Strategi Sekolah Dalam Meningkatkan Jumlah Peserta Didik Di Madrasah Ibtidaiyah Mathlaul Anwar Bogor

Authors

  • Usup Usup Institut Agama Islam Az-Zaytun Indonesia
  • Dewi Utami Institut Agama Islam Az-Zaytun Indonesia
  • Dadan Mardani Institut Agama Islam Az-Zaytun Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.55606/sscj-amik.v1i1.1123

Keywords:

Strategy, Increasing the Number of Students, Madrasah Ibtidaiyah

Abstract

The world of education today must be treated and managed professionally, because of the increasingly fierce competition. Madrasah with good assessment in the eyes of the community will have a good impact on the madrasa. This requires a strategy carried out by the Head of madrasah so that the madrasah he leads becomes a favorite.

The purpose of this study is to explain the strategies used and the constraints faced in the strategy of Madrasah Ibtidaiyah Mathlaul Anwar Tegal Waru Ciampea Bogor to increase the number of students.

This research is a research using qualitative methods. This qualitative research method was chosen because the researcher intends to describe and analyze certain phenomena in depth and detail. Data collection methods used by observation, interviews and documentation.

The results of research on the strategy carried out by MI Mathlaul Anwar Ciampea Bogor by applying two strategies. First, the intern strategy with two steps, 1) Improving the quality of students, 2) Improving infrastructure. Second, the external strategy is, 1) Brochure distribution, 2 Openings for Marawis and Tahfiz extracurricular activities. The obstacles faced by madrasah are; 1) the location of the madrasa is far from the city center 2) There is intense competition between educational institutions, 3) The Covid-19 pandemic situation forces online learning.

References

Amri, K., Riyantini, S., Hasri, S., & Sohiron, S. 2022. Starategi Pengembangan Mutu dan Akreditasi Di Madrasah Dalam Menghadapi Revolusi 5.0. Sustainable Jurnal Kajian Mutu Pendidikan, 5(2), 172-182.

Assauri, Sofjan, 2013. Manajemen Pemasaran. Jakarta: Rajawali Pers.

Danim, Sudarwan. 2010. Profesionalisasi dan Etika Profesi Guru. Bandung: Alfabeta

Agistis, N. D. 2021. Strategi Pemasaran Pendidikan Dalam Meningkatkan Citra Lembaga di MTsN 8 Kediri.

Ebta Setiawan, 2021. https://kbbi.web.id/brosur

Eka Prihatin Disas, 2018. Link and Match sebagai Kebijakan Pendidikan Kejuruan. Jurnal Penelitian Pendidikan. Universitas Pendidikan Indonesia. Vol. 18, no. 2

Guruh Salafi, 2015. Strategi Kepala sekolah dalam mengembangkan sumber daya manusia ( Studi kasus di TK anak Sholeh) kota Malang. Tesis. Universitas Malang

Hamalik, Oemar, 2015. Kurikulum dan Pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara.

https://www.google.com/maps/dir/Kantor+Pemkab+Bogor. Diakses pada 08 Februari 2022

Ida, Rachmah, 2014. Metode Penelitian: Studi Media dan Kajian Budaya. Jakarta: Kencana

Laksmi Dewi dan Masitoh, 2009. Strategi Pembelajaran. Jakarta: DEPAG RI

Lexy J. Moleong, 2018. Metodelogi Penelitian Kualitatif. Bandung: PT Remaja Rosdakarya

Meliza, 2016. Strategi Guru dalam Meningkatkan Kemampuan Membaca pada Siswa Kelas Rendah Gugus Inti Kecamatan Peudada Kabupaten Bireuen. Jurnal Ilmiah. Pendidikan Guru Sekolah Dasar FKIP Unsyiah Volume 1 Nomor 2, 26-36.

Nurdin, Ismail dan Sri Hartati, 2019. Metodologi Penelitian Sosial. Surabaya: Media Sahabat Cendekia

Salusu, J. 1996. Pengambilan Keputusan Strategik untuk Organisasi Publik dan Organisasi non Profit. Jakarta: PT Grasindo

Saptyan Rozi, 2009. Strategi Kepala sekolah dalam meningkatkan profesionalisme guru PAI di SMA Muhamadiyah 1 Surakarta. Tesis. Universitas Muhamadiyah Surakarta

Saiful Sagala, 2017. Manajemen Strategik dalam Peningkatan Mutu Pendidikan. Bandung: Alfabeta

Sugiyono, 2018. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, R & D. Bandung: CV Alfabeta.

Sukamto, 2015. Strategi kepala sekolah dalam meningkatkan mutu guru di SMK Muhamadiyah 5 Karanganyar. Tesis. IAIN Surakarta.

Sukmadinata, Nana Saodih, 2018. Metode Penelitian Pendidikan.Bandung: Remaja Rosdakarya

Sulfemi, W. B. 2019. Manajemen Kurikulum di Sekolah

Taufiqurohman, 2016. Manajemen Strategik. Jakarta: Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik

Tjiptono, F. 2019. Strategi pemasaran. Yogyakarta: ANDI

Undang-undang Republik Indonesia No 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional

Yunus, E. 2016. Manajemen Strategis. Yogyakarta: Penerbit Andi.

Yuli Atriyanti, 2020. Strategi Sekolah dalam Penguatan Pendidikan Karakter Peserta Didik Pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Pascasarjana. Vol. 2 No. 1: Prosiding Seminar Nasional Pascasarjana (Prosnampas)/Articles. Universitas Negeri Semarang, Jl. Kelud Utara III, Semarang 50237, Indonesia.

https://www.google.co.id/maps/place/Yayasan+tarbiyatul+ilmi+Madrasah+ibtidaiyah+mathlaul+anwar+Ciampea/@.6.5688989,106.7003963,779m/data=!3m1!1e3!4m5!3m4!1s0x2e69dbb4b22d63a1:0xaf705ec365a977a4!8m2!3d.6.56893!4d106.7005381

Downloads

Published

2023-01-31

How to Cite

Usup Usup, Dewi Utami, & Dadan Mardani. (2023). Strategi Sekolah Dalam Meningkatkan Jumlah Peserta Didik Di Madrasah Ibtidaiyah Mathlaul Anwar Bogor. Student Scientific Creativity Journal, 1(1), 257–269. https://doi.org/10.55606/sscj-amik.v1i1.1123

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.