Kajian Literatur tentang Efektivitas Pembelajaran Berdiferensiasi dalam Pembelajaran IPAS di Sekolah Dasar

Authors

  • Avivah F. Az-zahra Universitas Negeri Padang
  • Riri Syadira Universitas Negeri Padang
  • Adrias Adrias Universitas Negeri Padang
  • Salmaini Safitri Syam Universitas Negeri Padang

DOI:

https://doi.org/10.55606/jpbb.v4i1.5662

Keywords:

Learning, Differentiation, Social-Studies, Elementary-School,, Effectiveness

Abstract

In the elementary school curriculum that combines science and social studies learning into a single unit, namely science, differentiated learning is expected to be able to increase student understanding and support the improvement of learning outcomes because it adjusts the learning process according to the needs, interests, and individual potentials of students. This article aims to examine the effectiveness of differentiated learning in social studies learning through a literature review of various studies conducted between 2020 and 2025. This study reveals that the application of differentiated learning can improve the cognitive understanding, activeness, and analytical thinking skills of students in social studies learning.

References

Andika, W. (2025). Penerapan pembelajaran berdiferensiasi dengan model pembelajaran problem based learning pada materi IPAS kelas V UPTD SDN 1 Girimulyo. 4, 3586–3596.

Ayu Sri Wahyuni. (2022). Literature review: Pendekatan berdiferensiasi dalam pembelajaran IPA. Jurnal Pendidikan Mipa, 12(2), 118–126. https://doi.org/10.37630/jpm.v12i2.562

Deanisa, A. R., Baedowi, S., Pendidikan, F. I., Berdiferensiasi, P., Belajar, H., Learning, D., & Outcomes, L. (2025). Efektivitas model problem based learning berbasis pembelajaran berdiferensiasi terhadap hasil belajar IPAS siswa kelas 4 SDN Lemah Putih Rembang. 5, 250–257.

Hasanah, O. N., & Surakarta, U. M. (2024). Di sekolah dasar ELSE (Elementary School Education). 8(1), 204–213.

Hilda Eka Putri, Wita Defriwanti, Adrias Adrias, N. A. A. (2024). Penerapan model problem based learning dalam pembelajaran IPS untuk. Jurnal Inovasi Global, 2(7), 767–777.

Hildayanti, I., Pinkan, L., Mirah, N. G., & Berdiferensiasi, P. (2024). Meningkatkan hasil belajar IPAS pada siswa kelas VI SD Negeri 2 Kema. 7, 17228–17236.

Istiqomah, L., Reffiane, F., Sanjaya, D., Strudi Pendidikan Profesi Guru, P., PGRI Semarang Jl Sidodadi Timur Jalan Dokter Cipto No, U., Semarang Tim, K., Semarang, K., Tengah, J., Sawah Besar, S., Tambak Dalam Raya No, J., & Besar, S. (2024). Pengaruh strategi pembelajaran berdiferensiasi terhadap hasil belajar IPAS siswa kelas V SDN Sawah Besar 01. Journal on Education, 06(03), 16153–16158.

Ke-sd-an, J. P., Sistematis, L., & Analisis, D. (2024). Metodik didaktik: Pembelajaran berdiferensiasi di sekolah dasar: Tinjauan. 20(1), 15–25.

Nahak, R. L., & Ndapa Lawa, S. T. (2023). Pengaruh pembelajaran berdiferensiasi dalam model project based learning terhadap kemampuan berpikir kritis siswa kelas IV SDI Barai 2. HINEF: Jurnal Rumpun Ilmu Pendidikan, 2(2), 62–69. https://doi.org/10.37792/hinef.v2i2.1008

Ndiung, S., Jediut, M., & Nendi, F. (2023). Differentiated teaching module development to realize Pancasila student profile on the Sekolah Penggerak curriculum. MIMBAR PGSD Undiksha, 11(1), 157–164. https://doi.org/10.23887/jjpgsd.v11i1.48005

Nugroho, A. A., Immaculata, M., Dewi, C., Profesi, P., Pgsd, G., & Semarang, U. P. (2024). Implementasi model problem based learning melalui pembelajaran berdiferensiasi proses pada mata pelajaran IPAS kelas V di SDN Pedurungan Tengah 02. 8(20), 35743–35748.

Nurhayati, H., & Langlang Handayani, N. W. (2020). Jurnal basicedu. Jurnal Basicedu, 5(5), 524–532. https://journal.uii.ac.id/ajie/article/view/971

Parisu, C. Z. L., & Sisi, L. (2025). Analisis mata pelajaran IPAS dalam kurikulum Merdeka di sekolah dasar: Tantangan dan peluang. 6(1), 1–11.

Pebriyanti, D. (2023). Pengaruh implementasi pembelajaran berdiferensiasi pada pemenuhan kebutuhan belajar peserta didik tingkat sekolah dasar. Jurnal Kridatama Sains Dan Teknologi, 5(01), 89–96. https://doi.org/10.53863/kst.v5i01.692

Sa’adah, N., Batulieu, M. Y. P., & Arifah, N. (2023). Peningkatan hasil belajar peserta didik kelas XI SMA melalui model pembelajaran problem based learning (PBL) dengan pendekatan berdiferensiasi berbantuan PhET simulations. Lontar Physics Today, 2(2), 67–78. https://doi.org/10.26877/lpt.v2i2.15777

Safitri, D. A., Listiani, I., & Nurmaningsih, E. R. (2024). Penerapan pembelajaran berdiferensiasi pada pelajaran IPAS untuk meningkatkan pemahaman kognitif peserta didik kelas IV sekolah dasar. 1646–1656.

Setyo Adji Wahyudi, Mohammad Siddik, & Erna Suhartini. (2023). Analisis pembelajaran IPAS dengan penerapan pendekatan pembelajaran berdiferensiasi dalam kurikulum Merdeka. Jurnal Pendidikan Mipa, 13(4), 1105–1113. https://doi.org/10.37630/jpm.v13i4.1296

Downloads

Published

2025-03-25

How to Cite

Avivah F. Az-zahra, Riri Syadira, Adrias Adrias, & Salmaini Safitri Syam. (2025). Kajian Literatur tentang Efektivitas Pembelajaran Berdiferensiasi dalam Pembelajaran IPAS di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan, Bahasa Dan Budaya, 4(1), 181–189. https://doi.org/10.55606/jpbb.v4i1.5662