Analisis Kesalahan Berbahasa Tataran Linguistik pada Cuplikan ada Podcast Arafah Rianti, Halda dan Derbi Romero
DOI:
https://doi.org/10.55606/jpbb.v3i4.4568Keywords:
Language Error Analysis, Linguistic Level, ADA PodcastAbstract
This study focuses on the analysis of language errors at the linguistic level. It employs a descriptive method to depict an existing and ongoing phenomenon to address the research problem. The process includes a literature review of several journal articles and other sources relevant to the analysis of language errors. Additionally, a video from the TikTok account Pegele, specifically a short video from the ADA Podcast, was used as the analysis material. The video analyzed at the linguistic level was transcribed into written form to facilitate the research process. The short video from the TikTok account Pegele was used as analysis material based on the subtitle textlines included in the video. The study identified several language errors at the linguistic level, including phoneme addition, phoneme reduction, phoneme substitution, affix addition, affix reduction, and affix substitution. These language errors can be attributed to several factors, such as the influence of the mother tongue, limited proficiency in Indonesian, and a lack of formal language instruction. Efforts to reduce linguistic errors in the speech acts performed by Arafah Rianti, Halda, and Derbi Romero in the ADA Podcast program include studying Indonesian sentence structures, expanding vocabulary, and practicing speaking more frequently.
References
Alber, A., Febria, R., & Fatmalia, R. (2018). Analisis kesalahan berbahasa tataran morfologi dalam tajuk rencana surat kabar Kompas. GERAM: Gerakan Aktif Menulis, 6(1), 1–8.
Amalia, F. H., Aufa, G. A. I. N., Hastuti, N. P., Farida, V. C., & Ulya, C. (2021). Analisis kesalahan berbahasa pada tataran morfologi laman Kompasiana edisi November 2021. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran (JRPP), 4(2), 284–291.
Ariningsih, N. E., Sumarwati, S., & Saddhono, K. (2012). Analisis kesalahan berbahasa Indonesia dalam karangan eksposisi siswa sekolah menengah atas. BASASTRA, 1(1).
Audina, F., Syahira, F., Maharani, F., Muzdalifah, R., & Ramasari, P. (2023). Analisis kesalahan berbahasa dalam morfologi pada siswa sekolah dasar. Al-Lahjah: Jurnal Pendidikan, Bahasa Arab, dan Kajian Linguistik Arab, 6(1), 35–41.
Barus, D. B., & Nasution, I. P. (2024). Analisis penggunaan bahasa baku yang digunakan konten kreator TikTok. Jurnal Review Pendidikan dan Pengajaran (JRPP), 7(1), 2230–2235.
Clodia, C., Banjarnahor, E., & Fadhilah, H. D. (2024). Analisis kesalahan berbahasa dalam unggahan media sosial dan dampaknya terhadap komunikasi online. Sabda: Jurnal Sastra dan Bahasa, 3(2), 22–31.
Febrianti, R., & Susanto, G. (2023). Kesalahan berbahasa lisan penutur BIPA dalam kanal YouTube “Sarah Johnson”. MARDIBASA: Jurnal Pembelajaran Bahasa dan Sastra Indonesia, 3(1), 22–35.
Giawa, K. (2022). Analisis kesalahan berbahasa dalam membaca teks pidato oleh siswa kelas VIII SMP Negeri 1 Lölöwa’u. FAGURU: Jurnal Ilmiah Mahasiswa Keguruan, 1(2), 317–326.
Heryadi, D. (2023). Fonologi bahasa Indonesia dalam nuansa pembelajaran. Tasikmalaya: Universitas Siliwangi Tasikmalaya.
Kusnanda, D. D., & Risnawaty, R. (2024). Analisis kesalahan berbahasa pada tingkat morfologi dalam komentar pengguna internet di unggahan akun TikTok @Fadiljaidi. Jurnal Penelitian Multidisiplin Ilmu, 3(1), 2475–2486.
Lathifah, N. R., Anggita, F. D., & Rosianingsih, S. (2021). Analisis kesalahan berbahasa dalam tataran fonologi pada kanal YouTube “MAS BAS-BULE PRANCIS”. Lingua Rima: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 10(1), 91–98.
Muzaki, H., & Darmawan, A. (2022). Analisis kesalahan berbahasa lisan pada kanal YouTube Fouly. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia Metalingua, 7(1), 55–62.
Nisa, K. (2018). Analisis kesalahan berbahasa pada berita dalam media surat kabar Sinar Indonesia Baru. Jurnal Bindo Sastra, 2(2), 218–224.
Purwandari, H. S. (2014). Analisis kesalahan berbahasa Indonesia pada surat dinas kantor kepala desa Jladri. BASASTRA, 1(3).
Safitri, I., Putri, A. P. H., & Sahadati, D. M. N. (2020). Analisis kesalahan berbahasa dalam tataran fonologi pada kanal YouTube “NET DRAMA”. Cakrawala Indonesia, 5(2), 25–34.
Sebayang, S. K. (2019). Analisis kesalahan berbahasa pada sosial media Instagram dalam postingan, komentar, dan cerita singkat. Jurnal Serunai Bahasa Indonesia, 16(1).
Setiyani, I., & Utomo, F. R. A. (2023). Analisis kesalahan berbahasa bidang fonologi pada wawancara eksklusif Ganjar Pranowo dan Piala Dunia di YouTube Mata Najwa. KABASTRA: Kajian Bahasa dan Sastra, 3(1), 60–70.
Setyawati, N. (2019). Analisis kesalahan berbahasa Indonesia: Teori dan praktik. Surakarta: Yuma Pustaka.
Setyowati, I. D., Sulistiyawati, E., & Cahyaningrum, G. R. (2019). Analisis kesalahan berbahasa tataran fonologi dalam laporan hasil observasi siswa. Jurnal Bindo Sastra, 3(1), 1–13.
Sikana, A. M., Nugroho, A. A., & Tahe, P. (2024). Kesalahan berbahasa tataran fonologi pada pidato juru bicara penanganan virus Covid-19 Achmad Yurianto. Disastra: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 3(1), 74–81.
Surip, M., Sitio, R. K., Siahaan, S. E., & Lumbantoruan, T. T. (2024). Analisis kesalahan penggunaan bahasa oleh netizen di media sosial TikTok. Pragmatik: Jurnal Rumpun Ilmu Bahasa dan Pendidikan, 2(3), 118–123.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Jurnal Pendidikan, Bahasa dan Budaya

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.