Pemertahanan Bahasa Indonesia Melalui Media Sosial Youtube pada Generasi Z

Authors

  • Iqram Anwar Ramadhani Universitas Lambung Mangkurat
  • Jumadi Jumadi Universitas Lambung Mangkurat
  • Dwi Wahyu Candra Dewi Universitas Lambung Mangkurat

DOI:

https://doi.org/10.55606/jpbb.v3i4.4622

Keywords:

maintenance of the indonesian language, social media youtube, z generation

Abstract

Human communication can be carried out through the use of language. Indonesian is not merely a tool for communication but also a unifying force for the Indonesian people. A language that adheres to its rules without deviation in many aspects is the official language of Indonesia and is used as a form of verbal or written communication, both formal and informal. The Indonesian people should be proud to have a language that can represent their feelings and thoughts. The existence of the Indonesian language in its current condition demands that the identity of the Indonesian language be cultivated and socialized by every Indonesian citizen. Mastering and loving the national language as an Indonesian citizen who loves the homeland is a matter of pride, identity, and a hallmark of Indonesia, as it is the language of unity. Even though you have learned foreign languages, it does not mean that you immediately forget the Indonesian language and its prestige. With our language of unity, which is Indonesian, loving and using Indonesian in accordance with language rules and maintaining it is an implication for preserving the existence of Indonesian through linguistic attitudes.

References

Ainah, Sari, F. M., & Huda, N. U. (2023). Dampak Media Sosial Dalam Berbahasa Terhadap Perilaku Keberagamaan Generasi Z. Jurnal Region : Jurnal Agama, Sosial Dan Budaya, 1(1), 159–170.

Anggraini, D., Fathari, F., Anggara, J. W., & Ardi Al Amin, M. D. (2020). Pengamalan Nilai-Nilai Pancasila Bagi Generasi Milenial. Jurnal Inovasi Ilmu Sosial Dan Politik, 2(1), 11. https://doi.org/10.33474/jisop.v2i1.4945

Buele, Y. N., & Wibowo, T. (2020). Analisis Fenomena Sosial Media Dan Kaum Milenial : Studi Kasus Tiktok. Conference on Business, Social Sciences and Innovation Technology, 1(1), 565–572.

Firman. (n.d.). PEMBELAJARAN SASTRA DAN PEMBENTUKAN KARAKTER SISWA. The 23rd HISKI Conference on Literature, 90.

Hambali, A. (2022). Analisis Bahasa Indoglish Dalam Instagram Pada Generasi Z Di Kabupaten Sragen. Riksa Bahasa, 1(2), 15–24.

Hanung, E. (n.d.). Edwikko Hanung K1216028 (2).

Hidayat, N., Ningsih, Wi., & Halim, U. (2023). Media Sosial Sebagai Social Engineering Untuk Membentuk Mindset Masyarakat Dalam Penyelamatan Lingkungan Hidup. Al Qalam: Jurnal Ilmiah Keagamaan Dan Kemasyarakatan, 17(2), 954–965.

Ibda, H. (2017). Urgensi Pemertahanan Bahasa Ibu di Sekolah Dasar. SHAHIH: Journal of Islamicate Multidisciplinary, 2(2). https://doi.org/10.22515/shahih.v2i2.980

Kamhar, M. Y., & Lestari, E. (2019). Pemanfaat Sosial Media YouTube Sebagai Media Pembelajaran Bahasa Indonesia DI Perguruan Tinggi. Inteligensi : Jurnal Ilmu Pendidikan, 1(2009).

Kurniawan, D. S. (2020). Optimalisasi Media YouTube Sebagai Media Pembelajaran Daring. Jurnal Pendidikan, 17(6), 92–114.

Kusyani, D., Zahara, S. F., & Muliatik, S. (2023). Implementasi UU No . 24 Tahun 2009 bagi Siswa-Siswi SMP Al Washliyah 8 Medan dengan Tema Bahasa Dunia Milenial. Wahana : Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(24), 8–17.

Radhiyah, I. (2021). Mempertahankan Eksistensi Bahasa Indonesia dengan Sikap Berbahasa. Cross-Border, 4(2), 591–605.

Rafiq, A. (2020). Dampak Media Sosial Terhadap Perubahan Sosial Suatu Masyarakat. Global Komunika, 1(1), 18–29.

Rahayu, S. (2022). Bahasa Kias Dan Citraan Pada Puisi Di Akun YouTube Fiersa Besari: Kajian Stilistika Dan Implementasi Sebagai Bahan Ajar Bahasa Indonesia Di Sma. Jurnal Pendidikan, 11(1), 1–11.

Ramdhani, I. S., & Enawar. (2019). Sikap Berbahasa , Pemertahanan Bahasa , dan Peran Generasi Milenial terhadap Perkembangan Bahasa Indonesia. Semiba, 277–283.

Salam, S., & Ponto, D. (2021). Pemertahanan Bahasa Minahasa di Desa Kaaruyan. Ideas: Jurnal Pendidikan, Sosial, Dan Budaya, 7(3), 241. https://doi.org/10.32884/ideas.v7i3.402

Santoso, G., Khairunnisa, N., Azzahra, N., & Adisti, S. A. (2023). Filsafat Konten Nasionalisme , Patriotisme , dan Perjuangan Untuk Generasi Z Bangsa Indonesia. Jurnal Pendidikan Transformatif (Jupetra), 02(02), 214–226.

SARI, S. (2019). Literasi Media Pada Generasi Milenial Di Era Digital. Profesional: Jurnal Komunikasi Dan Administrasi Publik, 6(2), 30–42. https://doi.org/10.37676/professional.v6i2.943

Sistadewi, M. A. (2021). Penggunaan Media YouTube Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia Pada Masa Sekolah Tatap Muka Terbatas. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Bahasa Indonesia, 10(2), 186–194.

Suwarto, S., Muzaki, A., & Muhtarom, M. (2021). Pemanfaatan Media YouTube sebagai Media Pembelajaran pada Siswa Kelas XII MIPA di SMA Negeri 1 Tawangsari. Media Penelitian Pendidikan : Jurnal Penelitian Dalam Bidang Pendidikan Dan Pengajaran, 15(1), 26–30. https://doi.org/10.26877/mpp.v15i1.7531

Widianto, E. (2018). Pemertahanan Bahasa Daerah melalui Pembelajaran dan Kegiatan di Sekolah. Jurnal Kredo, 1(2), 1–13.

Zis, S. F., Effendi, N., & Roem, E. R. (2021). Perubahan Perilaku Komunikasi Generasi Milenial dan Generasi Z di Era Digital. Satwika : Kajian Ilmu Budaya Dan Perubahan Sosial, 5(1), 69–87. https://doi.org/10.22219/satwika.v5i1.15550

Downloads

Published

2024-12-09

How to Cite

Iqram Anwar Ramadhani, Jumadi Jumadi, & Dwi Wahyu Candra Dewi. (2024). Pemertahanan Bahasa Indonesia Melalui Media Sosial Youtube pada Generasi Z. Jurnal Pendidikan, Bahasa Dan Budaya, 3(4), 144–156. https://doi.org/10.55606/jpbb.v3i4.4622