Peningkatan Motivasi Belajar Siswa dengan Menggunakan Media Video Based Learning di Pondok Pesantren An-Nur Tangkit

Authors

  • Yoga Ichlasul Amal UIN Sultan Thaha Saifuddin Jambi
  • Hindun Hindun UIN Sultan Thaha Saifuddin Jambi
  • Heri Darmawansah UIN Sultan Thaha Saifuddin Jambi

DOI:

https://doi.org/10.55606/jpbb.v4i1.5584

Keywords:

Learning, Motivation, VBL, History, Islamic

Abstract

This research is a Classroom Action Research (CAR), aimed at improving the learning motivation of class IX A students in the subject of Islamic Cultural History at the An-Nur Tangkit Muaro Jambi Islamic Junior High School by using Video Based Learning (VBL) media. This research was conducted in two cycles and four stages, including: (1) planning, (2) implementation, (3) observation, (4) reflection. Data were obtained through observation, interviews and documentation. The subjects of this research were class IX A students at the An-Nur Tangkit Muaro Jambi Islamic Junior High School, totaling 20 students. In the application of this Video Based Learning media, there was an increase in student learning motivation in each cycle. The value of student learning motivation in cycle I was 47.4% with a moderate category, and the value of student learning motivation in cycle II was 66.9% with a high category. Which means that through the use of Video Based Learning (VBL) media, student learning motivation can be improved.

References

Ahmad, A. (2022). Pengembangan karakter sopan santun peserta didik: Studi kasus upaya guru sejarah kebudayaan Islam di madrasah. Jurnal Pendidikan Agama Islam Al-Thariqah.

Arikunto, S. (2007). Penelitian tindakan kelas (PTK) untuk guru, kepala sekolah, pengawas, dan penilai. Penelitian Tindakan Kelas.

Bastari, E. (2019). Hubungan motivasi belajar dengan hasil belajar peserta didik pada mata pelajaran IPS kelas IV SD Negeri 1 Sukabumi Indah Bandar Lampung tahun 2018/2019. Skripsi: Jurnal Pendidikan, Fakultas Tarbiyah dan Keguruan Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung.

DeLozier, S. J., & Rhodes, M. G. (2017). Flipped classrooms: A review of key ideas and recommendations for practice. Educational Psychology Review.

Hazmiwati, H. (2018). Penerapan model pembelajaran kooperatif tipe STAD untuk meningkatkan hasil belajar IPA siswa kelas II Sekolah Dasar. Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar.

Jalinus, N., & Ambiyar. (2016). Media dan sumber pembelajaran. Sifonoforos.

Junaidi, J. (2019). Peran media pembelajaran dalam proses belajar mengajar. Diklat Review: Jurnal Manajemen Pendidikan dan Pelatihan, 3(1), 45–56.

Mardiati, N., & Restapaty, R. (2018). Pengaruh penggunaan media video pembelajaran terhadap pemahaman tentang komunikasi dan konseling obat pada mahasiswa S1 Farmasi. Borneo Journal of Pharmacy.

Mas, S. R. (2017). Profesionalitas guru dalam peningkatan kualitas pembelajaran. Jurnal Inovasi.

Masni, H. (2015). Strategi meningkatkan motivasi belajar mahasiswa. Dikdaya.

Maulana, A., & Joko. (2017). Pengembangan media pembelajaran berbasis video streaming pada mata pelajaran teknik kerja bengkel kelas X teknik audio video di SMK Negeri 7 Surabaya. Jurnal Pendidikan Teknik Elektro.

Nunuk, S., Setiawan, A., & Putria, A. (2018). Media pembelajaran inovatif dan pengembangannya. PT. Remaja Rosdakarya.

Putry, H. M. E., ’Adila, V. N., Sholeha, R., & Hilmi, D. (2020). Video based learning sebagai tren media pembelajaran di era 4.0. Tarbiyatuna: Jurnal Pendidikan Ilmiah.

Richter, L. E., Carlos, A., & Beber, D. M. (2018). Pembelajaran sejarah kebudayaan Islam. Pontianak: Razka Pustaka.

Sadeghi, R., Sedaghat, M. M., & Sha Ahmadi, F. (2014). Comparison of the effect of lecture and blended teaching methods on students’ learning and satisfaction. Journal of Advances in Medical Education & Professionalism.

Syurgawi, A., & Yusuf, M. (2020). Metode dan model pembelajaran sejarah kebudayaan Islam. Maharot: Journal of Islamic Education.

Downloads

Published

2025-02-24

How to Cite

Yoga Ichlasul Amal, Hindun Hindun, & Heri Darmawansah. (2025). Peningkatan Motivasi Belajar Siswa dengan Menggunakan Media Video Based Learning di Pondok Pesantren An-Nur Tangkit. Jurnal Pendidikan, Bahasa Dan Budaya, 4(1), 130–139. https://doi.org/10.55606/jpbb.v4i1.5584