Faktor Dominan Bahasa Indonesia dan Peranan Orang Tua dalam Perkembangan Bahasa Banjar Anak Usia 4 Tahun

Authors

  • Nadia Ruhama Salsabilah Universitas Lambung Mangkurat
  • Nur Aisyah Universitas Lambung Mangkurat
  • Norlatifah Hasanah Universitas Lambung Mangkurat
  • Siti Mutiah Universitas Lambung Mangkurat

DOI:

https://doi.org/10.55606/jpbb.v3i4.4528

Keywords:

Bahasa Indonesia, Bahasa Banjar, media sosial, peran orang tua, anak usia 4 tahun

Abstract

This study aims to identify the dominant factor of the use of Indonesian rather than their own regional language and the role of parents in the language development of 4-year-old children. The increasing use of gadgets among all ages has had many influences on children, one of the 4-year-old children who has been studied, named Mufidah, tends to use Indonesian rather than Banjarese, this is a factor in the use of gadgets given by her parents. This study uses a qualitative approach, a research method that focuses on in-depth observation to understand a phenomenon or social symptom. The techniques used in data collection are by analyzing various sources, recording, and interviews. The results of the study show that although the use of Indonesian is more dominant than Banjarese, the role of parents must be active in minimizing the use of gadgets for children by limiting time and also supervising the selection of videos watched. With the active role of parents, it will certainly have a positive impact on children in the use of gadgets and vice versa if parents do not supervise their children when they use gadgets, it will have a negative impact on children.

References

Alfiana, R., & Kuntarto, E. (2020). Perkembangan bahasa pada anak usia dini. Repository Unja. Retrieved from https://repository.unja.ac.id

Bawono, Y. (2020). Psikologi perkembangan anak usia dini. Yogyakarta: Bintang Pustaka Madani.

Fitriyah, T., & Firdausah, I. (2021). Pemerolehan bahasa: Teori dan analisis. Yogyakarta: Djiwa Amata.

Handayani, F., Maharani, R. A., Desyandri, D., & Irdamurni, I. (2022). Pengaruh penggunaan media sosial terhadap perkembangan anak usia sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(2), 11362–11369. https://doi.org/10.31004/jptam.v6i2.4244

Jekawati, H. (2020). Pemerolehan bahasa anak usia 4–5 tahun melalui smartphone berbasis Android. Jurnal Idiomatik: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 3(2), 88–95. https://doi.org/10.46918/idiomatik.v3i2.778

Khasanah, D. Z. N., Puspitasari, R. E., Dewi, A. F. K., Aisyah, K. N., & Fauziah, M. (2024). Pengaruh media sosial terhadap pemerolehan bahasa anak usia SD. Jurnal Penelitian Pendidikan Indonesia (JPPI), 1(3), 1–9. https://doi.org/10.62017/jppi.v1i3.892

Khoirunnisa, I., Diniyah, T., & Noviyanti, S. (2023). Hakikat pemerolehan bahasa dan faktor pendukung pemerolehan bahasa anak. Innovative: Journal of Social Science Research, 3(6), 4353–4363.

Lestari, I. (2021). Perkembangan bahasa pada anak usia 3-4 tahun. Jurnal Kualita Pendidikan, 2(2), 113–118. https://doi.org/10.51651/jkp.v2i2.46

Lismayanti, H., Mintowati, M., & Ahmadi, A. (2020). Pemberdayaan bahasa Banjar melalui pemasyarakatan bahasa Indonesia. Briliant: Jurnal Riset dan Konseptual, 5(3), 457–466. https://doi.org/10.28926/briliant.v5i3.480

Maula, A. I. (n.d.). Pemerolehan tindak tutur anak usia 4 tahun pengguna media sosial di Banyuwangi. Retrieved from https://repository.unej.ac.id/xmlui/handle/123456789/113585

Nabila, L., & Nabila, R. P. (2022). Sosialisasi dampak positif dan negatif media sosial pada siswa di Sekolah Dasar Negeri 88 Pekanbaru. Jurnal Pendidikan dan Konseling (JPDK), 4(5), 4218–4224. https://doi.org/10.31004/jpdk.v4i5.7281

Ningtias, K. W., Rohayati, N., & Agustini, R. (2023). Pemakaian kosakata dasar bahasa Indonesia pada anak usia dini (studi kasus pada PAUD Sekar Mawar Kota Banjar). Diksatrasia: Jurnal Ilmiah Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 7(1), 75–81. https://doi.org/10.25157/diksatrasia.v7i1.8564

Oktari, R. (2023). Dampak konten YouTube terhadap perkembangan bahasa anak. Journal on Teacher Education, 5(1), 528–537. https://doi.org/10.31004/jote.v5i1.19387

Palmin, B. T., & Felisitas, A. S. N. (2023). Perkembangan anak usia dini. Malang: PT. Literasi Nusantara Abadi Group.

Pradita, E. L., Dewi, A. K., Tsuraya, N. N., & Fauziah, M. (2024). Peran orang tua dalam pengembangan bahasa anak usia dini. Indo-MathEdu Intellectuals Journal, 5(1), 1238–1248. https://doi.org/10.54373/imeij.v5i1.883

Priyoambodo, G. A. E., & Suminar, D. R. (2021). Hubungan screen time dan perkembangan bahasa anak usia dini: A literature review. Jurnal Syntax Imperatif: Jurnal Ilmu Sosial dan Pendidikan, 2(5), 375–397. https://doi.org/10.36418/syntax-imperatif.v2i5.119

Rahayu, N. S., Elan, E., & Mulyadi, S. (2021). Analisis penggunaan gadget pada anak usia dini. Jurnal PAUD Agapedia, 5(2), 202–210. https://doi.org/10.17509/jpa.v5i2.40743

Zulfa, N. (2021). Peran orang tua terhadap pola asuh dalam perkembangan moral anak usia 5-6 tahun di PAUD Sehati Sumbersari Mandah Natar Lampung Selatan (Doctoral dissertation, UIN Raden Intan Lampung). Retrieved from https://repository.radenintan.ac.id

Downloads

Published

2024-11-29

How to Cite

Nadia Ruhama Salsabilah, Nur Aisyah, Norlatifah Hasanah, & Siti Mutiah. (2024). Faktor Dominan Bahasa Indonesia dan Peranan Orang Tua dalam Perkembangan Bahasa Banjar Anak Usia 4 Tahun. Jurnal Pendidikan, Bahasa Dan Budaya, 3(4), 40–52. https://doi.org/10.55606/jpbb.v3i4.4528