilmu Pendidikan, 11(1).

Haryanto. (2020). Evaluasi pembelajaran; Konsep dan manajemen. Yogyakarta: UNY Press.

Irianto, P. O., & Ferbrianti, L. Y. (2017, May). Pentingnya penguasaan literasi bagi generasi muda dalam menghadapi MEA. In Proceedings Education and Language International Conference (Vol. 1, No. 1).

Iskandarwassid, & Sunendar, D. (2016). Strategi pembelajaran bahasa. Bandung: Sekolah Pascasarjana Universitas Pendidikan Indonesia dan PT Remaja Rosdakarya.

Kursaerri. (2014). Acuan & teknik penilaian proses dan hasil belajar kurikulum 2013. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Mursyadad, V. F. (2022). Supervisi akademik untuk meningkatkan motivasi kerja guru dalam membuat perangkat pembelajaran. JIIP-Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 5(6), 1936–1941.

Nisa, A. F., Prasertyo, Z. K., & Istiningsih, I. (2019). Tri N (Niteni, Niroake, Nambahake) dalam mengembangkan kreativitas siswa sekolah dasar. El Midad, 11(2), 101-116.

Nurrmawati, F. (2020). Peningkatan keterampilan menulis teks cerita fabel melalui model pembelajaran circuit learning pada siswa kelas V sekolah dasar. Didaktika Dwija Indria, 8(3).

Purwo, S. (2017). Peran gerakan literasi sekolah dalam pembelajaran kreatif-produktif di sekolah dasar. Karya Ilmiah Dosen, 3(1).

Rahmawati, E., & Nurfadilah, F. (2020). Pengaruh ajaran Tri N terhadap kemampuan menulis siswa. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(1), 88-99.

Ramadhani, S. (2020). Model pembelajaran sinergik dan penguasaan kosakata terhadap keterampilan menulis puisi siswa kelas V SD Pangeran Antasari medan tahun pembelajaran 2020. Jurnal Binagogik, 7(1).

Rozak, A., & Wardina. (2014). Pengaruh teknik 3N (Niteni, Niroake, dan Nambahi) Ki Hajar Dewantara terhadap kemampuan menulis narasi siswa. Pendidikan Sastra dan Bahasa Indonesia, 1-18.

Setyawan, B. (2015). Peningkatan keterampilan menulis laporan pengamatan melalui model problem based learning (PBL) siswa kelas V SDN 1 Blimbing Karangnongko Klaten. Trihayu: Jurnal Pendidikan Ke-SD-an, 2(1), 249–254.

Sholekh, K. (2016). Teknik mind mapping sebagai upaya untuk meningkatkan keterampilan menulis cerpen pada siswa SMA. Jurnal Pendidikan Surya Edukasi (JPSE), 2(2), 26-45.

Sugiyono. (2016). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. (2017). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Surahman, D. (2022). Implementasi media peraga dalam meningkatkan mutu pembelajaran. EduMAP: Jurnal Pendidikan, 6(1), 71–77.

Tabalessy, N. (2019). Kreativitas menulis karangan persuasi siswa SMP. Jurnal Tahuri, 16(2), 35-46.

Yurmithasari, R. (2022). Pengembangan instrumen asesmen portofolio untuk mengukur kemampuan berbahasa Indonesia tulis peserta didik kelas IV sekolah dasar (Doctoral dissertation, Universitas Lampung).

Published

2024-07-11

How to Cite

Dewi Wulandari, & Akbar Al Masjid. (2024). Pengembangan Buku Portofolio Literasi Berbasis Ajaran Tri-N untuk Meningkatkan Kemampuan Menulis Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan, Bahasa Dan Budaya, 3(3), 191–200. https://doi.org/10.55606/jpbb.v3i3.3928