Strategi Evaluasi Terbaik Menghadapi Kompleksitas UTS di Lembaga Pendidikan

Authors

  • Ilham Hidayat Universitas Muhammadiyah Surakarta
  • Muhammad Rizqi Robbani Universitas Muhammadiyah Surakarta
  • Arrasyidin Arrasyidin Universitas Muhammadiyah Surakarta

DOI:

https://doi.org/10.55606/sscj-amik.v2i1.2695

Keywords:

Evaluation, Midterm Exam, Daily Tests

Abstract

The purpose of this study was to describe and analyze the implementation of structured and unstructured midterm exams (daily tests) in two different schools. The selection of the right evaluation method is a determining factor in assessing learning outcomes. The selection of the right evaluation method plays a crucial role in assessing learning outcomes. In the face of the complexity of unstructured evaluation, it is important to understand how educational institutions can develop and implement effective evaluation strategies. This study used a qualitative approach with a case study research type (Case Study) with a research focus in two different institutions. Data collection was carried out by observation, interviews, and documentation. The results of the study showed that structured midterm exams and unstructured midterm exams have their own advantages and disadvantages. Structured midterm exams can provide more accurate and accountable test results. However, structured midterm exams can make it difficult for students to understand the material presented by the teacher. On the other hand, unstructured midterm exams can encourage students' enthusiasm and diligence. However, unstructured midterm exams can make students stressed and anxious because they do not know when the midterm exam will be held.

References

Ahmad Pujo Sugiarto, T. s. (2019). FAKTOR KEDISIPLINAN BELAJAR PADA SISWA KELAS X SMK LARENDA BREBES. Jurnal Mimbar Ilmu, 232-238.

Amin, A. (2021). Analisis UTS di lingkungan STKIP Yaseka Majalengka. Jurnal pendidikan bahsa dan sastra indonesia.

Asdam, M. (2007). PENGARUH PEMBERIAN EVALUASI ULANGAN HARIAN TERHADAP PENINGKATAN MOTIVASI BELAJAR BAHASA INDONESIA PADA SISWA TINGKAT SMP KABUPATEN MAROS. Jurnal pendidikan dan kebudayan, 452-468.

Azami, T. (2021). Adaptasi Guru Pendidikan Agama Islam dalam Digitalisasi Pembelajaran Pasca Pembelajaran Jarak Jauh (Studi Kasus di SMP Negeri 2 Bojong, Kab. Tegal, Jawa Tengah). Universitas Pancasakti Tegal.

Djamarah, S. B. (2008). Rahasia Sukses Belajar. Jakarta: Rineka Cipta.

Gunarsa. (2012). Psikologi Untuk Keluarga. Jakarta: Penerbit Libri.

I Putu Suardipa, K. H. (2020). PERAN DESAIN EVALUASI PEMBELAJARAN UNTUK MENINGKATKAN KUALITAS PEMBELAJARAN. Widyacarya, 88-100.

Ismail, F. (2013). Inovasi Evaluasi Hasil Belajar Pendidikan Agama Islam (Model-Model Penilaian Berbasis Afektif). Jurnal Ta’dib,, 228-259.

L, I. (2019). EVALUASI DALAM PROSES PEMBELAJARAN. ADAARA: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 920-921.

Mardapi, D. (2009). EVALUASI PENERAPAN UJIAN AKHIR SEKOLAH DASAR BERBASIS STANDAR NASIONAL. Jurnal Penelitian dan Evaluasi Pendidikan, 227-245.

Nasution. (2008). Teknologi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.

Phil, E. H. (2009). Penilaian Hasil Belajar untuk Guru SMP. Bandung: PPPPTK IPA.

Purwanto, A. (2022). Evaluasi implmentasi pendidikan karakter pada anak usia dini di masa pandemi covid 19. AWLADY: Jurnal Pendidikan Anak.

Rusdiana, A. (2015). Kebijakan Pendidikan dari Filosofi ke Implementasi. Bandung: Pustaka Setia.

Sudaryono. (2012). Dasar-Dasar Evaluasi Pembelajaran. Yogyakarta: Graha Ilmu.

Sukanti, S. (2006). EVALUASI PROSES PEMBELAJARAN SEBAGAI ALTERNATIF MENINGKATKAN HASIL BELAJAR. Jurnal Pendidikan Akuntansi Indonesia.

Sukiman. (2012). Pengembangan Sistem Evaluasi. Yogyakarta: Insan Madani.

Sungkono, d. (2003). Pengembangan Bahan Ajar. Yogyakarta: FIP UNY.

Suprihatin, S. (2015). UPAYA GURU DALAM MENINGKATKAN MOTIVASI BELAJAR SISWA. Pendidikan Ekonomi FKIP Universitas Muhammadiyah Metro , 73-82.

Tasri, L. (2011). Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Web. Jurnal MEDTEK.

Downloads

Published

2024-01-04

How to Cite

Ilham Hidayat, Muhammad Rizqi Robbani, & Arrasyidin Arrasyidin. (2024). Strategi Evaluasi Terbaik Menghadapi Kompleksitas UTS di Lembaga Pendidikan. Student Scientific Creativity Journal, 2(1), 165–174. https://doi.org/10.55606/sscj-amik.v2i1.2695

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.