Efektivitas Penugasan Jurnal Harian Siswa dalam Meningkatkan Kualitas Keterampilan Menulis Siswa Sekolah Dasar

Authors

  • Cerillia Nanda Ocktaviani Universitas Negeri Padang
  • Delly Puspita Anjami Universitas Negeri Padang
  • Adrias Adrias Universitas Negeri Padang
  • Fadila Suciana Universitas Negeri Padang

DOI:

https://doi.org/10.55606/jpbb.v4i1.5660

Keywords:

daily, journal, writing, skills, students

Abstract

This research aims to analyze the effectiveness of daily journal assignments in improving elementary school students' writing skills. By using qualitative research methods through a library research approach, various literature and previous research results were studied comprehensively. The research results show that daily journal assignments have a significant positive impact on improving students' writing skills, which include linguistic aspects, idea development, writing coherence, and self-expression. This research also identified several supporting factors for the successful implementation of daily journals, such as consistency of assignments, clear guidelines, quality feedback, and support from the learning environment. The findings of this research provide practical implications for educators in developing effective writing learning strategies at the elementary school level.

References

Adrias, A., Sayfullooh, I. A., Arfiyanti, R., & Latifah, N. (2024). Research urgency: Based on literature review of basic concepts of science and sources of knowledge. Jurnal CERDAS Proklamator, 12(2).

Almadani, R. (2022). Pengembangan kognitif pada siswa sekolah dasar dengan literatur harian. Vol. 1(1).

Amelia, Z. (n.d.). Implementasi penggunaan jurnal harian di lembaga PAUD. 2580–4197.

Arifin, M. (2020). Strategi pembelajaran Numbered Head Together (NHT) dalam meningkatkan minat belajar siswa pada materi statistika. Didactical Mathematics, 2(2), 10. https://doi.org/10.31949/dmj.v2i2.2074

Ayu, F., Hasyimsyah Batubara, M., Kifli, B., Nasution, N. S., & Malay, I. (n.d.). Nazlah Syahaf Nasution, Irvan Malay, Diah Mutiara Isnaeni. Juli-Desember, 4(1), 40–48. https://doi.org/10.37249/jpma.v4i2.838

Firdaus, I., Hidayati, R., Hamidah, R. S., Rianti, R., Cahyuni, R., & Khotimah, K. (n.d.). Model-model pengumpulan data dalam penelitian tindakan kelas. Jurnal Kreativitas Mahasiswa, 1(2), 2023.

Geuthèë, J., Multidisiplin, P., Ridwan, M., Sukri, A., & Syukri, A. (2021). Studi analisis tentang makna pengetahuan dan ilmu pengetahuan serta jenis dan sumbernya. Vol. 04(01). http://www.journal.geutheeinstitute.com

Guru, P., Dasar, S., Purnamayanti, I., Devia Waluyan, P., Nurkhofifah, S., Kunci, K., Harian, J., Bantu, A., & Akademik, P. (n.d.). Penggunaan jurnal harian sebagai alat bantu guru dalam memantau perkembangan akademik dan non-akademik siswa sekolah dasar. JPW Jurnal Pengabdian Wakaaka. https://doi.org/10.35326/wakaaka.v8i4.7108

Irawati, I., Ilhamdi, M. L., & Nasruddin, N. (2021). Pengaruh gaya belajar terhadap hasil belajar IPA. Jurnal Pijar Mipa, 16(1), 44–48. https://doi.org/10.29303/jpm.v16i1.2202

Karimah, F., & Chandra, A. (n.d.). Januari xxxx. xx, No. x, 321–336. https://doi.org/10.26877/paudia.v9i1.9239

Laila Qadaria, K. B. Rambe, W. Khairiah, R. M. I. Pulungan, & E. Zahratunnisa. (2023). Analisis faktor penyebab rendahnya keterampilan menulis belajar siswa SD kelas IV. Jurnal Bintang Pendidikan Indonesia, 1(3), 97–106. https://doi.org/10.55606/jubpi.v1i3.1675

Magdalena, I., Ulfi, N., & Awaliah, S. (2021). Analisis pentingnya keterampilan berbahasa pada siswa kelas IV di SDN Gondrong 2. EDISI: Jurnal Edukasi dan Sains, 3(2). https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/edisi

Nurkhalizah, E., Ruslan, U., Universitas, W., Karawang, S., Anak, G.-P., & Dini, U. (2022). Pelaksanaan kegiatan jurnal pagi dalam menumbuhkan kemampuan bahasa anak usia dini di TK IT Harapan Umat Karawang.

Pratiwi, R., & Muhammadiyah Hamka, U. (2022). Penggunaan media audio visual berbasis Animaker terhadap hasil belajar menyimak pada pembelajaran Bahasa Indonesia di sekolah dasar. Jurnal Cakrawala Pendas, 8(4). https://doi.org/10.31949/jcp.v8i2.3069

Sensya Anastasya, D. (2024). Meningkatkan keterampilan menulis deskriptif di sekolah dasar melalui model pemetaan pikiran: Sebuah studi kuasi-eksperimental. Online | Vol. 18(1). www.plus62.isha.or.id/index.php/abdimas

Suprayogi, S., Pranoto, B. E., Budiman, A., Maulana, B., & Swastika, G. B. (2021). Pengembangan keterampilan menulis siswa SMAN 1 Semaka melalui web sekolah. Vol. 2(3). https://madaniya.pustaka.my.id/journals/contents/article/view/92

Downloads

Published

2025-03-25

How to Cite

Cerillia Nanda Ocktaviani, Delly Puspita Anjami, Adrias Adrias, & Fadila Suciana. (2025). Efektivitas Penugasan Jurnal Harian Siswa dalam Meningkatkan Kualitas Keterampilan Menulis Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan, Bahasa Dan Budaya, 4(1), 172–180. https://doi.org/10.55606/jpbb.v4i1.5660