Analisis Peran Sarana dan Prasarana dalam Proses Pendidikan Jasmani dan Keolahragaan di Sekolah Dasar
DOI:
https://doi.org/10.55606/jpbb.v3i4.4639Keywords:
Facilities and Infrastructure, Physical Education, Elementary SchoolAbstract
The background of this study is based on the importance of adequate facilities to support the effectiveness of learning, where many schools still face challenges in terms of the availability and quality of sports facilities. This study aims to analyze the role of facilities and infrastructure in the process of physical education and sports in elementary schools. This study uses a qualitative method with data collection techniques sourced from literature reviews sourced from books, journals and other scientific documents to gain an in-depth understanding of the condition of existing facilities and infrastructure and their impact on physical education learning. The results of the study indicate that good facilities and infrastructure contribute positively to student involvement in physical activity, while lack of facilities can hinder the learning process and reduce student interest.
References
Agus, S. S. (2006). Diktat Mata Kuliah Sarana dan Prasarana. Diktat. Yogyakarta: FIK UNY.
Cardinal, B. J., et al. (2013). The importance of facilities in physical education programs. Journal of Physical Education, 8(4).
Dwipantoro, M. R. (2018). Survei sarana dan prasarana pembelajaran pendidikan jasmani olahraga dan kesehatan pada sekolah menengah pertama negeri se-kecamatan Trenggalek Kabupaten Trenggalek tahun 2017. Simki-Techsain, 2(3).
Handayani, R. (2019). Analisis sarana prasarana pendidikan jasmani di sekolah dasar. Jurnal Ilmiah Mandala Education, 5(2), 45–50.
Lindberg, M., et al. (2016). Effects of facility quality on student outcomes in physical education. Journal of Sport Management, 30(2), 123–134.
Mulyana, A., Salsabila, F., Sundari, M. A., Sofiyani, N. E., Fajar, R. N., Rahayu, R., & Fujiyanah, T. S. (2024). Tantangan dan strategi pendidikan jasmani olahraga dan kesehatan di sekolah dasar: Menuju... Jurnal Ilmiah Mandala Education.
Mustafa, & Dwiyogo. (2020). Pengaruh pendidikan jasmani bagi anak sekolah dasar untuk... Bhinneka.
Muzakki, A., Kobandaha, F., Annas, A. N., & Arifin, B. (2024). Tantangan dan peluang integrasi pendidikan jasmani dalam kurikulum pendidikan dasar: Sebuah tinjauan literatur. Jurnal Innovative, 4(5).
Nur, H. W., Nirwandi, N., & Asmi, A. (2018). Hubungan sarana prasarana olahraga terhadap minat siswa dalam pelaksanaan pembelajaran pendidikan jasmani olahraga dan kesehatan di SMA N 1 Batipuah Kabupaten Tanah Datar. Jurnal MensSana, 3(2), 93–101.
Pramono, H. (2012). Pengaruh sistem pembinaan, sarana prasarana dan pendidikan latihan terhadap kompetensi kinerja guru pendidikan jasmani sekolah dasar di kota Semarang. Jurnal Penelitian Pendidikan, 29(1).
Pramono. (2012). Sarana dan prasarana pendidikan jasmani. Jurnal Pendidikan, 1(1), 12–20.
Suryobroto, A. S. (2004). Dasar-Dasar Pendidikan Jasmani (p. 46).
Taufiq, M., Siantoro, J., & Khamidi, A. (2021). Ketersediaan guru pendidikan jasmani olahraga kesehatan di sekolah dasar. Jurnal Ilmu Keolahragaan.
Wibowo, M. G. A. (2020). Keadaan sarana dan prasarana pembelajaran pendidikan jasmani di sekolah dasar se-gugus Sumberagung Kecamatan Moyudan Kabupaten Sleman. Jurnal Pendidikan, 1(1), 12–20.
Widiastuti. (2019). Mengatasi keterbatasan sarana prasarana pada pembelajaran pendidikan jasmani. Polyglot: Jurnal Ilmiah, 15(1), 148–152.
Yusufi, C. R., & Bachtiar, H. S. (2022). Sarana dan prasarana pendidikan jasmani olahraga dan kesehatan di sekolah dasar. Jurnal Educatio, 8(4), 1360–1365.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Jurnal Pendidikan, Bahasa dan Budaya

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.