Penerapan Pembiasaan Literasi Budaya dan Kewargaan di SD Lab School FIP UMJ

Authors

  • Azmi Al Bahij Universitas Muhammadiyah Jakarta
  • Devi Safitri Universitas Muhammadiyah Jakarta
  • Esti Nur Alfadilla Universitas Muhammadiyah Jakarta
  • Mechi Karima Kasipahu Universitas Muhammadiyah Jakarta
  • Muhammad Nur Rizal Universitas Muhammadiyah Jakarta
  • Ratna Wulan Sari Universitas Muhammadiyah Jakarta
  • Rima Putri Mentari Universitas Muhammadiyah Jakarta

DOI:

https://doi.org/10.55606/sscj-amik.v2i1.2744

Keywords:

Literacy, Culture, Citizenship

Abstract

Literacy is a complex skill possessed by an individual to utilize potential and abilities in processing and understanding information through activities such as reading, writing, speaking, calculating, and problem-solving. With literacy skills, one can apply their knowledge and experiences as references for the future. As responsible citizens, the skills of cultural and citizenship literacy become crucial aspects that must be mastered by elementary school students. This is considering the students' character in discerning and selecting the noble cultural values of the nation as a basis for their attitudes, actions, and behaviors amidst the diversity of society, nation, and state. This research was conducted at SD Lab School FIP UMJ using the SWOT analysis method. The research results indicate that cultural and citizenship literacy has been implemented at SD Lab School FIP UMJ and plays a significant role in enhancing the cultural and citizenship values of students.

References

Abdussamad, Z. And Amala, R. (2016). Strategi Pemerintah Daerah dalam Meningkatkan Kinerja Pelayanan Publik di Lingkungan Sekretariat Daerah Kabupaten Bolaang Mongondow Utara. Jurnal Manajemen, 20(2), pp 262-277.

Hermawan, R., Rumaf, N., & Solehun, S. (2020). Pengaruh Literasi terhadap Keterampilan Membaca pada Siswa Kelas IV SD Inpres 12 Kabupaten Sorong. Jurnal Papeda: Jurnal Publikasi Pendidikan Dasar, 2(1), 56–63. https://doi.org/10.36232/jurnalpendidikandasar.v2i1.411

Kharizmi. (2015). Kesulitan Siswa Sekolah Dasar dalam Meningkatkan Kemampuan Literasi. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Dasar: “Membangun Imajinasi dan Kreativitas Anak Melalui Literasi”. Bandung: Sekolah Pascasarjana UPI.

Lestari, F. D., Ibrahim, M., Ghufron, S., & Mariati, P. (2021). Pengaruh Budaya Literasi terhadap Hasil Belajar IPA di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(6), 5087–5099. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i6.1436

Pratiwi, A & Asyarotin, E.N.K. (2019). Implementasi Literasi Budaya dan Kewargaan sebagai Solusi Disinformasi Pada Generasi Millennial di Indonesia, Jurnal Kajian Informasi & 156 | Konferensi Nasional Bahasa dan Sastra (Konnas Basastra) V Perpustakaan, 7 (1), 65-80. September 20, 2019. doi: http://dx.doi.org/10.24198/jkip.v7i1.20066

Safitri, S., & Ramadan, Z. H. (2022). Implementasi Literasi Budaya dan Kewargaan di Sekolah Dasar. Mimbar Ilmu, 27(1), 109–116. https://doi.org/10.23887/mi.v27i1.45034

Sasoko, Derajat Mahadi & Imam Mahrudi. (2023). Teknik Analisis SOT dalam Sebuah Perencanaan Kegiatan. Jurnal Studi Interdisipliner Perspektif, 22(1), 9-19.

Setiawati, W., & Lestari, P. (2023). Literasi Budaya Dan Kewarganegaraan Dalam Penguatan Nilai Nasionalisme Melalui Pembelajaran IPS Di SMP Kebon Dalem Semarang. Sosiolium, 5(1), 7–15. http://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/SOSIOLIUM

Suriono, Z. (2022). Analisis SWOT dalam Identifikasi Mutu Pendidikan. ALACRITY : Journal of Education, 1(20), 94–103. https://doi.org/10.52121/alacrity.v1i3.50

Utami, T. (2020). PENGUATAN BUDAYA LITERASI SEBAGAI UPAYA PEMBENTUKAN KARAKTER Oleh Tugas Utami Handayani Guru SMP Negeri 2 Sukoharjo Tulisan ini bertujuan untuk membudayakan kegiatan literasi sebagai upaya membentuk karakter baik di lingkup siswa , guru , karyawan maupun. 4(April), 67–69.

Downloads

Published

2024-01-10

How to Cite

Azmi Al Bahij, Devi Safitri, Esti Nur Alfadilla, Mechi Karima Kasipahu, Muhammad Nur Rizal, Ratna Wulan Sari, & Rima Putri Mentari. (2024). Penerapan Pembiasaan Literasi Budaya dan Kewargaan di SD Lab School FIP UMJ. Student Scientific Creativity Journal, 2(1), 206–216. https://doi.org/10.55606/sscj-amik.v2i1.2744

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.