Penerapan Metode Bermain Peran (Role Playing) dalam Meningkatkan Keterampilan Sosial Dan Keterampilan Berbicara Pada Anak Kelas II SD

(Penelitian Tindakan Kelas di Kelas 2 MI Nahdiyah Desa Tanah Tinggi Kecamatan Tapung Hilir)

Authors

  • Nurwahyuni Nurwahyuni Universitas Battuta
  • Siti Khadijah Universitas Battuta

DOI:

https://doi.org/10.55606/sscj-amik.v3i2.5572

Keywords:

Role-playing, social skills, speaking skills, classroom action research

Abstract

Learning in elementary schools plays an important role in developing children's social and speaking skills. However, many students have difficulty communicating effectively and interacting with peers. This study aims to analyze the application of the role-playing method in improving the social and speaking skills of grade II students at MI Nahdiyah, Tanah Tinggi Village, Tapung Hilir District. This study uses the Classroom Action Research (CAR) method which is carried out in two cycles. Data collection techniques include observation, interviews, and documentation. Observations are made to observe changes in students' social behavior and speaking skills after the application of the role-playing method. The data obtained are analyzed descriptively qualitatively. The results of the study indicate that the role-playing method is effective in improving students' social and speaking skills. Children become more confident in communicating, are able to work together, and express their opinions better. Thus, this method can be an alternative to fun and interactive learning for elementary school students.

References

Dewi, A. A., Hujatunnufus, S. O., Piatni, A., & Wijaya, S. (2024). Penerapan metode pembelajaran role playing untuk meningkatkan keterampilan sosial siswa kelas V di SDN Pecakur. KRAKATAU (Indonesian of Multidisciplinary Journals), 2(1), 15–20.

Hasan, H., & Anggriani, R. (2025). Pengaruh metode bermain peran terhadap keterampilan berbicara siswa sekolah dasar. EDUGURU: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 1(1).

Masruroh, S. F., & Pamuji, P. (2023). Peningkatan keterampilan berbicara melalui metode bermain peran bermedia boneka tangan pada peserta didik autis kelas IV di SLB Negeri Cerme Gresik. Jurnal Pendidikan Khusus, 18(2).

Amin, E. (2021). Penerapan metode bermain peran untuk meningkatkan kemampuan berbicara pada mata pelajaran Bahasa Arab siswa kelas IX E MTsN 1 Serang. Wawasan: Jurnal Kediklatan Balai Diklat Keagamaan Jakarta, 2(1), 64–73.

Adawiah, E. R., & Qomariyah, S. (2023). Peran role playing dalam meningkatkan kreativitas siswa pada pembelajaran matematika kelas VII di SMPN 1 Sagaranten. SOKO GURU: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(1), 144–162.

Nurfauzi, Y., Suwarna, D. M., Ramatni, A., Sitopu, J. W., Sinaga, J., & Majenang, S. (2023). Efektivitas model pembelajaran role playing dalam meningkatkan aktivitas belajar siswa pada kurikulum merdeka. Journal on Education, 6(1), 213–221.

Rahmawati, A. (2015). Metode bermain peran dan alat permainan edukatif untuk meningkatkan empati anak usia dini. Jurnal Pendidikan Anak, 3(1), 382–329.

Wahyuni, T. S., & Warmi, A. (2020). Analisis motivasi belajar peserta didik dalam pembelajaran matematika di SMP. Prosiding Seminar Nasional Matematika dan Pendidikan Matematika Sesiomadika, 2(1c), 640–646.

Nur Wahyuni, D. A. H. (2025). Peningkatan Hasil Belajar Siswa dalam Menyelesaikan Soal Pecahan Melalui Penerapan Model Pembelajaran STAD Dikelas 6 SDN 104202 Bandar Setia Medan suasana. 2(1), 306–322.

Ummul Aiman, S. P. D. K. A. S. H. M. A. Ciq. M. J. M. P., Suryadin Hasda, M. P. Z. F., M.Kes. Masita, M. P. I. N. T. S. K., & M.Pd. Meilida Eka Sari, M. P. M. K. N. A. (2022). Metodologi Penelitian Kuantitatif. In Yayasan Penerbit Muhammad Zaini.

Siska, Y. (2011). Penerapan metode bermain peran (role playing) dalam meningkatkan keterampilan sosial dan keterampilan berbicara anak usia dini. Edisi Khusus, 2, 31–37. file:///C:/Users/Acer/Downloads/Penerapan_Metode_Bermain_Peran_Role_Play.pdf

Zuraidah, Z. (2017). Penerapan Metode Role Playing untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran IPS. Anthropos: Jurnal Antropologi Sosial Dan Budaya (Journal of Social and Cultural Anthropology), 3(1), 37.

Downloads

Published

2025-02-20

How to Cite

Nurwahyuni Nurwahyuni, & Siti Khadijah. (2025). Penerapan Metode Bermain Peran (Role Playing) dalam Meningkatkan Keterampilan Sosial Dan Keterampilan Berbicara Pada Anak Kelas II SD : (Penelitian Tindakan Kelas di Kelas 2 MI Nahdiyah Desa Tanah Tinggi Kecamatan Tapung Hilir). Student Scientific Creativity Journal, 3(2), 174–183. https://doi.org/10.55606/sscj-amik.v3i2.5572

Similar Articles

<< < 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.