Analisis Motivasi Belajar Siswa Kelas X.3 dengan Menggunakan Model Pembelajaran Tutorial pada Mata Pelajaran Informatika di UPT SMA Negeri 3 Maros

Authors

  • Nafisah Nafisah Universitas Muhammadiyah Makassar
  • Fathihatus Sholihah  Universitas Muhammadiyah Makassar
  • M. Risal UPT SMAN 3 Maros
  • Muhajir Muhajir  Universitas Muhammadiyah Makassar
  • Nasir Nasir  Universitas Muhammadiyah Makassar

DOI:

https://doi.org/10.55606/jurdikbud.v4i1.2822

Keywords:

Learning Motivation, Tutorial Learning Model, Informatics Subjects

Abstract

The use of the tutorial learning model in Informatics subjects is the focus of attention in efforts to create a learning environment that motivates and encourages active student involvement. This research aims to provide a holistic understanding of the effectiveness of using the tutorial learning model in class X.3 at UPT SMA Negeri 3 Maros. This research uses quantitative descriptive research methods. The results of this research show that students' learning motivation in using the tutorial learning model is in the high category with an average percentage of 79.1%, so it can be concluded that the tutorial learning model is quite effective for use in informatics learning.

 

 

References

Annisa, F., & Marlina, M. (2019). Penerapan model pembelajaran kooperatif tipe index card match terhadap aktivitas dan hasil belajar matematika peserta didik. Jurnal Basicedu, 3(4), 1047-1054.

Fitriya, Istiqbalul. 2022. Mapel Informatika Menjadi Materi Pilihan di Kurikulum Merdeka, Apa Saja yang Dipeljari? Babad: Edukasiana. https://auliararablog.wordpress.com/2019/05/06/media-kahot-pengertian-kelemahan-dan- kelebihan/

Kamal, S. (2021). Implementasi Pembelajaran Berdiferensiasi dalam Upaya Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Matematika Siswa kelas XI MIPA SMA Negeri 8 Barabai oleh. Julak: Jurnal Pembelajaran dan Pendidik. 1(1), 89-100.

Marlina, M., Efrina, E., & Kusumastuti, G. (2019). Pengembangan Model Pembelajaran Berdiferensiasi sebagai Upaya Meningkatkan Keterampilan Sosial pada Anak Berkebutuhan Khusus di Sekolah Inklusif. Laporan Akhir Penelitian Terapan Unggulan Perguruan Tinggi, UNP, 4–79.

Suyanto, M. (2005). Pengantar teknologi informasi untuk bisnis. Penerbit Andi.

Purba, Leony Sanga Lamsari. (2019). Peningkatan Konsentrasi Belajar Mahasiswa melalui Pemanfaatan Evaluasi Pembelajaran Quizizz pada Mata Kuliah Kimia Fisika I. JDP Vol 12 No. 1.

Purba, L. S. L. (2019). Peningkatan konsentrasi belajar mahasiswa melalui pemanfaatan evaluasi pembelajaran quizizz pada mata kuliah kimia fisika I. Jurnal Dinamika Pendidikan, 12(1), 29-39.

Downloads

Published

2024-01-30

How to Cite

Nafisah Nafisah, Fathihatus Sholihah, M. Risal, Muhajir Muhajir, & Nasir Nasir. (2024). Analisis Motivasi Belajar Siswa Kelas X.3 dengan Menggunakan Model Pembelajaran Tutorial pada Mata Pelajaran Informatika di UPT SMA Negeri 3 Maros. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan (JURDIKBUD), 4(1), 24–33. https://doi.org/10.55606/jurdikbud.v4i1.2822

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.