Strategi Sekolah Dalam Meningkatkan Jumlah Peserta Didik Di Madrasah Ibtidaiyah Mathlaul Anwar Bogor
DOI:
https://doi.org/10.55606/sscj-amik.v1i1.1123Keywords:
Strategy, Increasing the Number of Students, Madrasah IbtidaiyahAbstract
The world of education today must be treated and managed professionally, because of the increasingly fierce competition. Madrasah with good assessment in the eyes of the community will have a good impact on the madrasa. This requires a strategy carried out by the Head of madrasah so that the madrasah he leads becomes a favorite.
The purpose of this study is to explain the strategies used and the constraints faced in the strategy of Madrasah Ibtidaiyah Mathlaul Anwar Tegal Waru Ciampea Bogor to increase the number of students.
This research is a research using qualitative methods. This qualitative research method was chosen because the researcher intends to describe and analyze certain phenomena in depth and detail. Data collection methods used by observation, interviews and documentation.
The results of research on the strategy carried out by MI Mathlaul Anwar Ciampea Bogor by applying two strategies. First, the intern strategy with two steps, 1) Improving the quality of students, 2) Improving infrastructure. Second, the external strategy is, 1) Brochure distribution, 2 Openings for Marawis and Tahfiz extracurricular activities. The obstacles faced by madrasah are; 1) the location of the madrasa is far from the city center 2) There is intense competition between educational institutions, 3) The Covid-19 pandemic situation forces online learning.
References
Amri, K., Riyantini, S., Hasri, S., & Sohiron, S. 2022. Starategi Pengembangan Mutu dan Akreditasi Di Madrasah Dalam Menghadapi Revolusi 5.0. Sustainable Jurnal Kajian Mutu Pendidikan, 5(2), 172-182.
Assauri, Sofjan, 2013. Manajemen Pemasaran. Jakarta: Rajawali Pers.
Danim, Sudarwan. 2010. Profesionalisasi dan Etika Profesi Guru. Bandung: Alfabeta
Agistis, N. D. 2021. Strategi Pemasaran Pendidikan Dalam Meningkatkan Citra Lembaga di MTsN 8 Kediri.
Ebta Setiawan, 2021. https://kbbi.web.id/brosur
Eka Prihatin Disas, 2018. Link and Match sebagai Kebijakan Pendidikan Kejuruan. Jurnal Penelitian Pendidikan. Universitas Pendidikan Indonesia. Vol. 18, no. 2
Guruh Salafi, 2015. Strategi Kepala sekolah dalam mengembangkan sumber daya manusia ( Studi kasus di TK anak Sholeh) kota Malang. Tesis. Universitas Malang
Hamalik, Oemar, 2015. Kurikulum dan Pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara.
https://www.google.com/maps/dir/Kantor+Pemkab+Bogor. Diakses pada 08 Februari 2022
Ida, Rachmah, 2014. Metode Penelitian: Studi Media dan Kajian Budaya. Jakarta: Kencana
Laksmi Dewi dan Masitoh, 2009. Strategi Pembelajaran. Jakarta: DEPAG RI
Lexy J. Moleong, 2018. Metodelogi Penelitian Kualitatif. Bandung: PT Remaja Rosdakarya
Meliza, 2016. Strategi Guru dalam Meningkatkan Kemampuan Membaca pada Siswa Kelas Rendah Gugus Inti Kecamatan Peudada Kabupaten Bireuen. Jurnal Ilmiah. Pendidikan Guru Sekolah Dasar FKIP Unsyiah Volume 1 Nomor 2, 26-36.
Nurdin, Ismail dan Sri Hartati, 2019. Metodologi Penelitian Sosial. Surabaya: Media Sahabat Cendekia
Salusu, J. 1996. Pengambilan Keputusan Strategik untuk Organisasi Publik dan Organisasi non Profit. Jakarta: PT Grasindo
Saptyan Rozi, 2009. Strategi Kepala sekolah dalam meningkatkan profesionalisme guru PAI di SMA Muhamadiyah 1 Surakarta. Tesis. Universitas Muhamadiyah Surakarta
Saiful Sagala, 2017. Manajemen Strategik dalam Peningkatan Mutu Pendidikan. Bandung: Alfabeta
Sugiyono, 2018. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, R & D. Bandung: CV Alfabeta.
Sukamto, 2015. Strategi kepala sekolah dalam meningkatkan mutu guru di SMK Muhamadiyah 5 Karanganyar. Tesis. IAIN Surakarta.
Sukmadinata, Nana Saodih, 2018. Metode Penelitian Pendidikan.Bandung: Remaja Rosdakarya
Sulfemi, W. B. 2019. Manajemen Kurikulum di Sekolah
Taufiqurohman, 2016. Manajemen Strategik. Jakarta: Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik
Tjiptono, F. 2019. Strategi pemasaran. Yogyakarta: ANDI
Undang-undang Republik Indonesia No 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional
Yunus, E. 2016. Manajemen Strategis. Yogyakarta: Penerbit Andi.
Yuli Atriyanti, 2020. Strategi Sekolah dalam Penguatan Pendidikan Karakter Peserta Didik Pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Pascasarjana. Vol. 2 No. 1: Prosiding Seminar Nasional Pascasarjana (Prosnampas)/Articles. Universitas Negeri Semarang, Jl. Kelud Utara III, Semarang 50237, Indonesia.