Analisis Penerapan Model Pembelajaran Kreatif dan Inovatif Berbasis Hots di Era Digital
DOI:
https://doi.org/10.55606/jpbb.v3i4.4616Keywords:
Learning Model, HOTS, Digital EraAbstract
The implementation of creative and innovative learning models based on Higher Order Thinking Skills (HOTS) in the digital era is a must in an effort to improve the quality of education that is relevant to the challenges of the times. This study aims to analyze the effectiveness of the implementation of creative and innovative learning models based on HOTS in the digital era and identify supporting and inhibiting factors in the process. This study uses a qualitative descriptive research method. Data collection was carried out using interview and observation guidelines. Data analysis was carried out in stages, data reduction, data presentation and drawing conclusions. The results of the study indicate that the creative and innovative learning mode approach based on HOTS is very important to improve students' critical and creative thinking skills, which are the main needs in facing the challenges of the 21st century.
References
Ambarwati, D., dkk. (2021). Studi literatur: Peran inovasi pendidikan pada pembelajaran berbasis teknologi digital. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 8(2), 173-184.
Aprilia, I., dkk. (2024). Implementasi pembelajaran berbasis HOTS dalam meningkatkan kemampuan berpikir kritis siswa pada mata pelajaran matematika sekolah dasar. JPBB: Jurnal Pendidikan, Bahasa dan Budaya, 3(1), 59-68.
Arifudin, O. (2022). Perkembangan peserta didik (tinjauan teori-teori dan praktis). CV Widina Media Utama.
Dewi, P. Y. A., Kusumawati, N., Pratiwi, E. N., Sukiastini, I. G. A. N. K., Arifin, M. M., Nisa, R., & Kusumawati, P. R. D. (2021). Teori dan aplikasi pembelajaran IPA SD/MI. Yayasan Penerbit Muhammad Zaini.
Dwijayanti, N. (2021). Pembelajaran berbasis HOTS sebagai bekal generasi abad 21 di masa pandemi. Kalam Cendekia: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 9(1), 332-336.
Fadly, W. (2022). Model-model pembelajaran untuk implementasi kurikulum merdeka. Bening Pustaka.
Hasriadi. (2022). Metode pembelajaran inovatif di era digitalisasi. Jurnal Sintesia, 12(1), 136-151.
Hastuti, D., & Muhammad, S. (2021). Penerapan pembelajaran abad 21 berbasis HOTS dengan menggunakan pendekatan TPACK di SMA Negeri 11 Enrekang. Pinisi Journal of Sociology Education Review, 1(3), 144-152.
Khawani, A., & Rahmadana, J. (2023). Penerapan model pembelajaran inovatif abad 21 pada pembelajaran tematik untuk menumbuhkan kreativitas peserta didik di sekolah dasar. Jurnal Basicedu, 7(1), 231–240.
Mulyasa, H. E. (2023). Implementasi kurikulum merdeka. Bumi Aksara.
Ratno, S., dkk. (2022). Penerapan model pembelajaran project based learning untuk meningkatkan kemampuan berpikir kritis siswa SD pada pembelajaran IPA. School Education Journal PGSD FIP UNIMED, 12(4), 339-345.
Ratno, S., dkk. (2023). Pembelajaran IPA SD. Penerbit Bina Guna Press.
Ratno, S., dkk. (2023). Pembelajaran kreatif dan inovatif. CV. Media Sains Indonesia.
Sakinah, R. N., & Prihatini. (2022). Urgensi penerapan pembelajaran berbasis HOTS di sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(2), 9350-9356.
Sawaludin, Z. M., Sina, & Saddam. (2021). Penerapan model pembelajaran kreatif produktif untuk meningkatkan aktivitas belajar mahasiswa melalui lesson study di program studi pendidikan pancasila dan kewarganegaraan. Inopendas Jurnal Ilmiah Kependidikan, 2(1), 43-49.
Shalehati, R., & Munawir, P. (2022). Pelaksanaan pembelajaran berbasis higher order thinking skill (HOTS) pada mata pelajaran fikih di MA Aisyiyah Binjai. Edumaniora: Jurnal Pendidikan dan Humaniora, 1(2), 201-211.
Virmayanti, N. K., Wayan, I. S., & Ketut, I. S. (2023). Inovasi dan kreativitas guru dalam mengembangkan keterampilan pembelajaran abad 21. Jurnal Review Pendidikan dan Pengajaran, 6(4), 515-527.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Jurnal Pendidikan, Bahasa dan Budaya

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.